0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
var det inte i torsdags som vi skulle få en massa info från Raffen???Ännu inget nytt under solen. Fanns klart ingen info att ge.QC vann detta slaget överlägset.
Bla, bla, bla...
Citat från: hokanp skrivet 20 mars 2010, 15:37:42var det inte i torsdags som vi skulle få en massa info från Raffen???Ännu inget nytt under solen. Fanns klart ingen info att ge.QC vann detta slaget överlägset.Hej Hokanp! Ja jag förstår om du kanske är lite besviken även om jag nu inte har så där väldigt hög prioritet på de här pumparna egentligen, dessutom har ju en hel del redan tagits upp lite i tråden om de här pumparna när det gäller vissa fakta och realiteter även om det inte finns några direkta länkar eller liknade att hänvisa till med vetenskapigt säkerställda undersökningar med vidhängande fakta. Men jag lovar att jag skall plocka fram en liten sammanställning över de realiteter och fakta som finns för här pumparna som gör att man kanske kommer att fundera några ggr extra innan man anskaffar dem. Det kommer bl.a att handla om Garantier, QC-kopplingar, Effektivitet, Cop-värden, Konstruktion, Ev tester eller uteblivna sådana mm mm för att bara nämna något om detta Hokan, och jag får väl då ha som målsättning om inte annat att presentera detta till nästa gång som vi ryker i luven på varandra om dessa skräppumpar. Mvh Raffen.
Under tiden vi väntar..Så funderar jag på om man kan få reda på hur det fungerar med en kyltekniker?Om man nu tar ut en certifierad installatör som trycker ihop snabbkopplingen åt en.Kommer då denna operation att arkiveras någonstans, på något säkert ställe?Eller får man bara ett kvitto som bevis att man inte har kopplat själv?Hur går det till, med papper/ intyg när en installatör har gjort jobbet?Har installatören någon sorts skyldighet att förvara dokumentation om vad som gjorts i tid och evighet?Ska det då låsas in i bankfack för det kan ju vara värt 10 000 per pump?Mvh BB
Kvittot/fakturan är inget man skickar in och registrerar hos någon myndighet på att man driftsatt en luft/luft värmepump.Är lite andra regler beroende på hur många kg systemet är fyllt med köldmedia. (i ditt fall antar jag R410A och ca 1kg)Kommer mot all förmodan en kontrollant från någon tillsynsmyndighet så kan det kanske vara bra att ha kvittot någonstans där man vet vart det är, kvitton har man en förmåga att lägga på en massa listiga ställen så man aldrig hittar dom igen Kylfirman som har utfört jobbet är tvungen att arkivera alla kvitton/fakturor i sin bokföring i 10 år, har något svagt minne av att man inte behöver ha kvar bokföringen så länge som 10 år men det finns det säkert någon här som har bättre koll på
Tänker lite, bara undrar hur detta skulle gå till? Att nån plingar på, och frågar, ursäkta, vem har tryckt ihop dessa kopplingar? Tror nog kyltekniker skulle skratta gott och komma och trycka ihop dessa kopplingar! Skulle aldrig ens tänka tanken att ringa kylkille för det!JA! jag vet att det olagligt..! puss
Då utser man sig själv till sheriff och sägerStopp i Lagens namn