Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Miljöbil ?  (läst 125185 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #435 skrivet: 13 mars 2010, 23:02:51 »
problemet med alla dessa el och miljöbilar som jag ser det är att dom är för små, för tråkiga och spartanska, om de bara byggde en eldriven fullsize jänkare med mjuk fjädring, sköna säten, ädelträ, all utrustning, separat ram, automat, bakhjulsdrift osv så kan jag tänka mig en sån att pendla till jobbet med istället för att köra V8.. (men jag slutar inte köra V8 för det, bara drar ner på't lite)

Tänk dig denna med din företagslogga på sidan typ "Luft-vp i Väst AB", det skulle sitta som ett smäck!

Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: Miljöbil ?
« Svar #436 skrivet: 14 mars 2010, 10:23:56 »
problemet med alla dessa el och miljöbilar som jag ser det är att dom är för små, för tråkiga och spartanska, om de bara byggde en eldriven fullsize jänkare med mjuk fjädring, sköna säten, ädelträ, all utrustning, separat ram, automat, bakhjulsdrift osv så kan jag tänka mig en sån att pendla till jobbet med istället för att köra V8.. (men jag slutar inte köra V8 för det, bara drar ner på't lite)

Det finns en sådan bil som du vill ha. Om jag minns rätt så heter den Terra. 400 km på en laddning. 0-100 på 4 s. Pris ca. 1 mille. Det är bara att beställa!
sansun
P:S Fjädringen kan du nog fÃ¥ som du vill ha den. D.S  studs
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Miljöbil ?
« Svar #437 skrivet: 14 mars 2010, 10:38:07 »
problemet med alla dessa el och miljöbilar som jag ser det är att dom är för små, för tråkiga och spartanska, om de bara byggde en eldriven fullsize jänkare med mjuk fjädring, sköna säten, ädelträ, all utrustning, separat ram, automat, bakhjulsdrift osv så kan jag tänka mig en sån att pendla till jobbet med istället för att köra V8.. (men jag slutar inte köra V8 för det, bara drar ner på't lite)

Tänk dig denna med din företagslogga på sidan typ "Luft-vp i Väst AB", det skulle sitta som ett smäck!



ja visst, får köra sådär 40 gånger fram&tillbaka för att installera en luftluft.. fast utedelen blir jobbig att stuva in, den kanske man får skruva isär och transportera i delar :D huvuddunk

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Miljöbil ?
« Svar #438 skrivet: 17 mars 2010, 22:19:57 »
Etanol-Jesus lämnade återbud i sista stund

Sekab-chefen drog sig ur konferens om alternativa bränslen
Etanolens förespråkare blir allt färre. I går samlades några av apostlarna för att kämpa för sin sak på Sveriges Energiting, den stora konferensen som statliga energimyndigheten ordnar på Älvsjömässan. Men Etanol-Jesus själv, förre Fordhandlaren och Sekab-chefen Per Carstedt från Örnsköldsvik lämnade återbud i sista stund. Han hade nog redan gissat att motståndet skulle bli hårt.
 --/  >:D

Källa: Aftonbladet.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Miljöbil ?
« Svar #439 skrivet: 19 mars 2010, 09:53:21 »
jag tror på fullaste allvar att i grund o botten ville per göra nått bra av detta men det blev sååå fel.

sedan försvarar jag inte etaol på nått sätt utan jag är mer inne på biodisel/gas drift/el bil.

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad BiFuel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
SV: Miljöbil ?
« Svar #440 skrivet: 23 mars 2010, 09:21:29 »
Biogas är finfint om man som vi bor i ett område där det finns gott om pumpar! Alla delar av landet som jag regelbundet rör mig i har full täckning. Sträckan Göteborg - Stockholm via E4 kryllar av gasmackar och västgötaslätten är rätt välförsedd.

Kör just nu en VW Golf Variant BiFuel men skulle gärna ha en Passat fast de är så förbaskat dyra eftersom begmarknaden ännu är för ung.

Till hösten kommer Subaru Legacy med gasdrift - kan bli riktigt spännande!

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Miljöbil ?
« Svar #441 skrivet: 24 mars 2010, 09:34:10 »
Biogas är finfint om man som vi bor i ett område där det finns gott om pumpar! Alla delar av landet som jag regelbundet rör mig i har full täckning. Sträckan Göteborg - Stockholm via E4 kryllar av gasmackar och västgötaslätten är rätt välförsedd.

