Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Miljöbil ?  (läst 125186 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #390 skrivet: 24 januari 2010, 20:00:59 »
Hej

En V8 på 2 liter skulle bli fantastiskt dyr. Man kan dock tillåta ett högre maxvarvtal eftersom massakrafterna på kolvar/vevstakar blir så små (kort slaglängd), och då stiger möjlig motoreffekt.

Jag körde Karlstad-Göteborg i fredags. 0,43 l/mil med vinterdäck på en motor som hade gått 15 mil. Octavia TDI 105 hk miljöbilsdiesel. I 90 km/h är den ruskigt snål, tar lite mer i motorvägsfart.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Miljöbil ?
« Svar #391 skrivet: 24 januari 2010, 20:06:52 »
Ett nöje och tanka då! Då känns törstig V8 långt bort!
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Miljöbil ?
« Svar #392 skrivet: 24 januari 2010, 21:01:17 »
hej...
är väl ungefär av samma anledning man vill ha en elbil eller nått annat,kan ju informera att jag känner precis som du
fast tvärt om.
skulle alldrig köpa en v8 pga att jag inte ser nån vits att ha en sån motor,skulle mycket hälldre köra elbil
då jag tycker det verkar mer sunt både för miljön och ekonomin

skulle trots det alldrig kritisera folk för dom känner ett behov av en v8a ...fritt val ....att köpa det man gillar

ja då är vi väl överens, vi har olika krav och smak helt enkelt, du vill ha elbil för ekonomin och miljöns skull, jag vill ha V8 för ljudet och känslans skull.
sålänge du kan acceptera att jag väljer det jag väljer så kan jag acceptera ditt val. men tyvärr så tenderar miljövänner och politiker alltför ofta tro att deras sanning är den rätta...

jag har i över 20 Ã¥r kört v8  50,60.70 tals cabbar.
numera har jag endast kvar min 32 rod. som veteran bil eller söndags bil tycker jag att det är försvarbart för min skull. jag åker så mycket bil så jag skulle inte ha råd med att köra den bil jag egenteligen skulle vilja åka. sedan så gör det gott för plånboken att åka miljö bil/el bil. säkerhets mässigt så är det nog bättre att åka min gamla f 350 7.2 liters v8 disel. jag har ju en annan aspekt att tänka på >:D. jag bör föregå med gott exempel då jag är energirådgivare !!!!
krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Miljöbil ?
« Svar #393 skrivet: 24 januari 2010, 21:15:50 »

   HÃ¥ller ögonen öppna här efter en ekonomisk andra bil . Här är tvÃ¥ bra alternativ i ungefär samma prisklass : Vilken skulle ni välja och med vilka motiveringar ?
           
                   Vw Golf 1.9 TDI  2004
                   Toyota Corolla 1.4 D4D 2005


                                                                        b00k   Sc:,h     :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Miljöbil ?
« Svar #394 skrivet: 25 januari 2010, 09:13:10 »

Vet att "Saab" (GM) var intresserade av en Eskilstuna killes patent rörande en detalj i en besinmotor som gjorde dieseln onödig. Att det inte hänt nÃ¥got beror nog pÃ¥ GM egna problem.  SÃ¥ kanske är inte bensinen död som "miljövänligt".
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Miljöbil ?
« Svar #395 skrivet: 25 januari 2010, 09:47:56 »
Mina bränsle kostnader har jag löst på ett alldeles briljant sätt.
Behåller min gamla skrälle som fordrar få reparationer.
Använder pengarna (som inte går till bilköp samt reparationer och service) till bensin köpet och sparar miljön på så vis då ingen ny bil behöver tillverkas till mig. Dvs mindre miljöpåverkan......

Ingen personal som fordrar mat dÃ¥ de tillverkar bilen Ã¥t mig, ingen metall ingen plast ingen pÃ¥fyllning av olja i nya motorn. Ingen lackering samt rostskydd. Ingen transport och ingen försäljare som fordrar mat för att kunna lura pÃ¥ mig köpet. Ingen sedel tillverkning till mig,  ja allt runt omkring en nybilsköp.........

