Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Miljöbil ?  (läst 134342 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aryan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Miljöbil ?
« Svar #120 skrivet: 09 oktober 2009, 12:39:41 »
En Webasto i en EL bil??????
Bränsle till den då?
Hur svårt kan det vara att montera en typ 5 literstank?
Med en förbrukning runt 0,5l/h för runt 4kW effekt så känns det väldigt dumt att belasta batterierna med värme,
Ja, vad bra...  sedan, när man ändå har en diesel (eller bensin?)-tank så skulle man ju passa på att montera ett litet dieseldrivet elverk som kan ladda batterierna om det behövs...  ::) ;D
Iså fall har du ju byggt en hybrid och har du effektiva grejer kan det ju funka bra men bättre vore kanske att köpa en sån direkt istället.
Däremot för att vara något seriös så känns det idiotiskt  att med dagens batteriteknik och priser även använda dessa för värme när kapaciteten är som sämst under vintern.
En dieselvärmare har hög verkningsgrad och är i sammanhanget inte speciellt dyr, driftskostnaden densamma.

Även om förbrukningen skulle vara små så "känns" det spontant inte så bra att driva varmaren med fossila bränslen när man har en ren elbil. Givetvis skulle man även kunna tänka sig en biogas eller pelletsvärmare i bilen men jag tror inte att det behövs.

Jag håller med FRJO att en luftvärmepump (eller frånluftsvärmepump kanske?) borde vara den mest eleganta lösningen, de flesta nya bilar har redan AC idag, i en elbil skulle den vara eldriven och den borde även kunna köras som värmepump. För då få? gånger att det är så kallt att värmepumpen inte fungerar skulle man kunna komplettera med el-kupévärmare. Med bättre isolering av bilen blir det nog knappast mera än 10% av genomsnits elförbrukningen när man ute och kör som i så fall skulle gå åt till uppvärmningen dessutom kan man oftast köra iväg med en redan varm kupé om (kupevärmaren/värmepump kan vara nätdriven samtidig som batterierna laddas) då är det bara värmeförlusterna behöver kompenseras för.

/Aryan
/Aryan

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
SV: Miljöbil ?
« Svar #121 skrivet: 09 oktober 2009, 12:53:07 »
En Webasto i en EL bil??????
Bränsle till den då?
Hur svårt kan det vara att montera en typ 5 literstank?
Med en förbrukning runt 0,5l/h för runt 4kW effekt så känns det väldigt dumt att belasta batterierna med värme,
Ja, vad bra...  sedan, när man ändå har en diesel (eller bensin?)-tank så skulle man ju passa på att montera ett litet dieseldrivet elverk som kan ladda batterierna om det behövs...  ::) ;D
Iså fall har du ju byggt en hybrid och har du effektiva grejer kan det ju funka bra men bättre vore kanske att köpa en sån direkt istället.
Däremot för att vara något seriös så känns det idiotiskt  att med dagens batteriteknik och priser även använda dessa för värme när kapaciteten är som sämst under vintern.
En dieselvärmare har hög verkningsgrad och är i sammanhanget inte speciellt dyr, driftskostnaden densamma.


Då tycker jag man kan köpa en vanlig bensin eller dieselbil och spara lite slantar.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #122 skrivet: 09 oktober 2009, 13:04:10 »
Alla är vi väl olika.
Jag skulle gärna ha en elbil och de som finns idag duger för mina behov men är allt för dyra.
Men skulle jag nu skaffa mig en sådan skulle jag absolut föredra en dieselvärmare före "direktel", det "känns" bättre att använda batterierna till det de är bra på , driva en motor, och sedan använda olja till det som den är bra på, producera värme.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad aryan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Miljöbil ?
« Svar #123 skrivet: 09 oktober 2009, 14:30:49 »
Alla är vi väl olika.
Jag skulle gärna ha en elbil och de som finns idag duger för mina behov men är allt för dyra.

Ja det är också min slutsats, de få som finns är för dyra och man kan inte köra långt med dem.

Då tycker jag man kan köpa en vanlig bensin eller dieselbil och spara lite slantar.

Nix, I väntan på bättre alternativ bygde jag i stället om bensinbilen i och kapar därmed dess CO2 utsläpp med ca 70%. Jag tar cykel för kortare resor och för penger som blev över satsade jag i stället på solfångare, en elmoped, vattenmantlad pelletskamin och luftvärmeväxlare i stället.

