0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Det blir lite tokigt om de som skall koppla ihop en snabbkoppling behöver utbildning/certifiering för att klara av att göra det rätt.Det känns liksom inte tryggare.Tvärtom.Behöver någon speciell utbildning/certifiering för att koppla en QC koppling blir i alla fall jag orolig för kompetensnivån.Naturvårdsverket måste antingen säga att QC kopplingar är tillåtna och då för alla, eller förbjudna och då för alla.Som fallet är nu, att de är tillåtna för de med certifiering, slår undan trovärdigheten för Naturvårdsverket och certifieringar.
HejJag hör visserligen inte till dem som har för avsikt att själv koppla in min VP, utan har köpt pump av ett känt märke som levererats av en leverantör med representation i hela Sverige och som jag är klart nöjd med. Jag har dock från och till följt denna tråd och skulle vilja återföra frågeställningen från de rent tekniska aspekterna till mer juridiska.Hanteringen av flourerade växthusgaser regleras av en EU-förordning som specifikt ställer krav på vilka som får arbeta med de olika typerna av uppgifter som krävs bl.a. vid installation och service av kyl- och VP-anläggningar. Här sägs det:"Enligt förordning (EG) nr 842/2006 är det nödvändigt attfastställa regler om kvalifikationer för personal som på enplats där utrustning som innehåller vissa fluorerade växthusgaserär i drift utför arbete som kan medföra attsådana gaser läcker ut."Detta innebär att alla de krav och ackrediteringsklassificeringar som därefter räknas upp i förordningen endast gäller för "personal" som arbetar med att t.ex. koppla samman kylkretsar och inte för privatpersoner.Jag känner dock till att naturvårdsverket i sina regler, som också har fastlagts som lag av regeringen, har tagit bort undantaget för privatpersoner att hantera dessa gaser. Eftersom EU-reglerna generellt gäller över svenska lagar, så anser jag dock att så länge detta inte har prövats av någon svensk domstol och överklagats i alla instanser fram till Europadomstolen så kan man inte med säkerhet påstå att den svenska speciallagen gäller. För att ett EU-land skall kunna stifta lagar som går längre än EU:s lagar, så krävs det bl.a. att man kan hänvisa till speciella svenska förhållanden och jag tror inte att det är någon större skillnad om växthusgaser läcker ut i Sverige eller Tyskland eller att svenska privatpersoner skulle vara mer korkade eller oförsiktiga än portugiser. En leverantör av värmepumpar för självinstallation som finns i något annat EU-land skulle mycket väl också kunna överklaga lagen med hänvisning till konkurrensbegränsning.Jag skulle vilja få synpunkter på denna min tolkning av någon juridiskt bevandrad person i första hand och inte bara av branschens företrädare, vars åsikter vi känner till ganska bra redan.
Hej Bjurel! Här får du en klar och tydlig information om vad som verkligen gäller: http://www.svepinfo.se/usr/svep/resources/filearchive/8/forbjudet_for_privatpersoner_att_installera_luftvarmepumpar.doc Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 27 mars 2010, 13:50:17Hej Bjurel! Här får du en klar och tydlig information om vad som verkligen gäller: http://www.svepinfo.se/usr/svep/resources/filearchive/8/forbjudet_for_privatpersoner_att_installera_luftvarmepumpar.doc Mvh Raffen.GRATTIS Raffen. Första konkreta fakta som du kommer med. Thumbsup
Hej RaffenDet var just som jag trodde. Mitt citat var ur EU-förordningen 303/2008, där man talar om "personal" och inte privatpersoner. Utsträckningen till privatpersoner görs i den svenska förordningen och självklart tar SVEP fasta på det.
Citat från: hokanp skrivet 27 mars 2010, 13:55:21Citat från: Raffen skrivet 27 mars 2010, 13:50:17Hej Bjurel! Här får du en klar och tydlig information om vad som verkligen gäller: http://www.svepinfo.se/usr/svep/resources/filearchive/8/forbjudet_for_privatpersoner_att_installera_luftvarmepumpar.doc Mvh Raffen.GRATTIS Raffen. Första konkreta fakta som du kommer med. ThumbsupJa tack skall du ha Hokanp. Thumbsup Nu var ju detta ingen direkt tillfällighet utan jag kommer ju alltid med fakta skall du veta även om jag inte alltid kan länka till vad jag säger alt uppge mina källor. Sen om det nu skulle vara någon som undrar eller är tveksam till huruvida SVEP har en annan uppfattning eller info ang detta ifh till Naturvårdsverket så kan jag bara bekräfta att jag har kollat upp detta ordentligt med Naturvårdsverket och denna info från SVEP stämmer då alltså helt överens med Naturvårdsverkets nuvarande ståndpunkt och kylmedelsförordning, så detta behöver inte diskuteras alls fortsättningsvis. http://www.naturvardsverket.se/sv/Produkter-och-avfall/Fluorerade-vaxthusgaser/Du-som-anvander-och-hanterar-kyl--luftkonditionerings--och-varmepumpsutrustning-som-innehaller-F-gaser/Privat/Mvh Raffen.
Och tills dess att detta är klarlagt så kan man med måttlig risk köra som tidigare