Jag är miljövän jag! ;)

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Miljöbil ?
« Svar #396 skrivet: 25 januari 2010, 11:04:48 »
Mina bränsle kostnader har jag löst på ett alldeles briljant sätt.
Behåller min gamla skrälle som fordrar få reparationer.
Använder pengarna (som inte går till bilköp samt reparationer och service) till bensin köpet och sparar miljön på så vis då ingen ny bil behöver tillverkas till mig. Dvs mindre miljöpåverkan......

Ingen personal som fordrar mat dÃ¥ de tillverkar bilen Ã¥t mig, ingen metall ingen plast ingen pÃ¥fyllning av olja i nya motorn. Ingen lackering samt rostskydd. Ingen transport och ingen försäljare som fordrar mat för att kunna lura pÃ¥ mig köpet. Ingen sedel tillverkning till mig,  ja allt runt omkring en nybilsköp.........

Jag är miljövän jag! ;)


Håller med dig. Skall man hårddra det hel så leder ditt tänk också till världens undergång. Det räcker med att alla honor värgar skaffa barn under ca 60år för att människan skall vara utdöd. Själv tro jag människans roll på jorden är att se till att det som sker sker.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2440
  • Karma +5/-0
SV: Miljöbil ?
« Svar #397 skrivet: 25 januari 2010, 11:17:51 »

   HÃ¥ller ögonen öppna här efter en ekonomisk andra bil . Här är tvÃ¥ bra alternativ i ungefär samma prisklass : Vilken skulle ni välja och med vilka motiveringar ?
           
                   Vw Golf 1.9 TDI  2004
                   Toyota Corolla 1.4 D4D 2005


                                                                        b00k   Sc:,h     :)

Om du vill ha en problemfri bil på kort sikt (några år framöver), inte har alltför långa årliga körsträckor och inte har för vana att köra omkring med tung last eller dra tunga släpvagnar, så välj Toyotan.

Om du tänker behålla bilen många år, sätter värde på bra rostskydd från fabrik och vill ha något som tål att slita på under svåra förhållanden, så välj Golfen. Men ta med i beräkningen att risken för småfel och "klater" är större för den än för Toyotan. Förmodligen är Golfen också dyrare att försäkra.

En annan aspekt som är värd att tänka på - speciellt om du avser att låta någon verkstad sköta service och reparationer på bilen - är vilket av märkena som din lokala hovleverantör av bilverkstadstjänster är mest erfaren av. Eller, för den delen, vilken av ortens märkesverkstäder som har minst dåligt rykte.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Miljöbil ?
« Svar #398 skrivet: 25 januari 2010, 11:27:48 »
hej...
är väl ungefär av samma anledning man vill ha en elbil eller nått annat,kan ju informera att jag känner precis som du
fast tvärt om.
skulle alldrig köpa en v8 pga att jag inte ser nån vits att ha en sån motor,skulle mycket hälldre köra elbil
då jag tycker det verkar mer sunt både för miljön och ekonomin

skulle trots det alldrig kritisera folk för dom känner ett behov av en v8a ...fritt val ....att köpa det man gillar

ja då är vi väl överens, vi har olika krav och smak helt enkelt, du vill ha elbil för ekonomin och miljöns skull, jag vill ha V8 för ljudet och känslans skull.
sålänge du kan acceptera att jag väljer det jag väljer så kan jag acceptera ditt val. men tyvärr så tenderar miljövänner och politiker alltför ofta tro att deras sanning är den rätta...

jag har i över 20 Ã¥r kört v8  50,60.70 tals cabbar.
numera har jag endast kvar min 32 rod. som veteran bil eller söndags bil tycker jag att det är försvarbart för min skull. jag åker så mycket bil så jag skulle inte ha råd med att köra den bil jag egenteligen skulle vilja åka. sedan så gör det gott för plånboken att åka miljö bil/el bil. säkerhets mässigt så är det nog bättre att åka min gamla f 350 7.2 liters v8 disel. jag har ju en annan aspekt att tänka på >:D. jag bör föregå med gott exempel då jag är energirådgivare !!!!
krister

