0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
problemet med alla dessa el och miljöbilar som jag ser det är att dom är för små, för tråkiga och spartanska, om de bara byggde en eldriven fullsize jänkare med mjuk fjädring, sköna säten, ädelträ, all utrustning, separat ram, automat, bakhjulsdrift osv så kan jag tänka mig en sån att pendla till jobbet med istället för att köra V8.. (men jag slutar inte köra V8 för det, bara drar ner på't lite)
Citat från: Oskar P. skrivet 13 mars 2010, 22:18:30problemet med alla dessa el och miljöbilar som jag ser det är att dom är för små, för tråkiga och spartanska, om de bara byggde en eldriven fullsize jänkare med mjuk fjädring, sköna säten, ädelträ, all utrustning, separat ram, automat, bakhjulsdrift osv så kan jag tänka mig en sån att pendla till jobbet med istället för att köra V8.. (men jag slutar inte köra V8 för det, bara drar ner på't lite)Tänk dig denna med din företagslogga på sidan typ "Luft-vp i Väst AB", det skulle sitta som ett smäck!
Biogas är finfint om man som vi bor i ett område där det finns gott om pumpar! Alla delar av landet som jag regelbundet rör mig i har full täckning. Sträckan Göteborg - Stockholm via E4 kryllar av gasmackar och västgötaslätten är rätt välförsedd.Kör just nu en VW Golf Variant BiFuel men skulle gärna ha en Passat fast de är så förbaskat dyra eftersom begmarknaden ännu är för ung. Till hösten kommer Subaru Legacy med gasdrift - kan bli riktigt spännande!
Citat från: BiFuel skrivet 23 mars 2010, 09:21:29Biogas är finfint om man som vi bor i ett område där det finns gott om pumpar! Alla delar av landet som jag regelbundet rör mig i har full täckning. Sträckan Göteborg - Stockholm via E4 kryllar av gasmackar och västgötaslätten är rätt välförsedd.Kör just nu en VW Golf Variant BiFuel men skulle gärna ha en Passat fast de är så förbaskat dyra eftersom begmarknaden ännu är för ung. Till hösten kommer Subaru Legacy med gasdrift - kan bli riktigt spännande!var ju på gröna mässan i poznan polen för ett tag sedan. fick en stor kund där som äger ett stort företag där man konverterar bilar till gas drift. kostade komplett runt 5 000 kr komplett med instalation o tank. denna instalation är godkänd i hela eu.om det fanns gas mack här skulle jag inte tvekat. en tripp till poznan med bilen är inte så fasligt långt.vill någon ha hjälp med detta vidarebefodrar jag gärna kontakten.krister
var ju på gröna mässan i poznan polen för ett tag sedan. fick en stor kund där som äger ett stort företag där man konverterar bilar till gas drift. kostade komplett runt 5 000 kr komplett med instalation o tank.
Citat från: greven1 skrivet 24 mars 2010, 09:34:10var ju på gröna mässan i poznan polen för ett tag sedan. fick en stor kund där som äger ett stort företag där man konverterar bilar till gas drift. kostade komplett runt 5 000 kr komplett med instalation o tank. Med tanke på priset, det var väl biogas (metan) det handlade om och inte LPG. Hur stor är tankvolymen? Är gasflaskan (-orna) av typ komposit eller metall?
Citat från: Roland skrivet 24 mars 2010, 10:05:49Citat från: greven1 skrivet 24 mars 2010, 09:34:10var ju på gröna mässan i poznan polen för ett tag sedan. fick en stor kund där som äger ett stort företag där man konverterar bilar till gas drift. kostade komplett runt 5 000 kr komplett med instalation o tank. Med tanke på priset, det var väl biogas (metan) det handlade om och inte LPG. Hur stor är tankvolymen? Är gasflaskan (-orna) av typ komposit eller metall?I Polen och andra öst- och sydeuropeiska länder är det bara LPG (gasol) som gäller. Så en sådan konvertering har man ingen nytta av alls här i Sverige.
Citat från: torbjorn_forsman skrivet 24 mars 2010, 11:46:22Citat från: Roland skrivet 24 mars 2010, 10:05:49Citat från: greven1 skrivet 24 mars 2010, 09:34:10var ju på gröna mässan i poznan polen för ett tag sedan. fick en stor kund där som äger ett stort företag där man konverterar bilar till gas drift. kostade komplett runt 5 000 kr komplett med instalation o tank. Med tanke på priset, det var väl biogas (metan) det handlade om och inte LPG. Hur stor är tankvolymen? Är gasflaskan (-orna) av typ komposit eller metall?I Polen och andra öst- och sydeuropeiska länder är det bara LPG (gasol) som gäller. Så en sådan konvertering har man ingen nytta av alls här i Sverige.Jo, att det är LPG som gäller kunde man läsa om för några månader sedan. Jag tänker på de två polackerna som försökte fylla sin gasbil vid någon mack, har för mig det var i Göteborg eller Malmö, och som tydligen aldrig hade hört talas om biogas. En död och den andre fick man amputera benet på. Det är lite skillnad på utrustning för 33 bar provtryck och 300 bar. Anledningen till min fråga var att högtrycksgasflaskor och dito armatur som tillverkats och sålts med vinst och kostar 5000 kr skulle jag gå omvägar runt. LPG är en annan sak.
yes det var lpg jag pratade omkrister
Citat från: Gano skrivet 27 september 2009, 20:16:04HejTack för svarenEtt tag funderade jag på en Toyota Prius. Ända tills jag fick se prislappen, 300.000 kr med lite utrustning. Priusen drar tydligen 0,44 liter/mil, precis lika mycket som en miljöbil i dieselutförande.Har bokat provkörning imorron. Skoda Octavia 105 hk diesel, 119 g CO2/km. 0,37 liter/mil landsvägskörning.MVH/GanoPrius fick däng av Volvo V50 snål disel!
HejTack för svarenEtt tag funderade jag på en Toyota Prius. Ända tills jag fick se prislappen, 300.000 kr med lite utrustning. Priusen drar tydligen 0,44 liter/mil, precis lika mycket som en miljöbil i dieselutförande.Har bokat provkörning imorron. Skoda Octavia 105 hk diesel, 119 g CO2/km. 0,37 liter/mil landsvägskörning.MVH/Gano