Kör just nu en VW Golf Variant BiFuel men skulle gärna ha en Passat fast de är så förbaskat dyra eftersom begmarknaden ännu är för ung.

Till hösten kommer Subaru Legacy med gasdrift - kan bli riktigt spännande!

var ju på gröna mässan i poznan polen för ett tag sedan. fick en stor kund där som äger ett stort företag där man konverterar bilar till gas drift. kostade komplett runt 5 000 kr komplett med instalation o tank. denna instalation är godkänd i hela eu.
om det fanns gas mack här skulle jag inte tvekat. en tripp till poznan med bilen är inte så fasligt långt.

vill någon ha hjälp med detta vidarebefodrar jag gärna kontakten.

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Miljöbil ?
« Svar #442 skrivet: 24 mars 2010, 09:36:10 »
Biogas är finfint om man som vi bor i ett område där det finns gott om pumpar! Alla delar av landet som jag regelbundet rör mig i har full täckning. Sträckan Göteborg - Stockholm via E4 kryllar av gasmackar och västgötaslätten är rätt välförsedd.

Kör just nu en VW Golf Variant BiFuel men skulle gärna ha en Passat fast de är så förbaskat dyra eftersom begmarknaden ännu är för ung.

Till hösten kommer Subaru Legacy med gasdrift - kan bli riktigt spännande!

var ju på gröna mässan i poznan polen för ett tag sedan. fick en stor kund där som äger ett stort företag där man konverterar bilar till gas drift. kostade komplett runt 5 000 kr komplett med instalation o tank. denna instalation är godkänd i hela eu.
om det fanns gas mack här skulle jag inte tvekat. en tripp till poznan med bilen är inte så fasligt långt.

vill någon ha hjälp med detta vidarebefodrar jag gärna kontakten.

krister

Trodde det var biltillverkaren som typade.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: Miljöbil ?
« Svar #443 skrivet: 24 mars 2010, 10:05:49 »

var ju på gröna mässan i poznan polen för ett tag sedan. fick en stor kund där som äger ett stort företag där man konverterar bilar till gas drift. kostade komplett runt 5 000 kr komplett med instalation o tank.


Med tanke på priset, det var väl biogas (metan) det handlade om och inte LPG. Hur stor är tankvolymen? Är gasflaskan (-orna) av typ komposit eller metall?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2440
  • Karma +5/-0
SV: Miljöbil ?
« Svar #444 skrivet: 24 mars 2010, 11:46:22 »

var ju på gröna mässan i poznan polen för ett tag sedan. fick en stor kund där som äger ett stort företag där man konverterar bilar till gas drift. kostade komplett runt 5 000 kr komplett med instalation o tank.


Med tanke på priset, det var väl biogas (metan) det handlade om och inte LPG. Hur stor är tankvolymen? Är gasflaskan (-orna) av typ komposit eller metall?

I Polen och andra öst- och sydeuropeiska länder är det bara LPG (gasol) som gäller. Så en sådan konvertering har man ingen nytta av alls här i Sverige.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: Miljöbil ?
« Svar #445 skrivet: 24 mars 2010, 11:56:44 »

var ju på gröna mässan i poznan polen för ett tag sedan. fick en stor kund där som äger ett stort företag där man konverterar bilar till gas drift. kostade komplett runt 5 000 kr komplett med instalation o tank.


Med tanke på priset, det var väl biogas (metan) det handlade om och inte LPG. Hur stor är tankvolymen? Är gasflaskan (-orna) av typ komposit eller metall?

I Polen och andra öst- och sydeuropeiska länder är det bara LPG (gasol) som gäller. Så en sådan konvertering har man ingen nytta av alls här i Sverige.

Jo, att det är LPG som gäller kunde man läsa om för några månader sedan. Jag tänker på de två polackerna som försökte fylla sin gasbil vid någon mack, har för mig det var i Göteborg eller Malmö, och som tydligen aldrig hade hört talas om biogas. En död och den andre fick man amputera benet på. Det är lite skillnad på utrustning för 33 bar provtryck och 300 bar.

