0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Ja det är rätt Purjo! De modernare QC-kopplingarna är försedda med vred som man stänger och öppnar gasen med, annars så skulle väl pumpen bli näst intill tom på gas antagligen. Men likväl så är alltså inte QC-pumparna avsedda att flyttas eller tas isär och återmonteras utan endast avsedda att monteras ihop vid ett enda tillfälle. Mvh Raffen.
Har en liten känsla av att någon eller några pratar om nått som de inte har någon koll på här...
Citat från: BosseBus skrivet 10 mars 2010, 13:24:24Har en liten känsla av att någon eller några pratar om nått som de inte har någon koll på här... Tjenare BosseBus! Ja jag måste erkänna att jämförelsen i hastigheten med tryckluften var dålig alltså, riktigt dålig dessutom, så jag ber om ursäkt för den. Men jag vidhåller annars att QC-kopplingar till luftvärmepumpar är inget att rekommendera, detta eftersom det uppkommer läckage i dem efter lite olika lång tid och erfarenhetsmässigt är detta då allt mellan ca 1-3 år. Sen säger jag därmed inte att alla pumpar kommer att förlora gasen efter ca 1-3 år, men ett oroväckande stort antal kan man lugnt utgå ifrån om man ser tillbaka på dessa olika QC-pumpar. Det finns ju också enstaka exemplar som kan klara sig i 4-5 år eller t,om ännu lite längre, men detta brukar då tillhöra ovanligheterna och dessa brukar vara ganska lätträknade till antalet. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 10 mars 2010, 14:15:11Citat från: BosseBus skrivet 10 mars 2010, 13:24:24Har en liten känsla av att någon eller några pratar om nått som de inte har någon koll på här... Tjenare BosseBus! Ja jag måste erkänna att jämförelsen i hastigheten med tryckluften var dålig alltså, riktigt dålig dessutom, så jag ber om ursäkt för den. Men jag vidhåller annars att QC-kopplingar till luftvärmepumpar är inget att rekommendera, detta eftersom det uppkommer läckage i dem efter lite olika lång tid och erfarenhetsmässigt är detta då allt mellan ca 1-3 år. Sen säger jag därmed inte att alla pumpar kommer att förlora gasen efter ca 1-3 år, men ett oroväckande stort antal kan man lugnt utgå ifrån om man ser tillbaka på dessa olika QC-pumpar. Det finns ju också enstaka exemplar som kan klara sig i 4-5 år eller t,om ännu lite längre, men detta brukar då tillhöra ovanligheterna och dessa brukar vara ganska lätträknade till antalet. Mvh Raffen.VAR hittar du den fakta du säger att du har? Erfarenhetsmässigt? Du? Som aldrig ens haft en sådan?Tokfan där haha
Citat från: Raffen skrivet 10 mars 2010, 17:48:33Hej BosseBus! Ja är det så du tolkar det så skulle ju Coolixen bara hålla i ett år då alltså eftersom det är 1 års garanti på dessa pumpar, för de här 3 åren skulle möjligtvis vara reklamationsrätten då isf och den är då helt annan pilsner än garanti kan jag försäkra dig. Mvh Raffen. HejSå 3-års garanti är inte 3-års garanti utan 1-år?Utan en reklamationsrätt? Betyder det att man kan lämna tillbaka den då? Å få pengarna tillbaka? Så man kan köpa sig en ny?Eller vad betyder det? studs
Hej BosseBus! Ja är det så du tolkar det så skulle ju Coolixen bara hålla i ett år då alltså eftersom det är 1 års garanti på dessa pumpar, för de här 3 åren skulle möjligtvis vara reklamationsrätten då isf och den är då helt annan pilsner än garanti kan jag försäkra dig. Mvh Raffen.
Sen kan jag väl delvis hålla med Hokanp här i hans inlägg att tar man isär och sätter ihop en QC-koppling ytterligare en gång så ökar givetvis risken ännu mer för läckage (för varje gång) och förkortar därmed ytterligare den tid som kopplingen håller tätt. Däremot så finns det inen större potential i det han säger att kopplingen skall hålla i utan vidare 10 år, för då är det väl ännu märkligare isf att man bara har 1 års garanti på rubbet när det isf vore en smal sak att lämna t.ex 5 års täthetsgaranti. Mvh Raffen.