Ahhh därav "goda rÃ¥d äro dyra" ...  ;D
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Miljöbil ?
« Svar #399 skrivet: 25 januari 2010, 13:50:20 »
Mina bränsle kostnader har jag löst på ett alldeles briljant sätt.
Behåller min gamla skrälle som fordrar få reparationer.
Använder pengarna (som inte går till bilköp samt reparationer och service) till bensin köpet och sparar miljön på så vis då ingen ny bil behöver tillverkas till mig. Dvs mindre miljöpåverkan......

Ingen personal som fordrar mat dÃ¥ de tillverkar bilen Ã¥t mig, ingen metall ingen plast ingen pÃ¥fyllning av olja i nya motorn. Ingen lackering samt rostskydd. Ingen transport och ingen försäljare som fordrar mat för att kunna lura pÃ¥ mig köpet. Ingen sedel tillverkning till mig,  ja allt runt omkring en nybilsköp.........

Jag är miljövän jag! ;)


Håller med dig. Skall man hårddra det hel så leder ditt tänk också till världens undergång. Det räcker med att alla honor värgar skaffa barn under ca 60år för att människan skall vara utdöd. Själv tro jag människans roll på jorden är att se till att det som sker sker.

Kan det vara så j-ligt?? ^-^

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #400 skrivet: 25 januari 2010, 14:57:37 »
Hej

En dieselmotor har alltid högre verkningsgrad än motsvarande bensinmotor, det kommer man inte frÃ¥n. Det beror pÃ¥ att bensinmotorn arbetar med ett bränsleöverskott i förhÃ¥llande till luftens syreinnehÃ¥ll, man är tvungen att ha en fetare blandning helt enkelt. Man kyler motorn med överskottet, sedan förbränns resterna i katalysatorn. Dieseln arbetar med ett bränsleunderskott i förhÃ¥llande till luftens syre. Jag fick det sÃ¥ förklarat av en kille pÃ¥ Volvo PV motorutveckling. 

Jag har både en diesel och en bensinare (färddator i båda), och skillnaden märks som tydligast på tomgång när man frikopplar och rullar. Dieseln vill ha 0,03 liter/mil medan bensinaren vill ha 3 ggr så mycket, 0,10 liter/mil.

"Rätt" blandning i en bensinmotor leder till överhettning av kolvtoppar, cylinderhuvud och ventiler. Vita tändstift är dåliga nyheter, de ska vara grå eller gyllenbruna. Eftersom man har svårt att använda andra material än aluminiumbaserade legeringar i t ex kolvar p ga massakrafterna vid ndp och ödp är problemet svårlöst. Man har gjort försök med att isolera kolvtopparna med keramiska skikt, men vad jag vet har ingen lyckats med helheten.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Miljöbil ?
« Svar #401 skrivet: 25 januari 2010, 15:11:46 »
Hej

En dieselmotor har alltid högre verkningsgrad än motsvarande bensinmotor, det kommer man inte frÃ¥n. Det beror pÃ¥ att bensinmotorn arbetar med ett bränsleöverskott i förhÃ¥llande till luftens syreinnehÃ¥ll, man är tvungen att ha en fetare blandning helt enkelt. Man kyler motorn med överskottet, sedan förbränns resterna i katalysatorn. Dieseln arbetar med ett bränsleunderskott i förhÃ¥llande till luftens syre. Jag fick det sÃ¥ förklarat av en kille pÃ¥ Volvo PV motorutveckling.  

Jag har både en diesel och en bensinare (färddator i båda), och skillnaden märks som tydligast på tomgång när man frikopplar och rullar. Dieseln vill ha 0,03 liter/mil medan bensinaren vill ha 3 ggr så mycket, 0,10 liter/mil.

