Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Toshiba Polar  (läst 63147 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Toshiba Polar
« Svar #135 skrivet: 08 december 2009, 20:18:41 »
Hej Patb!  Ja jag menade nu inget illa med det jag sa här ang dina mätningar men jag tror nog att de flesta förstår att man inte skall behöva köra med frontluckan öppen för att man skall få till en ordentlig värmeeffekt på pumparna. Toshibas pumpar är givetvis konstruerade så att frontluckan skall vara på plats och pumpen skall då ge rätt effekt och om det så behövs full effekt naturligtvis, högst märkligt skulle det vara annars. Sen såg jag i din profil att du har en RAS 13 SKVP-E-pump ovanför ytterdörren, en liten möjlig teori skulle ev kunna vara att du inte får till ett riktigt insugsflöde från innerdelens ovansida pga att du kanske har ett för litet utrymme mellan innerdelens översida och taket och att du därmed då skulle kunna öka luftgenomströmningen genom innerdelen när du öppnar frontluckan (men detta är ändå lite långsökt tycker jag). :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Toshiba Polar
« Svar #136 skrivet: 08 december 2009, 20:23:02 »
Hej

Detta med plan tät lucka är något som har kommit de senaste 3-4 åren, en designgrej helt enkelt. Förr var det alltid hål i fronten. Faktiskt riktigt intressant, det är sällan någon kommer på sånt här. Vi som är gamla på forumet mår bara bra att väckas till liv igen. Om kondensortempen påverkas av öppen lucka så bör COP öka. jag ska gå och plocka bort luckan så får jag se vad energimätaren säger...

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Toshiba Polar
« Svar #137 skrivet: 08 december 2009, 20:31:33 »
Hej Gano!  Ja gör du det för jag har redan testat nämligen (sämre människa är jag inte alltså ;)), och på mina energimätare så blev det då ingen skillnad alls kan jag säga. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Toshiba Polar
« Svar #138 skrivet: 08 december 2009, 20:52:49 »
Hej

Fick till 3-5W skillnad på Mitsubishin vid en ineffekt av 450 W, mer blev det inte. Det kan bli större skillnad ju mer man belastar innerdelen. Ska ta och prova det också.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Toshiba Polar
« Svar #139 skrivet: 08 december 2009, 21:08:26 »
 HI-Hii .  Det ska väl vara en 5½ år Gammal Chofu till allt !  Thumbsup      Den har nämligen avlånga hål s.a.s i frontluckan så den behöver ej öppnas alls förutom när filtrena ska engöras .  Och de brukar vara jämndammiga över hela filterytan !   :)  
 Varför de har börjat göra frontluckorna helt släta och att all luft tas in på översidan kan man förstås spekulera i . Designmässigt är det väl snyggare med slät front .
 Kanske det anses bättre att luften tas in från översidan , alltså längre från utblåset då . Eller kanske det resoneras som så att luften är allra varmast strax under taket jämfört med 20 cm längre ner ? I teorin kanske men märks knappast i praktiken .  Gissar nog att det är en designgrej !

 Hur är det då med olika delar till värmepumppar , kanske många av delarna tillverkas i samma fabrik i China till flera olika märken !?  Kanske även frontkåpor/plastdelarna . Samt övriga delar !  Sc:,h
« Senast ändrad: 08 december 2009, 21:10:23 av rollster »
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2Xförråd=ca 70kvm. Allt värms från och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , Borrhål 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Toshiba Polar
« Svar #140 skrivet: 08 december 2009, 21:22:35 »
Hej
Fick till 3-5W skillnad på Mitsubishin vid en ineffekt av 450 W, mer blev det inte. Det kan bli större skillnad ju mer man belastar innerdelen. Ska ta och prova det också.
MVH/Gano

Hej Gano!  Ja kan då inte se någon skillnad på någon av mina båda pumpar ivf, men nu går de ju på en rätt låg effekt iof med en utetemp på ca +2-2,5 ºC, pumpen i bostadsvåningen går på ca 221-223 watt och pumpen i källaren ligger på ca 218-220 watt och med båda pumparna på 4:ans fläkthastighet. Nu kan det kanske vara så att det skulle märkas något mer ev vid en lite kallare väderlek, får väl prova då också. Men jag tror nog att den största betydelsen i det här sammanhanget skulle nog bero på hur renhetsgraden på filtren ser ut i pumpinnerdelen isf. :)

Mvh Raffen. 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad patrikbn

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Toshiba Polar
« Svar #141 skrivet: 08 december 2009, 22:23:18 »
Raffen nej jag tog inte åt mig på det sättet. Ville bara klargöra att det är ett helt ärligt mättest.

