0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: fifo115 skrivet 18 oktober 2009, 10:30:50Fläkten inställd på 1 enligt ventilationskillen, övriga parametrar enligt fabriksinställningar. Jag har min fläkt i läge 3 för att ventilera 155 kvm. Tycker att fläktläge 1 låter lite för dina 160 kvm.
Fläkten inställd på 1 enligt ventilationskillen, övriga parametrar enligt fabriksinställningar.
Jo den nya (1.17) mjukvaran gör verkligen susen ! Jag kör "Min Retur Temp" på 25 ºC för att säkerställa att plattan inte kallnar mellan värmebehoven, när sen värmebehovet kommer behöver inte pumpen tokköra för att värma den kalla plattan. Min returtemperatur nu när det är ca 3 ºC ute ligger på ca 27 ºC och kompressorn går på ca 42 Hz.Du skriver Citera övriga parametrar enligt fabriksinställningar innebär det att regleringen är ställd på "radiator" eller "golvvärme" ? Se till att den står på golvvärme !Mvh,Gunnar
övriga parametrar enligt fabriksinställningar
Det verkar lite mystiskt hur de har tolkat MIN returtemperatur... Det verkar som om pumpen går igång lite då och då för att hålla returtemperaturen i närheten av MIN värdet, jag har sett att den ibland låter returtemperaturen gå ned till ca 23 ºC och även som jockerock skrev att den ibland kör fast returen är över 26 ºC. Jag gissar att parametern ingår i det allmänna reglersystemet och alltså inte är ett fast gränsvärde. Däremot låter pumpen inte golven kallna helt innan den slår på värmeproduktion även om det är varmt inne.//Gunnar
Jag har märkt att på morgonen går elpatronen in även om pumpen bara går på 3500 W efter att jag duschat.Går det att ändra detta ? Jag har varmvattenprioritet låg. När jag har elpatronerna bortkopplade klarar pumpen att värma upp vattnet (om den inte går på max redan).
I bifogad trend så har kompressorn gått bra på låglast i mittenperioden för att sedan framkalla onödigt många start/stopp i slutet.Vad kan detta bero på? Kommer regleringen i ofas på något vis?Att använda parametern "min returtemp" har således ett pris nämligen många start/stopp vilket kanske inte är så lyckat map livslängden.Några ideer?