0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 23 januari 2010, 22:10:33hej...är väl ungefär av samma anledning man vill ha en elbil eller nått annat,kan ju informera att jag känner precis som du fast tvärt om.skulle alldrig köpa en v8 pga att jag inte ser nån vits att ha en sån motor,skulle mycket hälldre köra elbil då jag tycker det verkar mer sunt både för miljön och ekonominskulle trots det alldrig kritisera folk för dom känner ett behov av en v8a ...fritt val ....att köpa det man gillarja då är vi väl överens, vi har olika krav och smak helt enkelt, du vill ha elbil för ekonomin och miljöns skull, jag vill ha V8 för ljudet och känslans skull.sålänge du kan acceptera att jag väljer det jag väljer så kan jag acceptera ditt val. men tyvärr så tenderar miljövänner och politiker alltför ofta tro att deras sanning är den rätta...
hej...är väl ungefär av samma anledning man vill ha en elbil eller nått annat,kan ju informera att jag känner precis som du fast tvärt om.skulle alldrig köpa en v8 pga att jag inte ser nån vits att ha en sån motor,skulle mycket hälldre köra elbil då jag tycker det verkar mer sunt både för miljön och ekonominskulle trots det alldrig kritisera folk för dom känner ett behov av en v8a ...fritt val ....att köpa det man gillar
Mina bränsle kostnader har jag löst på ett alldeles briljant sätt.Behåller min gamla skrälle som fordrar få reparationer.Använder pengarna (som inte går till bilköp samt reparationer och service) till bensin köpet och sparar miljön på så vis då ingen ny bil behöver tillverkas till mig. Dvs mindre miljöpåverkan......Ingen personal som fordrar mat då de tillverkar bilen åt mig, ingen metall ingen plast ingen påfyllning av olja i nya motorn. Ingen lackering samt rostskydd. Ingen transport och ingen försäljare som fordrar mat för att kunna lura på mig köpet. Ingen sedel tillverkning till mig, ja allt runt omkring en nybilsköp.........Jag är miljövän jag!
Håller ögonen öppna här efter en ekonomisk andra bil . Här är två bra alternativ i ungefär samma prisklass : Vilken skulle ni välja och med vilka motiveringar ? Vw Golf 1.9 TDI 2004 Toyota Corolla 1.4 D4D 2005 b00k
Citat från: Oskar P. skrivet 23 januari 2010, 22:17:56Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 23 januari 2010, 22:10:33hej...är väl ungefär av samma anledning man vill ha en elbil eller nått annat,kan ju informera att jag känner precis som du fast tvärt om.skulle alldrig köpa en v8 pga att jag inte ser nån vits att ha en sån motor,skulle mycket hälldre köra elbil då jag tycker det verkar mer sunt både för miljön och ekonominskulle trots det alldrig kritisera folk för dom känner ett behov av en v8a ...fritt val ....att köpa det man gillarja då är vi väl överens, vi har olika krav och smak helt enkelt, du vill ha elbil för ekonomin och miljöns skull, jag vill ha V8 för ljudet och känslans skull.sålänge du kan acceptera att jag väljer det jag väljer så kan jag acceptera ditt val. men tyvärr så tenderar miljövänner och politiker alltför ofta tro att deras sanning är den rätta...jag har i över 20 år kört v8 50,60.70 tals cabbar.numera har jag endast kvar min 32 rod. som veteran bil eller söndags bil tycker jag att det är försvarbart för min skull. jag åker så mycket bil så jag skulle inte ha råd med att köra den bil jag egenteligen skulle vilja åka. sedan så gör det gott för plånboken att åka miljö bil/el bil. säkerhets mässigt så är det nog bättre att åka min gamla f 350 7.2 liters v8 disel. jag har ju en annan aspekt att tänka på . jag bör föregå med gott exempel då jag är energirådgivare !!!!krister
Citat från: hulta skrivet 25 januari 2010, 09:47:56Mina bränsle kostnader har jag löst på ett alldeles briljant sätt.Behåller min gamla skrälle som fordrar få reparationer.Använder pengarna (som inte går till bilköp samt reparationer och service) till bensin köpet och sparar miljön på så vis då ingen ny bil behöver tillverkas till mig. Dvs mindre miljöpåverkan......Ingen personal som fordrar mat då de tillverkar bilen åt mig, ingen metall ingen plast ingen påfyllning av olja i nya motorn. Ingen lackering samt rostskydd. Ingen transport och ingen försäljare som fordrar mat för att kunna lura på mig köpet. Ingen sedel tillverkning till mig, ja allt runt omkring en nybilsköp.........Jag är miljövän jag! Håller med dig. Skall man hårddra det hel så leder ditt tänk också till världens undergång. Det räcker med att alla honor värgar skaffa barn under ca 60år för att människan skall vara utdöd. Själv tro jag människans roll på jorden är att se till att det som sker sker.
HejEn dieselmotor har alltid högre verkningsgrad än motsvarande bensinmotor, det kommer man inte från. Det beror på att bensinmotorn arbetar med ett bränsleöverskott i förhållande till luftens syreinnehåll, man är tvungen att ha en fetare blandning helt enkelt. Man kyler motorn med överskottet, sedan förbränns resterna i katalysatorn. Dieseln arbetar med ett bränsleunderskott i förhållande till luftens syre. Jag fick det så förklarat av en kille på Volvo PV motorutveckling. Jag har både en diesel och en bensinare (färddator i båda), och skillnaden märks som tydligast på tomgång när man frikopplar och rullar. Dieseln vill ha 0,03 liter/mil medan bensinaren vill ha 3 ggr så mycket, 0,10 liter/mil."Rätt" blandning i en bensinmotor leder till överhettning av kolvtoppar, cylinderhuvud och ventiler. Vita tändstift är dåliga nyheter, de ska vara grå eller gyllenbruna. Eftersom man har svårt att använda andra material än aluminiumbaserade legeringar i t ex kolvar p ga massakrafterna vid ndp och ödp är problemet svårlöst. Man har gjort försök med att isolera kolvtopparna med keramiska skikt, men vad jag vet har ingen lyckats med helheten.MVH/Gano
Citat från: rollster skrivet 24 januari 2010, 21:15:50 Håller ögonen öppna här efter en ekonomisk andra bil . Här är två bra alternativ i ungefär samma prisklass : Vilken skulle ni välja och med vilka motiveringar ? Vw Golf 1.9 TDI 2004 Toyota Corolla 1.4 D4D 2005 b00k Om du vill ha en problemfri bil på kort sikt (några år framöver), inte har alltför långa årliga körsträckor och inte har för vana att köra omkring med tung last eller dra tunga släpvagnar, så välj Toyotan.Om du tänker behålla bilen många år, sätter värde på bra rostskydd från fabrik och vill ha något som tål att slita på under svåra förhållanden, så välj Golfen. Men ta med i beräkningen att risken för småfel och "klater" är större för den än för Toyotan. Förmodligen är Golfen också dyrare att försäkra.En annan aspekt som är värd att tänka på - speciellt om du avser att låta någon verkstad sköta service och reparationer på bilen - är vilket av märkena som din lokala hovleverantör av bilverkstadstjänster är mest erfaren av. Eller, för den delen, vilken av ortens märkesverkstäder som har minst dåligt rykte.