/Aryan

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Miljöbil ?
« Svar #124 skrivet: 13 oktober 2009, 10:15:11 »
Lägger in en litet post om gasmackar här nu när OK/Q8 och Eon beslutat sig för att sammarbeta och bygga ut antalet sationer

På sikt skall Stockholm,Göteborg och Malmö länkas samman med gasmackar längs de stora vägarn
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/okq8-och-eon-satsar-pa-biogas-1.16879
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Mats_L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #125 skrivet: 14 oktober 2009, 13:56:28 »
Hej.

Fr.o.m. 1/1-2009 så kommer bilen att bli skattebefriad i 5 år framåt.
Det finns således ingen vits längre att köpa en Etanolbil som oftast är ca 5 000 kr dyrare och sedan ca 5 000 kronor tillbaka på skatten.
Köp en miljödiesel - då är skatterabatten värd ca 8-10 000 kronor och du får en billig drift vad gäller bränsleförbrukning.


Utloggad aryan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Miljöbil ?
« Svar #126 skrivet: 14 oktober 2009, 14:48:21 »
Billigast är som bekant sällan bäst för miljön, men när man jämför t ex Citroen C4 eller Ford Focus så är den s.k. miljödieseln ca 20.000 dyrare i inköp och det är väl ganska typiska siffror.

Med dagens (låga) olje/dieselpris och höga etanolpriser tjänar man 3,4848 kr/mil om man tar en Ford Focus diesel isf en på etanol
((0,7 x 1,35)l/mil x 9,14 kr/l)-(0,45l/mil x 11,45 kr/l) = 3,4848 kr/mil

Då tar det alltså 5739 mil innan man går med "vinst". När konjunkturen åter tar fart lär olje och dieselpriset åter åka i höjden, t ex som i början av juli 2008 då dieseln kostade ca 14,60 kr/l och E85 8,24 kr/l
då blir vinsten för dieselbilen 1,2168 kr/mil och måste man köra ca 16.437 mil inom 5 år innan dieselbilen blir billigare.

/Aryan

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Miljöbil ?
« Svar #127 skrivet: 14 oktober 2009, 17:40:55 »
Räkna även in att Etanolmotorn skall servas varje 1000mil! Med olja och filter! motför 2000-3000mil på en bensin/dieselbil, går åt ca 2-3ggr mer motorolja, samt att dessa focus FFV motorer slukar olja! Får oftast fyllla mellan servicarna, vi har haft 4-5FFV focus 2005 och nyare, alla drar olja!
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Miljöbil ?
« Svar #128 skrivet: 14 oktober 2009, 18:08:16 »
Billigast är som bekant sällan bäst för miljön, men när man jämför t ex Citroen C4 eller Ford Focus så är den s.k. miljödieseln ca 20.000 dyrare i inköp och det är väl ganska typiska siffror.

Med dagens (låga) olje/dieselpris och höga etanolpriser tjänar man 3,4848 kr/mil om man tar en Ford Focus diesel isf en på etanol
((0,7 x 1,35)l/mil x 9,14 kr/l)-(0,45l/mil x 11,45 kr/l) = 3,4848 kr/mil

Då tar det alltså 5739 mil innan man går med "vinst". När konjunkturen åter tar fart lär olje och dieselpriset åter åka i höjden, t ex som i början av juli 2008 då dieseln kostade ca 14,60 kr/l och E85 8,24 kr/l
då blir vinsten för dieselbilen 1,2168 kr/mil och måste man köra ca 16.437 mil inom 5 år innan dieselbilen blir billigare.

/Aryan

idiotisk och helt felakigt som vanligt suck...

Utloggad aryan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Miljöbil ?
« Svar #129 skrivet: 14 oktober 2009, 18:55:20 »
Räkna även in att Etanolmotorn skall servas varje 1000mil! Med olja och filter! motför 2000-3000mil på en bensin/dieselbil, går åt ca 2-3ggr mer motorolja, samt att dessa focus FFV motorer slukar olja! Får oftast fyllla mellan servicarna, vi har haft 4-5FFV focus 2005 och nyare, alla drar olja!

Ja skillnader i servicekostnaderna ska naturligtvis räknas in och att Fords etanol motor ska servas oftare är så klart en nackdel, men inte alla etanolbilar har den nackdelen. De franska flexifuelbilarna ska servas 2000:e mil precis som vilken annan bil som helst och de är även bränslesnålare än den första generationens flexifuelbilar som t ex Ford Focus.

