Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Miljöbil ?  (läst 125512 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
SV: Miljöbil ?
« Svar #375 skrivet: 22 januari 2010, 15:35:27 »
Trådlös el, då måste man börja oroa sig för att grannnen stjäl el också... :D

Låter spännande...
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2520
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Miljöbil ?
« Svar #376 skrivet: 22 januari 2010, 17:01:23 »
Är det denna?
http://www.byd.com/showroom.php?car=e6

http://www.byd.com/buzz/media-reproduced/ready-with-electric-cars-for-the-climate-summit/
"
Produces batteries itself
BYD is the only car factory in the world, which is also producing the batteries for the cars. According to BYD itself the so called lithium ferro?batteries are more stable and can be charged quicker than the widespread lithium ion?batteries. At the technical university of Denmark electric car researcher Esben Larsen is excited to see the Chinese cars. He emphasizes that there are still many technical unknown quantities in the Chinese concept, but does not think that it is unrealistic that the Chinese have solved the problem by combining quick charge with long reach.

“I do not think that the charging time of 10 minutes is unrealistic. The lithium ferro?batteries have some advantages, which might be the reason why the Chinese are so far ahead. However, you must remember that it will demand charging stations with more power than there is in our local electricity network in the residential areas. That problem can be solved, but it costs an expansion of the network to supply of these quick charging stations,” says Esben Larsen.

Source: daily business newspaper Monday 9th February 2009

17.05.2009.
"

http://www.gpbatteries.com/html/pdf/Li-FerroPhosphate.pdf
« Senast ändrad: 22 januari 2010, 17:08:38 av Mike »

Utloggad mrMagoo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falköping/sverige
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Miljöbil ?
« Svar #377 skrivet: 22 januari 2010, 22:49:39 »
Apropå thundersky block och elbilar
konvertering från NiCd till thundersky LiFe batterier.
Det står i slutet av tråden lite om effektuttag med kalla batterier. (men isolera o värm....)
http://elbil.forum24.se/elbil-post-8328.html#8328

Det är egentligen inga större problem att göra en elbil som går 30-40mil på en laddning det är nog mest en fråga om pengar. (jag är mao. lite skeptisk till priset som Greven1 nämner)

Nu sålde jag iof. min clio electrique för nåt år sedan men Under dom åren jag åkte elbil uppstod ett smått komiskt problem ett par ggr... jag fick batteritorsk på bensinbilen eftersom den användes så sällan. huvuddunk


120 kvadrat suterängvilla byggd -81

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Miljöbil ?
« Svar #378 skrivet: 22 januari 2010, 23:32:21 »
Varför elbil med 270hk? Bättre med 70hk och mindre batterier, finns det ingen länk till denna bil? Skulle bara haft batterierna och elmotorn och kraftöverföringen, bygga nåt kul, som amatörbyggt fordon.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
SV: Miljöbil ?
« Svar #379 skrivet: 22 januari 2010, 23:56:19 »
Varför elbil med 270hk? Bättre med 70hk och mindre batterier, finns det ingen länk till denna bil? Skulle bara haft batterierna och elmotorn och kraftöverföringen, bygga nåt kul, som amatörbyggt fordon.

/A.

Lever heller i en verklighet än i en dröm... Thumbsup
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Miljöbil ?
« Svar #380 skrivet: 23 januari 2010, 05:08:01 »
hej
kontra fråga varför byggs det bilar med 6liters v8 motorer då man rent logiskt klarar sig med en 3cyl tdi på 75 hp.....
tycker frågan speglar inskränktheten i vissa perssoners huvud
å det är inga drömmar bilen med 170hp finns att beställa omg,sen vad vi ska ha den till är en annan femma

jag tror fullt ut att elbilar med dom specarna fullt ut kommer att konkurera ut bensinbilar
i många fall.
sen är det upp till var å en å försöka sätta sig in i vilka problem/motstånd som man kommer att möta på vägen,då man har en färdig produkt som kommer att göra en stor miljard industri betydligt mindre
å i nästa andetag ochså kommer att göra så staten förlorar flera miljarer per år i skatt

jag har då min privata åsikt om hur "lätt" det kommer att va i ett senare skede huvuddunk
gissar starkt på att det tillstöter rejäla problem från fler håll...än just bränslebolagen
tyvär råder inte den "lille mannen" över statens skatter å avgifter
utan det är nog tyvär bara att rätta in sig i ledet å se glad ut...
trots fina miljömål och koldioxid visoner från "ledningen"....LOL

Denna gång är det som vanligt störst börs kör först då det handlar om miljardbelopp bara i svedala

