Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Miljöbil ?  (läst 134372 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #270 skrivet: 23 december 2009, 14:51:30 »
jag menade på en modern bil som stänger av bränsle tillförseln. Då blir det enbart luft som pressas igenom
en volvo 240/740 har sån finess *appropå inget*.. :)
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Miljöbil ?
« Svar #271 skrivet: 23 december 2009, 14:54:17 »
Gör alla bilar med Einsprut..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Miljöbil ?
« Svar #272 skrivet: 24 december 2009, 11:36:49 »
om jag ska tillföra nåt som säkert är ointressant för er så säger jag att jag kommer inte gå ifrån stora bekväma 90tals jänkare med V8, automat och bakhjulsdrift!, byggda på samma sätt i säkert 50 år, framvagn osv har vart oförändrat, separat bärande ram med karossen upphängd i gummikuddar i ramen för bästa åkkomfort!
jag åker som en kung i min Buick Roadmaster, och jag kan tänka mig att bli miljövänlig och E85 konvertera bara priset på bränslet sänks så det blir ekonomiskt försvarbart att köpa ett chip för 2400kr

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #273 skrivet: 24 december 2009, 12:09:11 »
Det är nog inte många "moderna" bilar (speciellt inte miljöbilar) som klår åkkomforten i en stor hederlig jänkare...men jag tycker inte det är värt 20-30000:- mer per år i bränslekostnad för denna komfort...
Kör man inte så många mil per år spelar inte den ökade bränslekostnaden så mycket, men vi kör 3500-4000mil/år med våra 2 bilar och då spelar varje dl/mil i ökade bränsleförbrukning c:a 5000:- extra per år...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #274 skrivet: 24 december 2009, 13:24:34 »
om jag ska tillföra nåt som säkert är ointressant för er så säger jag att jag kommer inte gå ifrån stora bekväma 90tals jänkare med V8, automat och bakhjulsdrift!, byggda på samma sätt i säkert 50 år, framvagn osv har vart oförändrat, separat bärande ram med karossen upphängd i gummikuddar i ramen för bästa åkkomfort!
jag åker som en kung i min Buick Roadmaster, och jag kan tänka mig att bli miljövänlig och E85 konvertera bara priset på bränslet sänks så det blir ekonomiskt försvarbart att köpa ett chip för 2400kr

Aha, är det lowrider Oskar som även är inne i värmepumpskretsen, det är inte helt fel tillgång för oss såsom du vågar experimentera och greja med det mesta du pysslar med. :)
//en annan som bytte f.d. Capricare.  :)
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Miljöbil ?
« Svar #275 skrivet: 24 december 2009, 21:39:58 »
om jag ska tillföra nåt som säkert är ointressant för er så säger jag att jag kommer inte gå ifrån stora bekväma 90tals jänkare med V8, automat och bakhjulsdrift!, byggda på samma sätt i säkert 50 år, framvagn osv har vart oförändrat, separat bärande ram med karossen upphängd i gummikuddar i ramen för bästa åkkomfort!
jag åker som en kung i min Buick Roadmaster, och jag kan tänka mig att bli miljövänlig och E85 konvertera bara priset på bränslet sänks så det blir ekonomiskt försvarbart att köpa ett chip för 2400kr

Aha, är det lowrider Oskar som även är inne i värmepumpskretsen, det är inte helt fel tillgång för oss såsom du vågar experimentera och greja med det mesta du pysslar med. :)
//en annan som bytte f.d. Capricare.  :)


jodå, om du tänker på caprice lowrider 91:an så var det min ja..
dig känner jag dock inte till, var du reggad på caprice-forumet?


ang bränslekostnader så kör jag ungefär 3500mil/år med buicken och tycker det är värt de 2 decilitrerna extra jämfört med att åka tråk-volvo..

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2713
  • Karma +6/-1
SV: Miljöbil ?
« Svar #276 skrivet: 26 december 2009, 18:06:51 »
jag menade på en modern bil som stänger av bränsle tillförseln. Då blir det enbart luft som pressas igenom
en volvo 240/740 har sån finess *appropå inget*.. :)
Ja, de 240/740 som har LH-jetronic eller Regina insprutningssystem (alltså grovt räknat samtliga fyrcylindriga med katalysator). Volvo med det äldre K-jetronic stänger däremot inte av bränslet vid motorbromsning. Hur det är med det Motronicsystem som satt på B230ET utan katalysator vet jag inte.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #277 skrivet: 26 december 2009, 20:57:55 »
Hej

Själv sitter jag och väntar på min miljöbilsleverans. En supersnål diesel. Och idag sålde jag min Skoda Felicia på blocket, så nu har vi bara en bil kvar.

