0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
jag tycker att regeringen borde se till att bensin också altid är dyrare än etanol.
Vissa betalar gladeligen mycket mer för den ekologiska maten jämfört med den konventionellt odlade. På samma sätt borde de som tror på etanolbilen m.a.p. miljön inte gnälla utan bara tanka på trots att det är dyrare än bensin.
Att eldrift helt sätter punkt för fossila bränslen beror på hur elen som bilen laddas med framställs. För Sveriges del är elbilar en bra lösning eftersom endast några procent av elen framställs av fossila bränslen men inom EU är fortfarande mer än hälften av elen framställd ur kol och naturgas. ..................... Etanolkonvertering är billig men det borde vara enkelt att ta fram el-konverterings kitt till några av de vanligaste bilar, precis som att det finns etanol och gaskonverteringskitt idag. Vissa delar av konverteringskitten som t ex gastank, elmotor och styrsystem mm kan då dessutom överleva många bensinbilkarosser och flyttas över innan de själva är utslitna!/Aryan
Det finns redan en svensk firma som har tekniken och rullande fordon!http://www.automotorsport.se/news/19460/electroengines-saab-9-3-med-eldrift--provkörd/
Och för guds skull släpp etanolen, det kommer inte att vara framtiden.
Citat från: Mike skrivet 17 oktober 2009, 16:03:35Och för guds skull släpp etanolen, det kommer inte att vara framtiden.Jag ska nog inte sänka mig till samma nivå och svara med samma kommentar "idiotisk och helt felakigt som vanligt suck..." för vad som kommer att vara framtiden vet ingen, men agerar vi inte nu för att motverka klimatförändringen kanske det inte blir så mkt framtid ändå. /Aryan
Om man skulle höja skatterna på bensin och diesel, särskild nu när den är relativ billig, så stimuleras naturligtvis automatiskt alla "bättre" alternativ och slipper vi t ex även att etanolbilar tankas med bensin.
Men eftersom det inte är helt klarlagt att etanol är bättre ur klimatsynpunkt än bensin och diesel (hela denna tråden är exempel på detta) så är det fel att se till att bensin och diesel alltid är dyrare än etanol.
http://ies.jrc.ec.europa.eu/uploads/media/WTT%20App%202%20v30%20181108.pdf :,v(EU's institut för miljö- och hållbarhetsfrågor bygger sin rapportering på vetenskapliga grunder, inte tro och tyckande.