Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Miljöbil ?  (läst 134434 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #165 skrivet: 29 oktober 2009, 12:25:15 »
Jag har aldrig påstått att min blandade körning exakt motsvarar testmetoden som biltillverkarna använder sig av.
Men för mig stämmer deras uppgivna förbrukningar väldigt bra på den sträcka som jag kör dagligen. Jag ligger 4cl under uppgiven förbrukning på våran Audi A3:a och 1-2cl under på Golfen. Golfen är inte ännu inkörd så den lär minska lite till. Så det viktiga i sammanhanget är att man kan använda sig av de uppgivna siffrorna när man jämför olika bilar. Och om inte annat rent skattemässigt så lönar det sig om man väljer en bil som har låg uppgiven blandad förbrukning(speciellt om man är ute efter en diesel). För varje cl/mil mindre diesel som bilen uppges dra tjänar man 100-150kr/år i lägre fordonsskatt.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
SV: Miljöbil ?
« Svar #166 skrivet: 29 oktober 2009, 12:43:46 »

Hur mäter du? Med pumpsiffror och km avstämning?

Sedan är det väl så med moderna motorer att de inte behövs "köras in". Du kan ta en ny bil och busa med den på engång. Det är inte som förr att man va tvungen att köra 1000mil innan man kunde busa lite.

/Magnus

1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Miljöbil ?
« Svar #167 skrivet: 29 oktober 2009, 13:01:08 »
Lita inte på bilens interna uträkning av bränsleförbrukningen och lita INTE på tillverkarnas siffror (Inte all tillverkares ialla fall)

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/070928-tillverkarnas-ljug/index.xml

Klicka på bilden längs ner i artikeln och leta sedan upp din bil (de översta bilarna drar mindre än tillverkarna uppgett och längs ner de som drar mer än tillverkarna uppgett.) Detta är fel! läste inte hela utan slängde en snabb titt på listan den när jag skrev inlägget

Edit:rättat den rödfärgad texten då den inte stämde
« Senast ändrad: 29 oktober 2009, 13:19:55 av Lmf »
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #168 skrivet: 29 oktober 2009, 13:20:09 »
Pumpsiffror/trippmätare

De kanske inte behöver köras in men dieslarna behöver 2000-3000mil innan de går riktigt snålt. Jag har hört flera som märkt en ganska drastiskt nedgång av förbrukningen efter ett par tusen mil. Läste en biltidning hos brorsan för någon vecka sedan där de hade hade en Golf diesel för långtest. De hade i tidigare nummer klagat på att förbrukningen inte alls stämde med tillverkarnas låga siffror men i detta nummer hade de fått krypa till korset och erkänna att förbrukningen inte alls var så hög. Nu hade bilen gått runt 1800mil och de hade sett en tydlig nedgång av förbrukningen...

Så man skall nog vara ganska skeptisk till vad biltidningarna säger, bilarna behöver gå en bit innan de blir snåla.

Och jag såg en tydlig förbättring bara de första 200-300 milen. Sprillans ny drog Golfen 0,6l/milen, nu (1700mil) ligger den på 0,54 när min sambo kör(har ej gått ECOdriving kurs). Kör jag den så ligger färddatorn på 0,42 men då vet jag att jag måste lägga på 3-4cl/mil för att det skall stämma med verkligheten(pumpmätare/trippmätare). Så jag är medveten om att färddatorns mätare är av glädjetyp, men den är konstant så det går att räkna ut vad som är rätt.

En till sak angående inkörning, jag vill minnas att det står i instruktionsboken att man bör ta det lugnt de första 200 milen men säljaren sa precis som du att det bara var att tuta och köra. Men man köper väl inte den snålaste miljöbilen för att busa med så...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #169 skrivet: 29 oktober 2009, 13:29:45 »
<LMF>De jämför ju två olika testmetoder så det är ju inte heller riktigt ärligt. Skulle den jämförelsen har varit riktigt gjord skulle de ha gjort den enligt samma metod som tillverkarna gör den. Sedan kan ju Sverigecyklen eller vad de nu kallar den var mer ärlig och stämma bättre med hur en vanlig svensson kör men det är ju en annan fråga.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4439
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #170 skrivet: 29 oktober 2009, 14:16:04 »

Hur mäter du? Med pumpsiffror och km avstämning?