Räknar man in alla kostnaderna får man naturligtvis även räkna in räntekostnaderna som då är till nackdel för dieselbilen.

http://www.miljofordon.se/ kan man göra jämförande kalkyler men dagens bränslepris och 2000mil/år
kostar en privatägt
FORD FOCUS 1.6 TDCi DPF Trend  50.000 kr/år
FORD FOCUS 1.8 FFV Trend  54.200 kr/år

Med sommaren 2008 bränslepriser blir det
FORD FOCUS 1.6 TDCi DPF Trend  52.800 kr/år
FORD FOCUS 1.8 FFV Trend  52.700 kr/år

/Aryan

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1454
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Miljöbil ?
« Svar #130 skrivet: 14 oktober 2009, 21:50:43 »
Räkna även in att Etanolmotorn skall servas varje 1000mil! Med olja och filter! motför 2000-3000mil på en bensin/dieselbil, går åt ca 2-3ggr mer motorolja, samt att dessa focus FFV motorer slukar olja! Får oftast fyllla mellan servicarna, vi har haft 4-5FFV focus 2005 och nyare, alla drar olja!
låter som en gamal granada eller tanus
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3641
  • Karma +5/-8
SV: Miljöbil ?
« Svar #131 skrivet: 15 oktober 2009, 17:08:56 »
Ytterligare ett "bevis" på hur miljövänliga etanolbilsägarna är...
Miljön i all ära, men när ägarna till etanoldrivna bilar ska tanka sina fordon är det plånboken som avgör – många väljer att tanka bilen med den mer miljöskadliga bensinen.  Försäljningen av E 85 rasade rejält i september jämfört med samma tid föregående år.

Hur var det, var det inte någon som nyss ondgjorde sig över att gasbilarna vid ett fåtal ställen på vissa orter var tvungna att tankas med naturgas istället för biogas för att biogasen tagit slut?  I detta sammanhanget är det ju intressant att etanolförbrukningen i ett slag kan sjunka med 41% och då är det tydligen helt "frivilligt" val dessutom.  För inte är det väl så att etanolbilsägarna är SÅ miljövänliga att de har slutat köra bil?

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2749
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Miljöbil ?
« Svar #132 skrivet: 15 oktober 2009, 20:56:19 »
Klokt...

just nu är det möjligen fler gasmackar och biogasfabriker vi behöver. Inte Etanolfabriker.

Men egentligen är nog allt försent nu -- ingen vågar satsa pengar på etanolfabriker när elbilen finns runt hörnet.

Om man inte får ihop några verkligt maffiga statliga (skattebetalar) subventioner för att bygga Etanolfabriker. Vilket vore katastrof.

Undrar om inte Aryan finns i det lägret?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad aryan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Miljöbil ?
« Svar #133 skrivet: 15 oktober 2009, 22:26:14 »
Jag tycker att är minst lika illa om en etanolbil tankas med bensin som när en gasbil tankas med naturgas och bensin. Den kampanj mot etanol som Aftonbladets och DNs motorjournalisterna har ägnat sig åt kan nog ha bidragit till att vissa ratad etanol men den största orsaken till att folk har tankad mindre etanol är nog tyvärr att bensinen har varit billigare att tanka.

Den ekonomiska krisen har haft som positiv effekt att den har minskad efterfrågan på oljan och gas vilket givetvis är bra men det har tyvärr också resulterad att oljepriset minskat kraftigt och att bensin och diesel blivit betydligt billigare samtidigt som etanolen har gått upp i pris bl a pga kronans värdeminskning mot dollarn samt en större marginal som oljebolagen lagt på etanolen än diesel bensin. Biogaspriset har däremot en mer eller mindre fast koppling till bensinpriset som gör den altid billigare än bensin, jag tycker att regeringen borde se till att bensin också altid är dyrare än etanol.

Elbilen som ständigt finns "rund hörnet" uppfattar jag ibland som nått för att villseleda allmänheten och beslutsfattare på samma sätt som vätgas-/bränslecellsbilen fanns rund hörnet för några år sedan. Vi har inte längre tid till att vänta på något bättre som finns rund hörnet. Det är öht frågan om det kommer att finnas en elbil som kan köras mer än 20 mil på en laddning och laddas på ett par minuter, ännu mindre troligt är det idag att vi kan få eldrivna lastbilar. Därför är min och mångas åsikt att det inte är antingen den ena eller andra teknik utan att vi behöver vi alla alternativ till våra fossilbräsnledrivna fordon.

En elbil blir också bara ett bättre alternativ om man har tillgång till fossilfri el, om man laddar elbilen med olja eller kolkraft blir det ingen större vinst vad gäller klimateffekt trots elmotorns bättre verkningsgrad.

/Aryan

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3641
  • Karma +5/-8
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!