« Senast ändrad: 23 januari 2010, 09:27:10 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Miljöbil ?
« Svar #381 skrivet: 23 januari 2010, 20:39:28 »
hej
kontra fråga varför byggs det bilar med 6liters v8 motorer
för att det finns en efterfrågan!!! har inget med nån slags "inskränkthet" att göra, vill man ha en viss produkt så köper man den, jag vill inte ha någorn 3cyl töntmotor, och kommer därför inte köpa någon.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Miljöbil ?
« Svar #382 skrivet: 23 januari 2010, 22:10:33 »
hej...
är väl ungefär av samma anledning man vill ha en elbil eller nått annat,kan ju informera att jag känner precis som du
fast tvärt om.
skulle alldrig köpa en v8 pga att jag inte ser nån vits att ha en sån motor,skulle mycket hälldre köra elbil
då jag tycker det verkar mer sunt både för miljön och ekonomin

skulle trots det alldrig kritisera folk för dom känner ett behov av en v8a ...fritt val ....att köpa det man gillar

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Miljöbil ?
« Svar #383 skrivet: 23 januari 2010, 22:17:56 »
hej...
är väl ungefär av samma anledning man vill ha en elbil eller nått annat,kan ju informera att jag känner precis som du
fast tvärt om.
skulle alldrig köpa en v8 pga att jag inte ser nån vits att ha en sån motor,skulle mycket hälldre köra elbil
då jag tycker det verkar mer sunt både för miljön och ekonomin

skulle trots det alldrig kritisera folk för dom känner ett behov av en v8a ...fritt val ....att köpa det man gillar

ja då är vi väl överens, vi har olika krav och smak helt enkelt, du vill ha elbil för ekonomin och miljöns skull, jag vill ha V8 för ljudet och känslans skull.
sålänge du kan acceptera att jag väljer det jag väljer så kan jag acceptera ditt val. men tyvärr så tenderar miljövänner och politiker alltför ofta tro att deras sanning är den rätta...

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Miljöbil ?
« Svar #384 skrivet: 24 januari 2010, 16:39:31 »
V8'ans dagar i nyproduktion är nog på nedräkning, har tom bilköparna i Usa börjar inse..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad hulta

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Miljöbil ?
« Svar #385 skrivet: 24 januari 2010, 16:43:58 »
V8'ans dagar i nyproduktion är nog på nedräkning, har tom bilköparna i Usa börjar inse..

Undrar en sak egentligen: En 8 cylindrig på 2liter med dagens teknik, tar den mycket mer soppa än en 4 cylindrig på samma volym? Fler burkar jämnare gång och vrid men i övrigt??

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Miljöbil ?
« Svar #386 skrivet: 24 januari 2010, 16:47:54 »
Mer inre friktion med 8cyl mot 3 eller 4cyl.

Har med V8, men den drar 2 tankar/år, skulle gärna ha en smål 3cyl diesel, eller gärna elbil,  som snålladdas på jobbet
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Blaser

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #387 skrivet: 24 januari 2010, 16:52:02 »
V8'ans dagar i nyproduktion är nog på nedräkning, har tom bilköparna i Usa börjar inse..

Undrar en sak egentligen: En 8 cylindrig på 2liter med dagens teknik, tar den mycket mer soppa än en 4 cylindrig på samma volym? Fler burkar jämnare gång och vrid men i övrigt??

Nä jag tror inte det möjligtvis friktionsförluster men det används ju i Formel 1 så tekniken finns. Det beror ju på att hålla högt varv så att det blir stort luftombyte och bättre effekt. Blir högvarvigt och dåligt vrid, skulle passa i sportbilar men frågan är ju hur länge vi får ha sådana :(
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Blaser

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #388 skrivet: 24 januari 2010, 16:54:41 »
Mer inre friktion med 8cyl mot 3 eller 4cyl.

Har med V8, men den drar 2 tankar/år, skulle gärna ha en smål 3cyl diesel, eller gärna elbil,  som snålladdas på jobbet

Har du stor tank då  *roflmao* Nä det är ju naturligtvis ngt trevligt veteranfordon. Jag har ju bara 6or i mina men när de ligger på sidan tar de inte så mkt (kolla min bild) ^-^
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
SV: Miljöbil ?
« Svar #389 skrivet: 24 januari 2010, 19:38:09 »
Mer inre friktion med 8cyl mot 3 eller 4cyl.

Har med V8, men den drar 2 tankar/år, skulle gärna ha en smål 3cyl diesel, eller gärna elbil,  som snålladdas på jobbet

Har du någonsin tänkt på att F1 kör med V8...   b00k
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 357
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!