"Rätt" blandning i en bensinmotor leder till överhettning av kolvtoppar, cylinderhuvud och ventiler. Vita tändstift är dåliga nyheter, de ska vara grå eller gyllenbruna. Eftersom man har svårt att använda andra material än aluminiumbaserade legeringar i t ex kolvar p ga massakrafterna vid ndp och ödp är problemet svårlöst. Man har gjort försök med att isolera kolvtopparna med keramiska skikt, men vad jag vet har ingen lyckats med helheten.

MVH/Gano

Mats Hedman heter Eskilstuna killen.
http://www.brann.se/sv/Huvudmeny/Referenser/Referens_1/
http://www.cargine.com/
« Senast ändrad: 25 januari 2010, 15:14:49 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #402 skrivet: 25 januari 2010, 15:29:28 »
Hej

OK, det hade inget att göra med förbränningsprincipen. Det hade att göra med att minska motorns inre friktion i kamaxlar och ventilfjädrar genom att styra dessa pneumatiskt med datateknik. Det är en stor del som bara går till spillo i en motor genom att dra runt kamaxlar och trycka ihop fjädrar. Man kan med andra ord dra nytta av detta både på diesel och bensin. Förresten var det snack om vatteninsprutning i bensinmotorer för ett antal år sedan , det bygger på överhettningsproblemet som jag beskrev i förra inlägget.

Finns en annan intressant teknik som Ducati eller Moto Guzzi använde i sina motorer, kallas Desmodromisk ventilstyrning. Det innebär att ventilfjädrar saknas, fjädringen är inbyggd i ventillyftaren och fjädringen är bara aktiv den sista millimetern när ventilen sluts, annars både "dras" och "trycks" ventilen utan något motstånd att tal om. Förbannat smart enligt min mening.

MVH/Gano

2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Miljöbil ?
« Svar #403 skrivet: 25 januari 2010, 15:44:40 »
Det har också förekommit ideer om att förvärma bränslet till flera hundra grader.

Det man önskar är att kunna kontrollera förbränningen. Med mekanikststyra ventiler är det svårt att uppnå "nirvana". Att man dessutom slipper annat mekaniskt mickel med aktivaventiler är ju ett plus för motorvikten. Men om det fungerar tillfredställande med Mats patent ... det återstår att se. Tycker att F1 borde ha varit intresserade....
« Senast ändrad: 25 januari 2010, 16:06:19 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #404 skrivet: 25 januari 2010, 17:34:42 »

   HÃ¥ller ögonen öppna här efter en ekonomisk andra bil . Här är tvÃ¥ bra alternativ i ungefär samma prisklass : Vilken skulle ni välja och med vilka motiveringar ?
           
                   Vw Golf 1.9 TDI  2004
                   Toyota Corolla 1.4 D4D 2005


                                                                        b00k   Sc:,h     :)

Om du vill ha en problemfri bil på kort sikt (några år framöver), inte har alltför långa årliga körsträckor och inte har för vana att köra omkring med tung last eller dra tunga släpvagnar, så välj Toyotan.

Om du tänker behålla bilen många år, sätter värde på bra rostskydd från fabrik och vill ha något som tål att slita på under svåra förhållanden, så välj Golfen. Men ta med i beräkningen att risken för småfel och "klater" är större för den än för Toyotan. Förmodligen är Golfen också dyrare att försäkra.

En annan aspekt som är värd att tänka på - speciellt om du avser att låta någon verkstad sköta service och reparationer på bilen - är vilket av märkena som din lokala hovleverantör av bilverkstadstjänster är mest erfaren av. Eller, för den delen, vilken av ortens märkesverkstäder som har minst dåligt rykte.
Bra rostskydd pÃ¥ vw bilar *roflmao* *roflmao*  under möjligtvis.  Men det är ju bra om lacken sitter kvar, har haft 3 vw bilar med Ã¥rsmodell 2000 och uppÃ¥t och alla har fÃ¥tt galvblÃ¥sor,lacksläp mm   min passat 2003 har gravrost i ena framskärmen,lacksläpp pÃ¥ ena bakskärmen, samt galvblÃ¥sor pÃ¥ alla dörrar i underkant samt bagagelucka
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!