När det gäller och öppna den under normal drift så verkar i alla fall Toshiban styra kondenceringtempen alternativt utblåstempen mot inställt börvärde och insugstemp.
 Alltså att den lägger sig ex antal grader över insugstempen beroende på var insugtempen ligger i förhållande till börvärdet.
 Därför tror jag inte det gör någon större skillnad i förbrukning eftersom den redan uppnår önskad kondenceringtemperatur/utblåstemp.

Jag ska göra liknande maxtest när tempen sjunker mot -10 strecket och se vad det kan göra för skillnad med och utan lucka. Den som inte provar vet inte säkert..  :)
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad patrikbn

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Toshiba Polar
« Svar #142 skrivet: 08 december 2009, 22:33:30 »
Sen för övrigt, kolla nya designen på POLAR 2an ser det inte ut som man lyft ut fronten i överkant...? a:gl

Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Toshiba Polar
« Svar #143 skrivet: 08 december 2009, 22:53:26 »
Sen för övrigt, kolla nya designen på POLAR 2an ser det inte ut som man lyft ut fronten i överkant...? a:gl

Hej Patb!  Jodå det är helt rätt att man lyfter ut fronten i överkanten, och inte nog med det, man lyfter t.om samtidigt upp den en bit i höjdled också. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad patrikbn

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Toshiba Polar
« Svar #144 skrivet: 08 december 2009, 22:59:48 »
Jag tror nog största anledningen förrutom design i snygghet då så blir pumpen bra mycket tystare med luckan stängd, om jag sitter i köket och har pumpen på 5an så hörs bara ett dovt surr med luckan stängd, med luckan öppen hörs ett mycket tydligare fläktljud, klart mer störande.
 Det kanske man lyckats designa bort med konstruktionen på polar2an?
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Toshiba Polar
« Svar #145 skrivet: 08 december 2009, 23:09:57 »
Hej Patb!  Ja här håller jag givetvis med dig om att med luckan stängd så får du ett lägre både fläktljud och luft/blåsljud från innerdelen, men om man tittar på ivf db-talen och jämför mellan polar2-modellerna kontra de äldre ND-modellerna så skiljer det inte mkt alls egentligen tycker jag eller ivf klart mkt mindre än vad man skulle kunna tro att det skulle göra med en större/högre innerdel. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Toshiba Polar
« Svar #146 skrivet: 08 december 2009, 23:24:23 »
Jag ska göra liknande maxtest när tempen sjunker mot -10 strecket och se vad det kan göra för skillnad med och utan lucka. Den som inte provar vet inte säkert..  :)

Hej Patb!  Ja det kan vara extra intressant att göra lite tester vid kallare väderlek, och det skall jag försöka göra också. Men det är nog väldigt viktigt att man har rengjort/dammsugit filtren på pumpen innan isf, för det tror jag nämligen har väldigt stor betydelse i sammanhanget om man vill ha ett ärligt och bra utfall. :)

Mvh Raffen.  
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Toshiba Polar
« Svar #147 skrivet: 08 december 2009, 23:49:38 »
Hej Patrik..!

Jag fundrar lite över vilka felkällor som kan störa dina mätningar. Som jag förstår är det bara luckans läge som du avsiktligt varierat mellan mätningarna. Då är det antagligen inne-delens in-luft-temp som varierar mest mellan o under test. Ute-tempen håller sej innom några enstaka grader.
- Hur lång tid pågår ett test?
- Hinner temperaturer och effekter stabilisera sej innan du avbryter? Uppenbarligen inte med stängd lucka eftersom stigande kondenserings-temp resulterar i sänkt effekt. Men händer det till slut även med öppen lucka?
- Gör du något för att ventilera bort värmen för att kunna köra längre tid? På samma sätt vid alla test?
- Har du damsugit filtret? Du nämde att dom var dammiga på åvansidan. men på bilderna ser det ju rent ut... Är alla mätninar gjorda med rena filter?