Sedan är det väl så med moderna motorer att de inte behövs "köras in". Du kan ta en ny bil och busa med den på engång. Det är inte som förr att man va tvungen att köra 1000mil innan man kunde busa lite.

/Magnus

Motorn i Golfen hade körts motsvarande ca 100 mil i bänk och fått två oljebyten innan den monterades.

Det gamla fisåkarsättet att köra in en motor är dessutom helt förkastligt och leder bara till otäta kolvringar och hög oljeförbrukning.

Se:
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Miljöbil ?
« Svar #171 skrivet: 29 oktober 2009, 14:20:20 »
Visst är det två olika test metoder som du själv skriver.
men handen på hjärtat vem kör så som EG00 cyclen ser ut?

Och med en omgivnings temperatur på 20°C konstant, speciellt certifierings bränsle där man har allt kollen på kolhalt,syrehalt osv.(trodde du att man körde på handelsbränsle 95okt?)
man till och med låter bilen stå i speciella hallar för att allt skall ha rätt temperatur(sk soakning)
Sen tillåter EG direktiven x antal % avikelse och jag kan garantera dig att alla tillverkare försöker ligga så nära den gränsen som möjligt.

sen kan du fråga dig om tillverkarnas siffror stämmer mot verkligheten eller om den sk sverige cyclen stämmer bättre?
roligt om man väljer en bil tex. för att den har bränsleförbrukning 0,81 i EG00 cyclen är lika rymlig och snygg som konkurenten som kanske drar lite mer bränsle men sedan när man kör på vägen så diffar det +70% i bränsle förbrukning.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #172 skrivet: 29 oktober 2009, 14:56:32 »
<LMF>Du och jag är väl helt eniga. Sverigecykeln är säkert mera rättvisande osv...
Det enda jag reagerade på var rubriken om att biltillverkarna ljuger. Biltillverkarna ljuger väl inte så länge de följer direktiven för hur dessa tester skall utföras. Och tycker man att de är missvisande skall man väl i så fall hoppa på dom som har skapat dessa direktiv. Det blir ju inte bättre om tillverkarna börjar använda sina egna sätt för att testa fram förbrukningen.

Och på de bilar jag har testat så stämmer de ganska bra på den sträcka jag kör dagligen...men jag har väl haft tur.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #173 skrivet: 29 oktober 2009, 15:32:43 »
Hej

Själv ligger jag alltid i underkant på förbrukning. Jag har aldrig gått någon Ecodrivingkurs, men jag brukar lägga ur växeln i utförsbackar samt motorbromsa ibland i stället för att bromsa. Men enligt färddatorn så vinner man inget på att motorbromsa i utförsbackar för att nolla bränsletillförseln, det gör ju bara att man tappar all fart man har och blir tvingad att lägga i växeln tidigare; passar nog bättre i stadstrafik mellan trafikljusen. Brukar också se till att däcktrycket ligger i överkant. I Värmland där jag bor är det ganska kuperat, och där tjänar man mycket på "Ecodriving". Sambon är däremot helt hopplös, minst en deciliter mer per mil när hon kör. Och jag kör dessutom fortare.

I artikeln står det att bensinmotorer ibland använder bränsleöverskott för att kyla motorn. Märkligt, det trodde jag alla bensinmotorer var tvungna att göra. Bensinmotorer arbetar med bränsleöverskott, dieselmotorer arbetar med syreöverskott. Därför har dieselmotorer högre verkningsgrad. Kör man en bensinare på bränsleunderskott så smälter man kolvtopparna.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
SV: Miljöbil ?
« Svar #174 skrivet: 29 oktober 2009, 15:41:16 »

Lita inte på att alla pumpar stoppar på samma ställe. Det blir bara ungeför så som med färddatorn.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #175 skrivet: 29 oktober 2009, 15:51:27 »
<Gano>Motorbromsen på Golfen är nästan obefintlig så där lönar det sig verkligen att motorbromsa för den nollar fortfarande förbrukningen. Ligger jag på motorvägen med farthållare så nollar den ibland förbrukningen i branta nedförsbackar också och då tappar den ju inte farten heller...
Men det är stor skillnad på hur mycket motorn bromsar in bilen mellan olika modeller, t.o.m. stor skillnad på samma modell av olika årsmodell... Han som höll i ECOdrivingkursen jag gick hade haft ett antal Golfar genom åren som körskolebilar, och han sa varje gång de hade bytt till en nyare så hade den rullat bra mycket längre på motorbromsen...