Anledningen till min fråga var att högtrycksgasflaskor och dito armatur som tillverkats och sålts med vinst och kostar 5000 kr skulle jag gå omvägar runt. LPG är en annan sak.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Miljöbil ?
« Svar #446 skrivet: 24 mars 2010, 18:58:10 »

var ju på gröna mässan i poznan polen för ett tag sedan. fick en stor kund där som äger ett stort företag där man konverterar bilar till gas drift. kostade komplett runt 5 000 kr komplett med instalation o tank.


Med tanke på priset, det var väl biogas (metan) det handlade om och inte LPG. Hur stor är tankvolymen? Är gasflaskan (-orna) av typ komposit eller metall?

I Polen och andra öst- och sydeuropeiska länder är det bara LPG (gasol) som gäller. Så en sådan konvertering har man ingen nytta av alls här i Sverige.

Jo, att det är LPG som gäller kunde man läsa om för några månader sedan. Jag tänker på de två polackerna som försökte fylla sin gasbil vid någon mack, har för mig det var i Göteborg eller Malmö, och som tydligen aldrig hade hört talas om biogas. En död och den andre fick man amputera benet på. Det är lite skillnad på utrustning för 33 bar provtryck och 300 bar.

Anledningen till min fråga var att högtrycksgasflaskor och dito armatur som tillverkats och sålts med vinst och kostar 5000 kr skulle jag gå omvägar runt. LPG är en annan sak.
yes det var lpg jag pratade om

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: Miljöbil ?
« Svar #447 skrivet: 24 mars 2010, 20:20:13 »

yes det var lpg jag pratade om

krister

Då var det inte så vidare grönt för att var på en grön mässa. LPG är så fossilt bränsle det bara kan bli även om det blir lite renare avgaser. Förmodligen marginell skillnad jämfört med bensin efter katalysatorreningen.

För rätt mÃ¥nga Ã¥r sedan fanns det ett antal taxibilar i Stockholm som kördes pÃ¥ gasol, som LPG vanligen kallas. Tror det var skattefördelar som gjorde att det lönade sig att konvertera bilar som kördes mycket. Men de försvann efter ett antal Ã¥r, vet inte varför.   

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Miljöbil ?
« Svar #448 skrivet: 25 mars 2010, 16:41:43 »
Funderar starkt på att beställa en Kia Ceed Sw (kombi) 1.6 Crdi skattefri i 5år, samt otroligt snål dieselmotor? Men är ju en Kia..! Enda felet, ;) men bra ägandekostnader och garantier.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad T-bird

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan man klaga pÃ¥ att förbrukningen vart för lÃ¥g,?
SV: Miljöbil ?
« Svar #449 skrivet: 25 mars 2010, 19:44:11 »
Hej

Tack för svaren

Ett tag funderade jag på en Toyota Prius. Ända tills jag fick se prislappen, 300.000 kr med lite utrustning. Priusen drar tydligen 0,44 liter/mil, precis lika mycket som en miljöbil i dieselutförande.

Har bokat provkörning imorron. Skoda Octavia 105 hk diesel, 119 g CO2/km. 0,37 liter/mil landsvägskörning.

MVH/Gano

Prius fick däng av Volvo V50 snål disel!
Slutresultatet efter testkörningen blev en identisk förbrukning för de bägge bilarna – 4,9 liter per 100 kilometer.
Teststräckan med landsväg och motorväg innebar att den mer allsidiga motorn i V50 DRIVe kom till sin rätt.
Att diesel har 10% högre energinevärde än bensin gör att dieselbilen får ett högre koldioxid värde än bensinbilen vid samma förbrukning.
Testen var ren landsvägskörning vilket skiljer sig från de flestas bilanvändning där det ibland händer att man kör i tätort.
Alla har inte som i diesel bilstesterna 127 mil landsväg dit man ämnar att ta sig var dag.
Jag tycker att en begagnad bil med högre teknisk nivå kan vara ett bättre köp än den nya bilen som aldrig når upp till den nivån under hela sin livslängd.
Radhus 2 plan 120 m2 träfasad byggt -84 hälften tvåglasfönster,resten isolerglas direktel elradiatorer frånluftsvärmepump för varmvatten.
Sanyo 123 lvp installerades sep -06
140.9 watt i snitt senaste 8676.5 tim  1222.6 kwt för lvp. 13656 kwt totalförbrukning för huset Ã¥r2007.Inga elrdiatorer pÃ¥ sedan lvp-monteringen.6pers .FrÃ¥nluftsvärmepump för varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!