0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är det här så svårt att förstå? *MITT* namn och vad jag sysslar med är ointressant i detta sammanhang, eftersom det inte har något som helst med detta ämne att göra. Däremot är detta inte fallet när det gäller *DITT* och Torbjörns engagemang som ju är starkt knutet till etanol-lobbying (som ju är precis det ni håller på med just nu, här). Sedan är det ju inte så att *DU* eller Torbjörn öppet har redovisat detta band till etanol-lobbyingen utan detta band har jag själv fått ta reda på. Alltså så borde man ju kunna begära att du använder samma simpla verktyg om du vill veta någonting om mig. Det är inte så svårt och du behöver inte ens mitt namn (jag vore betydligt mer inkognito om jag använde mitt namn än mitt alias jag har nu).
När det gäller biogasen, så var det ju alldeles nyss så att du skrev "biogasen blandas till hälften med naturgas". Nu skriver ju Aga Gas att de under 2007 levererade till 94% biogas och under 2008 82% biogas, detta då produktionen av biogas inte räckte till för efterfrågan. Hmm... när jag gick i skolan så var "till hälften" = 50%... Dina uppgifter är alltså grovt felaktiga.
Dessutom så låter du påskina att detta är fallet för alla biogasmackar, medan det i själva verket enbart är gasmackarna i Stockholm som Aga Gas levererar till. Sedan är ju sanningen den att etanoldelen i etanolbränslet ALDRIG överstiger 85% och på vintrarna är ända nere på 75% (och då är det ändå volym-procent och energiinnehållet i etanolen är lägre så den verkliga andelen energi% är till och med lägre än så, ända nere runt 68%!).Du skriver även "Enligt Svenska gasföreningen var andelen biogas i fordonsgas ca 58 procent under 2008". Det är ju FANTASTISKT bra! Jag hade ingen aning om att andelen biogas var så stor.
Det lider ingen som helst tvivel att Naturvårdsverket slutsats är att biogas ger mindre klimatpåverkan än E85. Men det är tyvärr i praktiken omöjligt att endast köra på biogas med en gasbil eftersom biogasen blandas till hälften med naturgas hos våra gasmackar.
Verkar som att du mistolkat mina inlägg, ca hälften naturgas är snittet för de 100 gasmackar i Sverige, tankar man någonstans där det enbart säljs biogas så kan biogasbilen mkt väll vara det bästa valet precis som jag skrev i mitt första inlägg i denna trå
Känns som tråden har drivit iväg liite. Hur gick det med Ganos provkörning av Skodan?
Tycker du att ditt första citat är ett rättvist påstående om man är aktiv konsument och aktivt väljer att tanka biogas så är det omöjligt att få biogas annat än till 50%?
En gasbil ska det bli, skulle man därför kunna tycka. Men då måste man först förvissa sig om att man kommer att använda bilen där det finns biogas att tanka. För tyvärr är i praktiken tillgången på klimatneutrala råvaror för biogasproduktion (gödsel, slam från reningsverk, matavfall osv) ganska begränsat. Det gör att fordonsgasen hos landets ca 100 gastankställen redan idag till ca hälften består av fossilt naturgas, som ju inte alls är lika miljövänligt! Gasbilen blir alltså endast det bästa alternativet om man kommer att använda bilen där man kan tanka den med biogas. Det finns också en ganska stor risk fler bilar som körs på gas ju mera naturgas det blandas in i fordonsgasen vilket samtidigt gör att klimatfördelen avtar. Redan idag propagerar gasbranschen för att Sverige ska koppla upp sig till den planerade ryska naturgasledningen genom Östersjön, så att flera gastankställen kan kopplas upp till den...
Nej det tycker jag inte är en korrekt bild av verkligheten.
Det lider ingen som helst tvivel att Naturvårdsverket slutsats är att biogas ger mindre klimatpåverkan än E85. Men det är tyvärr i praktiken omöjligt att endast köra på biogas med en gasbil eftersom biogasen blandas till hälften med naturgas hos våra gasmackar
Så här skrev jag i mitt inlägg:
Redan idag propagerar gasbranschen för att Sverige ska koppla upp sig till den planerade ryska naturgasledningen genom Östersjön, så att flera gastankställen kan kopplas upp till den...
Jag tror inte det finns något i mitt inlägg som inte är rätt, men jag förtydligar gärna en gång för alla. Om man bor nära ett tankställe med gott om biogas, som alltså inte behöver blanda ut det med naturgas, och man dessutom nästan altid kan tanka där (eller vid ett annat liknande biogastankställe) och någon av gasmodellerna passar ens behov och plånbok så kan en gasbil mycket väll kan vara förstahands valet. Hoppas detta nu tar bort alla missuppfattningar.