Tyckte bättre om Skodan än vår Volvo V70 måste jag säga. Mycket märkligt.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Miljöbil ?
« Svar #278 skrivet: 26 december 2009, 21:21:21 »
Hej

Själv sitter jag och väntar på min miljöbilsleverans. En supersnål diesel. Och idag sålde jag min Skoda Felicia på blocket, så nu har vi bara en bil kvar.

Tyckte bättre om Skodan än vår Volvo V70 måste jag säga. Mycket märkligt.

MVH/Gano

Kanske dags att köpa en Octavia med nya 1.6 TDI-motorn !?  I varje fall jag skulle kunna tänka mig en dylik ifall plånboken skulle tillåta det ...
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2Xförråd=ca 70kvm. Allt värms från och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , Borrhål 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Miljöbil ?
« Svar #279 skrivet: 26 december 2009, 22:43:09 »
Buick roadmaster är den rolig då menar du? Måste väl kännas som vilken annan Volvo 245 som helst..eller 2. :)

Håller med föregående talare, som pendlar bil och åka bil med 1,5liter/mil..

Tycker Crossfiren är törstig, liten bil, men ändå rätt tung för att vara 2 sitsig, men automatlåda (givetvis), och 358hk(orginal) så ligger den på ca 9.0-9.8 liter/100km.
Men busig och snygg bil, som åker ifrån allt! Alla Bmw..mfl..

/Andreas.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #280 skrivet: 26 december 2009, 22:58:36 »
Buick roadmaster är den rolig då menar du? Måste väl kännas som vilken annan Volvo 245 som helst..eller 2. :)

Håller med föregående talare, som pendlar bil och åka bil med 1,5liter/mil..

Tycker Crossfiren är törstig, liten bil, men ändå rätt tung för att vara 2 sitsig, men automatlåda (givetvis), och 358hk(orginal) så ligger den på ca 9.0-9.8 liter/100km.
Men busig och snygg bil, som åker ifrån allt! Alla Bmw..mfl..

/Andreas.

 du får komma ner till dalarna med crossfiren som åker ifrån allt!
 så får vi se vad den tycker om att se baken på en S55L kompressor V-max
 Den brukar lägga i sista växeln när andra bilar har kroknat.
 man kan kalla den en miljö bil drar ca 1.1 l och väger 2.5 ton
 en golf diesel på 900kg drar 0.5 och det tycker många är en sensation
 kjell  *vinkar*
 
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #281 skrivet: 27 december 2009, 09:50:48 »
Citera
en golf diesel på 900kg drar 0.5 och det tycker många är en sensation
Jag vet då ingen golf som väger så lite, min golf V väger då dryga 1500kg och drar c:a 0,45/mil när jag pendlar till jobbet. Varför skall jag släpa omkring på ett ton till?!? och slösa bort över 0,6l dyrbart bränsle för varje mil jag kör. Det skulle bli en extrakostnad för oss på nästan 30.000:-/år för att släpa omkring på ett ton extra järnskrot...jag lägger då hellre dessa pengar på något annat än på pendlingskontot.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #282 skrivet: 27 december 2009, 10:22:56 »
Citera
en golf diesel på 900kg drar 0.5 och det tycker många är en sensation
Jag vet då ingen golf som väger så lite, min golf V väger då dryga 1500kg och drar c:a 0,45/mil när jag pendlar till jobbet. Varför skall jag släpa omkring på ett ton till?!? och slösa bort över 0,6l dyrbart bränsle för varje mil jag kör. Det skulle bli en extrakostnad för oss på nästan 30.000:-/år för att släpa omkring på ett ton extra järnskrot...jag lägger då hellre dessa pengar på något annat än på pendlingskontot.

 golf 2an väger knappt 1000kg har jag för mig
 nej en amg 55 kanske inte är den ekonomiska pendlar bilen
 men kör glädje finns det & blir över i den
 man tar gärna en om-väg i den
 och har man o-turen att krocka
 så sitter man ganska säkert i en sådan
 den är tapetserad med airbagar
 kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Miljöbil ?
« Svar #283 skrivet: 27 december 2009, 10:41:32 »
Men för vilka pengar? Gav 200' för crossfiren, och finns några stycken här uppe, och väldigt få svensksålda. 0-100km/h på 4.1 sekund, och Crossfiren är byggd på Mercedes, spärrad på 250km/h, men kör några 500-700mil/år, Annars är det soligt så åker jag moppe till jobbet, skönt och kul! Och drar 0.15liter/mil.

Vad gör Amg'n 0-100? Tycker det mest verkar vara en fet limpa.. :D

nej ut och skotta, kommit 40-50cm kräksnö.. Huvva!
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Miljöbil ?
« Svar #284 skrivet: 27 december 2009, 11:23:20 »
Vad är det för crossfire du har?  Jag hittar ingen som är så snabb 0-100 på officiella sidor utan där står 4.8s för SRT-6.
Visst det är en turbo så man kan säkert chippa den och få ut 100hk till...

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!