0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Slutsats: - Imponerande effekt på MEs FD-pumpar... -
Raffen - Jag kom just på "SVARET" på ditt livs största gåta..!!! Hur kan FD25 med sin "nominella" effekt på bara 3,2 kW och max 6,3 kW, få 6,4 kW i SPs test, - när RAS-13 med "nominellt" 4,2 kW och max 6,9 kW, "bara" får 4,7 kW av SP..?? Jo..! Så här är det. ME gör (har gjort?) stort nummer av att deras pump håller konstant effekt ända ner till -15°C... Hur bär man sej åt för att åstakomma det..? Jo... Man skulle kunna programmera in - gissa vad - en "effektbegränsning". - Men... Dom slöa (läs smarta) ME-ingenjörerna gjorde inte det... - Dom bara sa att dom gjort det (till försäljningsavdelningen). Sen säger ME i sin marknadsföring att man har konstant effekt till -15°C, när den i själva verket är som en helt vanlig pump. Något som visar sej med önskvärd tydlighet när SP testar... Eftersom ME nu vill hävda konstant effekt ner till -15°C... Vad kan man då ange för värde på "nominell" effekt? - Jo... Den effekt man kan få ut vid -15°C (för dom hade ju lagt in en begränsning så att den inte skulle ge mer ju...), så man anger 3,2 kW nominellt. - Och gissa vad... Vilken effekt tror du SP mäter vid just -15°C? - Juust det... 3,2 kW!!! - Case closed... - God natt!
Ja nu vet jag kanske inte riktigt vad det var som var så superbra i Pi.rs info här egentligen, men jag tyckte väl inte att jag fick något svar alls på mina funderingar ang FD-pumparna och deras ev testresultat ivf.
Vad är nominell effekt?Är det någon som vet hur den skall specificeras?
Hej Ubbe! Ja nu vet jag kanske inte riktigt vad det var som var så superbra i Pi.rs info här egentligen, men jag tyckte väl inte att jag fick något svar alls på mina funderingar ang FD-pumparna och deras ev testresultat ivf. Däremot på din fråga om man skall satsa på FD25 eller FD35, och om jag nu tar mig frigheten att svara på den, så anser jag väl att om du nu ändå avser att skaffa dig en enligt min uppfattning lite exklusivare on/off-pump så instämmer jag helt med Rollsters uppfattning här i tråden om dessa pumpar och och råder dig till att välja FD35:an isf även om den kostar lite mer. Anledningen är då att FD35:an har ett bredare effektområde och faktiskt något bättre dellastegenskaper genom att den då kan gå ned till 1300 watt i lägsta värmeavgivning ifh till FD25:ans 1500 watt och blir därmed en något mindre on/off-pump ifh till FD25:an. Mvh Raffen.
Så här säger Energidirektivet:"7. nominell effekt (uttryckt i kW): den maximala värmeeffekt som tillverkaren fastställt och garanterar vid kontinuerlig drift om de av tillverkaren angivna verkningsgraderna respekteras"
Aaahhh så härligt luddigt. Helt utan hänvisningar till standarder utan bara hänvisning till tillverkaren själv. Bra koll dock Ubbe0. Tycker det är lite märkligt om detta är det enda regelverk som finns.....
Jag ställer frågan än en gång.Raffen, exakt vad är det du opponerar dig emot när det gäller testrusultatet på ME-pumparna, deras NOMINELLA effekt är INTE lika med max effekten, att de behåller nominell uteffekt ned till -15 grader beöver inte vara nåt skumt.Kan du inte i alla fall försöka förklara vad det är du anser vara skumt med deras resultat?Som det nu är så har du antingen missuppfattat nåt, och inte läst vad vi andra skrivit, eller så harvar du bara på utan att ha förklarat tillräckligt bra vad du har retat dig på.Vad är nominell effekt?Är det någon som vet hur den skall specificeras?