0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: MGKea skrivet 11 november 2009, 17:31:23Värdeökningen på huset är ju något som du får antaga. Inte något som kanske är verkligt. Ungefär som Godwill i bokföringen.... ...Detsamma gäller styling:Citat från: MGKea skrivet 11 november 2009, 08:52:10...Det som tydligen ökar värdet på en fastighet är styling. Jag ser det som om att man rotslagare en bil och säljer som rostfri. ...
Värdeökningen på huset är ju något som du får antaga. Inte något som kanske är verkligt. Ungefär som Godwill i bokföringen.... ...
...Det som tydligen ökar värdet på en fastighet är styling. Jag ser det som om att man rotslagare en bil och säljer som rostfri. ...
Husets värdestegring har aldrig varit med i någon kalkyl jag gjort, tvärt om är det en bonus man får på köpet - bling blinget.Att du påpekar att du inte skulle framföra detta som ett skäl till en lånegivare är ju helt absurt, jag gissar att bland de 3-4 vanligaste låneobjekten de senaste 5 åren har varit värmepumpar/konverteringar.Bankerna lånar mer än gärna ut till värmepumpsköp om kalkylen ser bra ut. (värdeökningen på huset är deras säkerhet för lånet, och kunden får bättre förmåga att betala lånen om de får billigare driftskostnader)
Även de som lånat upp till taknocken brukar få nya banklån för att installera värmepump.
...Jag är övertygad om att det i många fall är mest lämpligt med en (eller två) luft till luft värmepumpar än berg/luft till vatten pumpar. Rent ekonomiskt alltså. ...Mvh,Gamblern
Payoff på 1,9 år... absurt. Ber att alla som haft LV/VP, jordvärme, bergvärme i 1.9 år skriva i denna tråden o berätta att den är betald."Värdeökningen på huset är ju något som du får antaga. Inte något som kanske är verkligt. Ungefär som Godwill i bokföringen.... Att lägga till en fiktiv peng på husvärdet som också är flyktigt är ju att lura sig själv... tycker jag. Och jag skulle nog inte visa den kalkylen för en långivare heller..."Håller med.Styling är något man ser när man tittar på ett hus, vem tittar på värmesystemet? "Jo..., frugan, dom har direktverkande el. Iofs fin utsikt, området verkar lugnt, trevliga grannar,men vi budar inte på huset, det har direktverkande el! Håller du inte med? Visst, planlösningen är fantastisk, men huset har direktverkande el!""Att du påpekar att du inte skulle framföra detta som ett skäl till en lånegivare är ju helt absurt, jag gissar att bland de 3-4 vanligaste låneobjekten de senaste 5 åren har varit värmepumpar/konverteringar.Bankerna lånar mer än gärna ut till värmepumpsköp om kalkylen ser bra ut. (värdeökningen på huset är deras säkerhet för lånet, och kunden får bättre förmåga att betala lånen om de får billigare driftskostnader)""Även de som lånat upp till taknocken brukar få nya banklån för att installera värmepump."Dom struntar i kalkylerna. Det dom tittar på nuförtiden är att man klarar 7-8 % ränta."Köper komforten med vattenburet."Håller med till vis del, om man inte behöver kyla på sommaren.
Intressant diskussion. En reflektion ifrån mig är att få(inga?) nybyggda hus säljs med monterade luftluftvp som del av värmesystemet. Kan vi därför betrakta ll som komplement till annat befintligt värmesystem i "gamla" hus?