0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Gamblern skrivet 10 november 2009, 11:42:52Det förutsätter naturligtvis en hyfsad öppen planlösning att köra med luft till luft värmepumpar.Mvh GamblernHej Gamblern! Ja du har ju helt rätt i att det finns absolut ingenting som slår rekorderliga luftvärmepumpar med bra egenskaper och av märkesfabrikat när det gäller kostnadseffektiviteten vad det gäller just uppvärmningen, inte ens bergvärme naturligtvis. Sen har vi ju det här med varmvattnet då också iof som man får på köpet med bergvärmen och som påverkar en del självklart. Jag har själv en kompis som bor ett stycke ifrån mig och som satte in bergvärme för några år sedan, vi har samma typ av hus, 1-plans med källare och nästan helt lika i m2-storlek, och vi är endast 2 vuxna i resp hus. De gör av med ca 11000-11500 kwh/år och vi ligger på ca 8000-8500 kwh/år. Mvh Raffen.
Det förutsätter naturligtvis en hyfsad öppen planlösning att köra med luft till luft värmepumpar.Mvh Gamblern
Jo men Raffen, komforten med vattenburet system överlägset! Inget fläktsurr, mm.mm, men klart bästa lösning om man har direkt el, står andå och överväger fjärrvärme, binder dig i 6 år, sedan fri, då har fått bra pris på konverteringen, sen ev luft/vatten./A.
Fläkten stör inte mig heller, men verkar som många störs sig på detta, sen har det att göra med planlösning, för både ljudnivå och värmespridning, många kör hög temp och låg fläkt, vi kör låg temp och oftast full fläkt../A.
Hade hemma killar från en leverantör av bergvärmepumpar för något år sedan. De frågade vad vår totala elförbrukning var.... De tittade på varandra för någon sekund innan den ena killen svarade ... - Bergvärme är inte lönsamt för dig. Ja hap där stod man ...
...Nu har jag i allafall räknat rätt (tror jag ) Gamblern
Citat från: Gamblern skrivet 10 november 2009, 11:25:12Förutom att du spar mer med bergvärme så har du en överlägsen komfort med vattenburet även om du blundar för det.Alla bekanta som har luft-vp och som gör makalösa besparingar har möblerat om i rummen som vp inte direkt värmer eftersom det inte är trevlig att sitta nära fönstren utan att radiatorerna är på. De har också sänkt den genomsnittliga temperaturen i huset eftersom de stänger av radiatorerna - denna besparing kunde de gjort redan innan luft-vp. När man frågar varför de i ett par rum bara har 18 grader så är orsaken "vi är inte där så ofta ändå" och "element funkar inte bra tillsammans med luft-vp", men innan luft-vp var utrymmet fulluppvärmt och att det belastade förbrukningen glöms lätt bort. Har absolut inget emot luft-vp, den ger snabbt och billigt bra besparing men inte lika bra besparing som med bergvärme - bergvärme är det givna premiumvalet för alla med vattenburet och som inte är i ekonomiskt trångmål.
Citat från: MGKea skrivet 10 november 2009, 13:40:09Hade hemma killar från en leverantör av bergvärmepumpar för något år sedan. De frågade vad vår totala elförbrukning var.... De tittade på varandra för någon sekund innan den ena killen svarade ... - Bergvärme är inte lönsamt för dig. Ja hap där stod man ...Hej MGKea! Ja det verkade ju vara seriösa killar som du hade hemma hos dig, bergvärme lönar sig ju inte och är inget att tänka på om man inte har minst över 25000 kwh i årsförbrukning. Mvh Raffen.