0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Ridax skrivet 09 oktober 2009, 09:54:23Citat från: Ville Vessla skrivet 09 oktober 2009, 08:12:11Citat från: Lmf skrivet 08 oktober 2009, 17:28:33En Webasto i en EL bil???Bränsle till den då?Hur svårt kan det vara att montera en typ 5 literstank?Med en förbrukning runt 0,5l/h för runt 4kW effekt så känns det väldigt dumt att belasta batterierna med värme,Ja, vad bra... sedan, när man ändå har en diesel (eller bensin?)-tank så skulle man ju passa på att montera ett litet dieseldrivet elverk som kan ladda batterierna om det behövs... Iså fall har du ju byggt en hybrid och har du effektiva grejer kan det ju funka bra men bättre vore kanske att köpa en sån direkt istället.Däremot för att vara något seriös så känns det idiotiskt att med dagens batteriteknik och priser även använda dessa för värme när kapaciteten är som sämst under vintern.En dieselvärmare har hög verkningsgrad och är i sammanhanget inte speciellt dyr, driftskostnaden densamma.
Citat från: Ville Vessla skrivet 09 oktober 2009, 08:12:11Citat från: Lmf skrivet 08 oktober 2009, 17:28:33En Webasto i en EL bil???Bränsle till den då?Hur svårt kan det vara att montera en typ 5 literstank?Med en förbrukning runt 0,5l/h för runt 4kW effekt så känns det väldigt dumt att belasta batterierna med värme,Ja, vad bra... sedan, när man ändå har en diesel (eller bensin?)-tank så skulle man ju passa på att montera ett litet dieseldrivet elverk som kan ladda batterierna om det behövs...
Citat från: Lmf skrivet 08 oktober 2009, 17:28:33En Webasto i en EL bil???Bränsle till den då?Hur svårt kan det vara att montera en typ 5 literstank?Med en förbrukning runt 0,5l/h för runt 4kW effekt så känns det väldigt dumt att belasta batterierna med värme,
En Webasto i en EL bil???Bränsle till den då?
Alla är vi väl olika.Jag skulle gärna ha en elbil och de som finns idag duger för mina behov men är allt för dyra.
Då tycker jag man kan köpa en vanlig bensin eller dieselbil och spara lite slantar.
Billigast är som bekant sällan bäst för miljön, men när man jämför t ex Citroen C4 eller Ford Focus så är den s.k. miljödieseln ca 20.000 dyrare i inköp och det är väl ganska typiska siffror.Med dagens (låga) olje/dieselpris och höga etanolpriser tjänar man 3,4848 kr/mil om man tar en Ford Focus diesel isf en på etanol((0,7 x 1,35)l/mil x 9,14 kr/l)-(0,45l/mil x 11,45 kr/l) = 3,4848 kr/milDå tar det alltså 5739 mil innan man går med "vinst". När konjunkturen åter tar fart lär olje och dieselpriset åter åka i höjden, t ex som i början av juli 2008 då dieseln kostade ca 14,60 kr/l och E85 8,24 kr/l då blir vinsten för dieselbilen 1,2168 kr/mil och måste man köra ca 16.437 mil inom 5 år innan dieselbilen blir billigare./Aryanidiotisk och helt felakigt som vanligt suck...
Räkna även in att Etanolmotorn skall servas varje 1000mil! Med olja och filter! motför 2000-3000mil på en bensin/dieselbil, går åt ca 2-3ggr mer motorolja, samt att dessa focus FFV motorer slukar olja! Får oftast fyllla mellan servicarna, vi har haft 4-5FFV focus 2005 och nyare, alla drar olja!