0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det enda som skulle hända med tredubbelt elpris är väl att lönsamheten med värmepump ökar ännu mer och pay-offen blir ännu kortare.
Hellre eldar jag upp skogen än säljer den till kineser som ritar roliga gubbar på den.
Citat från: Gamblern skrivet 04 november 2009, 21:49:05Sen tänker jag även på payofftiden innan luft till vatten kontra luft till luft. Frågan är om luft till vatten värmepumpen hinner betala sig innan det är dags att byta ut den - troligtvis inte.Jag har idag 23700 kWh i beräknad årsförbrukning inkl varmvatten,(från tidigare ca 40 000 kWh då det bara var direktverkande elslingor på varje plan) drar man av 5000 kWh för varmvattnet så är man nere i 18 700 kWh för uppvärmningen av huset (dvs 266kvm), då har jag 22-23 grader i hela huset (10 gr i garaget-oljeelement till eluttag). Jag tror inte att varken en bergvärmepump eller luft till vattenvärmepump hinner betala sig innan det är dags att byta ut den i mitt fall. (offerterna jag fick låg på ca 200-250 tkr inkl moms, då fanns ej rotavdrag)Så jag tror att det är många därute som lika gärna kunde gjort som jag själv, dvs köpt två monstermaskiner och gottat sig i all värmen de klarar av ända ner till -25 grader.Goa hälsningar från Götet Tycker ni inte att min kalkyl är rimlig, dvs att det inte lönar sig med bergvärmepump?
Sen tänker jag även på payofftiden innan luft till vatten kontra luft till luft. Frågan är om luft till vatten värmepumpen hinner betala sig innan det är dags att byta ut den - troligtvis inte.Jag har idag 23700 kWh i beräknad årsförbrukning inkl varmvatten,(från tidigare ca 40 000 kWh då det bara var direktverkande elslingor på varje plan) drar man av 5000 kWh för varmvattnet så är man nere i 18 700 kWh för uppvärmningen av huset (dvs 266kvm), då har jag 22-23 grader i hela huset (10 gr i garaget-oljeelement till eluttag). Jag tror inte att varken en bergvärmepump eller luft till vattenvärmepump hinner betala sig innan det är dags att byta ut den i mitt fall. (offerterna jag fick låg på ca 200-250 tkr inkl moms, då fanns ej rotavdrag)Så jag tror att det är många därute som lika gärna kunde gjort som jag själv, dvs köpt två monstermaskiner och gottat sig i all värmen de klarar av ända ner till -25 grader.Goa hälsningar från Götet
Vad skulle bergvärme ge mig för årsförbrukning - inte mkt under 18700 kWh, och temperatur i hela huset på 22-23 grader. Vad skulle ni gissa på ? (Kom ihåg att jag gick från ca 35 000 kWh, varmvatten frånräknat annars 40' kWh) Jag har alltså nästan halverat min årsförbrukning för uppvärmningen av huset dvs tjänar ca 16000 kr per år redan dvs jag har en payoff på strax över 2 år på mina två monsterNocrior sedan går jag plus resten av livslängden som jag beräknar till 15 år (vinst=13*16tkr=ca 200 tkr). Tar man bergvärme så kostar det idag kanske ca 180 tkr och jag kanske kommer ner i säg 15000 kWh då tar det alltså 12 år och få payoff (i bästa fall) och efter ytterliggare tre år är pumpen kaputt (vinst= 3*3700=11 tkr)Jämför man 200 tkr i vinst kontra 11 tkr är valet lätt - Man tar två Nocrior istället för bergvärme
Citat från: MGKea skrivet 10 november 2009, 09:46:07Hellre eldar jag upp skogen än säljer den till kineser som ritar roliga gubbar på den.Du föreslår att vi ska ta bort vår största exportindustri ? Det var väl inte riktigt seriöst.... MVH/Gano
Citat från: Gano skrivet 10 november 2009, 08:17:33Det enda som skulle hända med tredubbelt elpris är väl att lönsamheten med värmepump ökar ännu mer och pay-offen blir ännu kortare. Om jag vore pumptillverkare så skulle jag då höja priset direkt. Hellre eldar jag upp skogen än säljer den till kineser som ritar roliga gubbar på den.
Citat från: MGKea skrivet 10 november 2009, 09:46:07Citat från: Gano skrivet 10 november 2009, 08:17:33Det enda som skulle hända med tredubbelt elpris är väl att lönsamheten med värmepump ökar ännu mer och pay-offen blir ännu kortare. Om jag vore pumptillverkare så skulle jag då höja priset direkt. Hellre eldar jag upp skogen än säljer den till kineser som ritar roliga gubbar på den.Allt vi konsumenter kan spara pengar på är dyrt i förhållande till tillverkningskostnad, det betyder att om dem höjer elpriset blir värmepumpar ännu dyrare!!
Jag skulle vilja ha förbrukningen med värmepump till 12 000 kWh/år. Att räkna med att gå från 40 till 15 MWh/år betyder att årsvärmefaktorn är 2,7 och det är en för låg siffra. Vill man ha igen pengarna snabbt är det naturligtvis luftvärmepumpar som gäller, det vore ett under om bergvärme skulle ge kortare återbetalningstid.
Det förutsätter naturligtvis en hyfsad öppen planlösning att köra med luft till luft värmepumpar.Mvh Gamblern