0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
Vad ska man göra nu då, när man har köpt redan 2st dessutom, montera ner? Eftersom de kommer att sluta fungera innan nästa vinter ändå..
Citat från: Puttepj skrivet 09 mars 2010, 20:52:00Citat från: BosseBus skrivet 09 mars 2010, 20:34:11Vad ska man göra nu då, när man har köpt redan 2st dessutom, montera ner? Eftersom de kommer att sluta fungera innan nästa vinter ändå..Nej jag är ledsen, inte ens det går det att göra enligt en av våra faktaspäckade forummedlemmar"man kan varken fylla på alt ta ur gas i eller ur pumparna på ett ordnat sätt. Detta gör att man måste först tömma pumpen helt på gas rätt ut i atmosfären"Jag har fått det här från en vanligtvis mycket väl underrättad källa :-D/putteHelt kört Dessutom vad jag fattat så är det 10.000 i böter för att koppla ihop, antar att det är 10.000 i böter för att koppla isär också, å jag som har 2 det blir 40.000 krSnålheten bedrar visheten... eller hur det var..
Citat från: BosseBus skrivet 09 mars 2010, 20:34:11Vad ska man göra nu då, när man har köpt redan 2st dessutom, montera ner? Eftersom de kommer att sluta fungera innan nästa vinter ändå..Nej jag är ledsen, inte ens det går det att göra enligt en av våra faktaspäckade forummedlemmar"man kan varken fylla på alt ta ur gas i eller ur pumparna på ett ordnat sätt. Detta gör att man måste först tömma pumpen helt på gas rätt ut i atmosfären"Jag har fått det här från en vanligtvis mycket väl underrättad källa :-D/putte
Citat från: Raffen skrivet 09 mars 2010, 20:39:42Hej BosseBus! Nu förstod jag dig inte riktigt när du sa att man skaffar sig värmepump för att det skall bli billigare?? Var det pumparna som du menade då skulle bli billigare eller var det din energiförbrukning som skulle bli billigare pga pumparna?? Mvh Raffen.Energiförbrukningen var det jag tänkte på, att det skulle vara ett relativt billigt sätt och utan större bekymmer..
Hej BosseBus! Nu förstod jag dig inte riktigt när du sa att man skaffar sig värmepump för att det skall bli billigare?? Var det pumparna som du menade då skulle bli billigare eller var det din energiförbrukning som skulle bli billigare pga pumparna?? Mvh Raffen.
Apropå på det här med fin resp. fulpumpar, hittade det här på annat ställe men kommer inte riktigt ihåg var på forumet så ni får väl kolla här.http://www.appliancemagazine.com/news.php?article=6828&zone=0&first=1Inte ens det kan man lita på studs
Citat från: LasseT skrivet 09 mars 2010, 21:23:28Apropå på det här med fin resp. fulpumpar, hittade det här på annat ställe men kommer inte riktigt ihåg var på forumet så ni får väl kolla här.http://www.appliancemagazine.com/news.php?article=6828&zone=0&first=1Inte ens det kan man lita på studsToshiba och Midea kanske är tillverkade på samma ställe??
Ja det här med Kina och ev produktion/ihopmontering som ev kan komma ifråga där, och i vilken regi som detta isf sker, det har vi väl redan rett ut sedan tidigare här i tråden så det behöver vi väl inte ta upp en gång till tycker jag, även om nu argumenten skulle tryta för en del. Mvh Raffen.
Hej Putte! Ja du verkar ju att ha lyckats att tolka mig på ett ganska bra sätt till slut även om det blev "mkt skrik för lite ull" som bonden sa när han rakade grisen. Det är helt rätt att jag anser att den allra svagaste punkten på de här kinapumparna är de här QC-kopplingarna nämligen, vad bra att du noterade detta iaf. Thumbsup F.ö så anser jag nog att de här pumparna kan skramla på i ett rätt bra tag alltså om man har lite tur, men på vilka villkor är väl en helt annan sak som jag nämnt tidigare. Dvs till ganska låg energieffektivitet, en massa start och stopp med tillhörande irriterande och störande ljud, ett antal grader i variation av innetemperaturen mm mm för att bara nämna något om dem, men visst har man inga större krav på tillvaron när det gäller en luftvärmepump så fungerar väl detta också hjälpligt även om man är i en helt annan värld än den jag pratar om när det gäller pumpar. Men som jag ibland brukar säga, så länge man inte vet om något bättre så tror ju de flesta att det man har själv är bäst, detta må gälla det mesta här i livet inkl både bilar, fruntimmer och värmepumpar. Mvh Raffen.
Det är bara en ren rädsla för QC som finns. Tänk om frler ahade upptäckt fördelarna med QC och valt att använda dessa istället för konade rör. Branchen måste försvara konade rör annars tappar de väldigt mycket arbete. Jag skrev i ett tidigare inlägg att QC är testat enligt de normer som finns där man ska dela och montera kopplingen 1000 gånger för att få godkänt. QC är godkänd enligt dessa normer. Vi har alla lagt fram bevis för hur bra QC är och jag har nu även tillfört en test. Fortfarande så svamlas det från en del hur dåliga QC är MEN INGEN har kommit med ett konkret bevis för detta. Jag tolkar detta som att QC är en mycket bra koppling och att den bör användas av fler.
Ja självklart är det så BosseBus, även om en del påstår att gör man detta bara väldigt snabbt så läcker/blåser det inte ut så mkt, och det vet man väl från om inte annat tryckluften, och då talar vi ju här om helt andra tryck när det gasen alltså. Det är rena struntsnacket och helt vilseledande när div säljare och importörer påstår att man kan flytta och koppla isär och ihop en QC-pump flertalet ggr, detta eftersom pumpen tappar gas och effekt vid varje gång som man tar isär kopplingen ivf, och med lite oflyt så kan det bli samma effekt även när man sätter ihop den, om än förhoppningsvis i en mindre omfattning. Sen om det här effekttappet märks så där väldigt väl efter ytterligare en isär och ihopkoppling av en QC-pump det kan ju vara lite svårt att säga eftersom pumparna normalt inte ens från början är så mkt att hurra för när det gäller effekt egentligen. Mvh Raffen.