Jag kan inte se annat än att osäkerheten i mätningarna huvudsakligen borde vara slumpmässiga mellan mätningarna. Vilket skulle betyda att om man mäter flera ggr med omväxlande öppen o stängd lucka, så skulle det visa sej om det handlar om felmätning.

Men det finns ett annat test du och andra kan göra... Hela den här grejen bygger på att du får ett ökat luftflöde med öppen lucka -eller hur..? Så för att verifiera att flödet ökar, kan du låta pumpen gå i stabiliserad drift vid valfri inne-temperatur (och därmed reducerad effekt), med fläkten på max, och sedan mäta skilnaden i utblås-temp med öppna o stängd lucka. Om det blir en ökning av luftflödet när luckan öppnas, kommer temperaturen i stort sett omedelbart att falla, och vice versa. Detta eftersom in-luft-tempen och tillförd värmeenergi från kompressorn är konstant. Mätningen måste dock göras tillräckligt snabbt så att pumpen inte hinner ändra kompressorns varvtal pga att kondenseringstempen sjunker. Men det lär nog ta minst en minut. Skillnaden i diff-temp mellan in- o ut-luft, med öppen o stängd lucka, är proportionell med ändringen i luftflöde. Så om diff-tempen ändras med 5% så ändras luftflödet med 5%.

Är det trångt mellan luckans insida och luftfiltret? Det borde ju vara fritt fram för luften att sugas ner uppifrån. Men är det för smal spalt blir det ju en strypning. Det är ju inte helt ovanligt att "design-nissarna" får sista ordet före teknikerna vid utformningen av höljet. Och då blir det som det blir med funktionen...

Jag satt åxå o tänkt att man på nåt sätt borde öppna överkanten på luckan i stället. Sen sa nån att det är ju det dom gör på 2:an...
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad patrikbn

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Toshiba Polar
« Svar #148 skrivet: 09 december 2009, 00:12:59 »
- Hur lång tid pågår ett test?
- Hinner temperaturer och effekter stabilisera sej innan du avbryter? Uppenbarligen inte med stängd lucka eftersom stigande kondenserings-temp resulterar i sänkt effekt. Men händer det till slut även med öppen lucka?
- Gör du något för att ventilera bort värmen för att kunna köra längre tid? På samma sätt vid alla test?
- Har du damsugit filtret? Du nämde att dom var dammiga på åvansidan. men på bilderna ser det ju rent ut... Är alla mätninar gjorda med rena filter?

-Jag har inte mätt tiden så det kan jag ej svara på, jag har faktiskt tänkt göra ett mer vetenskapligt test med tidsangivelser. Både med och utan lucka.
-Man kan säga att med stängd lucka går det fort att komma upp i max kondenseringstemp även vid en "låg" intemp och detta till en låg inmatad effekt. Med öppen lucka tog det betydligt längre tid att jobba upp kondenseringstempen och detta med ett högre effektuttag.
-Den här gången har jag inte haft dörren öppen pga att katten inte skulle dra, men jag har haft likvärdig innetemp vid startpunkten så att säga. Sen har jag kollat så att inte utedelen är frostbellagd.
-Filtrena är rena och fina, det med att dom blev dammiga ovanpå var när dom inte var rengjorda på 20 dar och det fanns i princip inget dam på framsidan under luckan. Då gick det tungt och pumpa luften, det hördes. Så den lär suga ganska dåligt där..

Jag kan logga effekten samtidigt som jag öppnar luckan och mäter temperaturförändringen, på så sätt ser jag om effekten in är konstant samtidigt som temperaturen förändras alternativt ligger konstant.

Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Toshiba Polar
« Svar #149 skrivet: 09 december 2009, 07:23:34 »
Mycket intressant.
OM det är så att det påverkar så mycket som det ser ut skulle det ju känna räcka att lägga mellan nåt längst ned på luckan som håller ut den typ 10-15 mm, mer borde inte behövas för att få mer effekt.
T.o.m. SP kör väl t.e.x. utan filter o.dyl. när de testar maskinerna om jag inte minns fel, kanske de även kör med öppen lucka om det krämar ut mer effekt ur maskinerna?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!