<MGKea>Säkert skiljer det lite grand mellan olika pumpar...men jag tankar alltid på samma ställe och t.o.m. vid samma pump. Plus att det inte är vid en gång utan under ett helt års tankningar som jag har kommit fram till dessa förbrukningar...Så jag anser att det är ganska så säkra siffror jag anger.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
SV: Miljöbil ?
« Svar #176 skrivet: 29 oktober 2009, 16:01:44 »
<Gano>Motorbromsen på Golfen är nästan obefintlig så där lönar det sig verkligen att motorbromsa för den nollar fortfarande förbrukningen. Ligger jag på motorvägen med farthållare så nollar den ibland förbrukningen i branta nedförsbackar också och då tappar den ju inte farten heller...
Men det är stor skillnad på hur mycket motorn bromsar in bilen mellan olika modeller, t.o.m. stor skillnad på samma modell av olika årsmodell... Han som höll i ECOdrivingkursen jag gick hade haft ett antal Golfar genom åren som körskolebilar, och han sa varje gång de hade bytt till en nyare så hade den rullat bra mycket längre på motorbromsen...

<MGKea>Säkert skiljer det lite grand mellan olika pumpar...men jag tankar alltid på samma ställe och t.o.m. vid samma pump. Plus att det inte är vid en gång utan under ett helt års tankningar som jag har kommit fram till dessa förbrukningar...Så jag anser att det är ganska så säkra siffror jag anger.

Om du har obefintlig motorbroms så hur kan du då motorbromsa  Sc:,h  Att det blir noll kan bero på att vissa aproximerar bränsleförbrukning ....
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
SV: Miljöbil ?
« Svar #177 skrivet: 29 oktober 2009, 16:04:17 »
Hej

Själv ligger jag alltid i underkant på förbrukning. Jag har aldrig gått någon Ecodrivingkurs, men jag brukar lägga ur växeln i utförsbackar samt motorbromsa ibland i stället för att bromsa. Men enligt färddatorn så vinner man inget på att motorbromsa i utförsbackar för att nolla bränsletillförseln, det gör ju bara att man tappar all fart man har och blir tvingad att lägga i växeln tidigare; passar nog bättre i stadstrafik mellan trafikljusen. Brukar också se till att däcktrycket ligger i överkant. I Värmland där jag bor är det ganska kuperat, och där tjänar man mycket på "Ecodriving". Sambon är däremot helt hopplös, minst en deciliter mer per mil när hon kör. Och jag kör dessutom fortare.

I artikeln står det att bensinmotorer ibland använder bränsleöverskott för att kyla motorn. Märkligt, det trodde jag alla bensinmotorer var tvungna att göra. Bensinmotorer arbetar med bränsleöverskott, dieselmotorer arbetar med syreöverskott. Därför har dieselmotorer högre verkningsgrad. Kör man en bensinare på bränsleunderskott så smälter man kolvtopparna.

MVH/Gano

Hur kan du motorbromsa utan att ha växeln i ?????  Sc:,h  Att läga ur växeln och rulla drar mycket bränsle det. ED. Håller med om att att tappafart är värre ur $ synpunkt.

Själv räknar jag tid som pengar. Mindre tid i bil mer pengar. Alltså full gas spar tid...  ;D
« Senast ändrad: 29 oktober 2009, 16:11:33 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Miljöbil ?
« Svar #178 skrivet: 29 oktober 2009, 16:17:22 »
bilen drar noll i motorbroms, många frikopplar och bromsar, samt att bromsar slits mer.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
SV: Miljöbil ?
« Svar #179 skrivet: 29 oktober 2009, 16:23:57 »
bilen drar noll i motorbroms, många frikopplar och bromsar, samt att bromsar slits mer.

motorbroms kan ej ske vid fri koppling.

om man använder bromsen så slipper man fina kostander när skivorna rostat. Använder man bromsen så skall nu inte behöva byta en skiva under bilens livslängd (ca20000mil).

« Senast ändrad: 29 oktober 2009, 16:31:20 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!