0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur mäter du? Med pumpsiffror och km avstämning? Sedan är det väl så med moderna motorer att de inte behövs "köras in". Du kan ta en ny bil och busa med den på engång. Det är inte som förr att man va tvungen att köra 1000mil innan man kunde busa lite./Magnus
<Gano>Motorbromsen på Golfen är nästan obefintlig så där lönar det sig verkligen att motorbromsa för den nollar fortfarande förbrukningen. Ligger jag på motorvägen med farthållare så nollar den ibland förbrukningen i branta nedförsbackar också och då tappar den ju inte farten heller...Men det är stor skillnad på hur mycket motorn bromsar in bilen mellan olika modeller, t.o.m. stor skillnad på samma modell av olika årsmodell... Han som höll i ECOdrivingkursen jag gick hade haft ett antal Golfar genom åren som körskolebilar, och han sa varje gång de hade bytt till en nyare så hade den rullat bra mycket längre på motorbromsen...<MGKea>Säkert skiljer det lite grand mellan olika pumpar...men jag tankar alltid på samma ställe och t.o.m. vid samma pump. Plus att det inte är vid en gång utan under ett helt års tankningar som jag har kommit fram till dessa förbrukningar...Så jag anser att det är ganska så säkra siffror jag anger.
HejSjälv ligger jag alltid i underkant på förbrukning. Jag har aldrig gått någon Ecodrivingkurs, men jag brukar lägga ur växeln i utförsbackar samt motorbromsa ibland i stället för att bromsa. Men enligt färddatorn så vinner man inget på att motorbromsa i utförsbackar för att nolla bränsletillförseln, det gör ju bara att man tappar all fart man har och blir tvingad att lägga i växeln tidigare; passar nog bättre i stadstrafik mellan trafikljusen. Brukar också se till att däcktrycket ligger i överkant. I Värmland där jag bor är det ganska kuperat, och där tjänar man mycket på "Ecodriving". Sambon är däremot helt hopplös, minst en deciliter mer per mil när hon kör. Och jag kör dessutom fortare.I artikeln står det att bensinmotorer ibland använder bränsleöverskott för att kyla motorn. Märkligt, det trodde jag alla bensinmotorer var tvungna att göra. Bensinmotorer arbetar med bränsleöverskott, dieselmotorer arbetar med syreöverskott. Därför har dieselmotorer högre verkningsgrad. Kör man en bensinare på bränsleunderskott så smälter man kolvtopparna.MVH/Gano
bilen drar noll i motorbroms, många frikopplar och bromsar, samt att bromsar slits mer.