Vad gäller potentialen för att producera mera "bra" biogas dvs från reningsverk, matavfall, gödsel osv så kanske jag var för pessimistisk, jag hopas att potentialen är mkt större. Biogasen kan som sagt med större klimatfördel användas i andra sammanhang där naturgas används nu än att renade och komprimera det till drivmedel. i princip behöver vi ju förr eller senare ersätta all naturgasanvändning med någor hållbart, biogas kan säkert spela en viktig roll.
Det finns alltså inge direkt koppling till biogasproduktion och antalet gasbilar. Som jag skrev innan så blir det ett par procent extra metanutsläpp vid uppgradering till fordonsgas och dessutommmetanutsläpp från avgasröret, vad gäller det sista finns det fortfarande ett stort mörkertal, och detta borde naturligtvis kontrolleras mkt mera noggrant.
Ett intressant alternativ är annars att göra om biogasen till ett mera lätthanterligt flytande bränsle. I en process som kallas "biogas-to-liquids" så kan man framställa både etanol och syntetisk diesel -ecopar- ur biogasen.
Citat från: aryan skrivet 03 oktober 2009, 18:01:40Redan idag propagerar gasbranschen för att Sverige ska koppla upp sig till den planerade ryska naturgasledningen genom Östersjön, så att flera gastankställen kan kopplas upp till den...Det finns ju användning av naturgas till annat än fordonsgas. Den största användningen av naturgas är faktiskt för uppvärmning och har inget alls med fordon att göra.
Citat från: aryan skrivet 03 oktober 2009, 18:01:40Vad gäller potentialen för att producera mera "bra" biogas dvs från reningsverk, matavfall, gödsel osv så kanske jag var för pessimistisk, jag hopas att potentialen är mkt större. Biogasen kan som sagt med större klimatfördel användas i andra sammanhang där naturgas används nu än att renade och komprimera det till drivmedel. i princip behöver vi ju förr eller senare ersätta all naturgasanvändning med någor hållbart, biogas kan säkert spela en viktig roll. Naturligtvis var du för pessimistisk. Avfall har vi ganska gott om och det finns stora resurser att ta ur än så länge och i ett internationellt perspektiv så finns det väldigt mycket resurser av "avfall". Biogasproduktionen utökas ju kontinuerligt och andelen biogas kontra naturgas ÖKADE alltså från 2007 till 2008 tvärtemot vad man skulle kunna tro när man läste ett av dina inlägg. Men det är väl din uppgift att vara pessimistisk över alla andra alternativ än etanol?
Statoils leverantör har problem att leverera biogas till våra stationer till följd av stillestånd i produktionen.Under den kommande veckan, 2-10 oktober, väntas Statoil i Veddesta och Skärholmen periodvis att stå utan biogas.Vi ber om ursäkt för de problem detta skapar för våra kunder.
Citat från: aryan skrivet 03 oktober 2009, 18:01:40Det finns alltså inge direkt koppling till biogasproduktion och antalet gasbilar. Som jag skrev innan så blir det ett par procent extra metanutsläpp vid uppgradering till fordonsgas och dessutommmetanutsläpp från avgasröret, vad gäller det sista finns det fortfarande ett stort mörkertal, och detta borde naturligtvis kontrolleras mkt mera noggrant. Det där är struntprat. Jag har redan påpekat att varje förbränd metanmolekyl i princip är en vinst för klimatet. Att inte 100.00000% av etanolen förbränns må vara sant, men det förtar inte sanningen att bara en pytteliten bråkdel kommer ut i luften och alternativet att inte utvinna biogas utan låta processen fortgå "naturligt" ute i luften skulle betyda att all den metangasen gick direkt ut i luften istället, dvs är utvinningen av biogas och förbränningen av denna en rent vinst för klimatet, detta oavsett om 100.000% eller 99.999% av metangasen förbränns. Biogasproduktionen och konsumtionen är som ett reningsverk... Den "farliga" metangasen tas om hand och förbränns (=oskadliggörs) även om det inte sker till absolut 100%. Inte skulle du vilja påstå att man inte skall ha några vanliga reningsverk, för vattnet de släpper ut är inte 100% rent?
Citat från: aryan skrivet 03 oktober 2009, 18:01:40Ett intressant alternativ är annars att göra om biogasen till ett mera lätthanterligt flytande bränsle. I en process som kallas "biogas-to-liquids" så kan man framställa både etanol och syntetisk diesel -ecopar- ur biogasen. Kanske intressant för dig eftersom du arbetar för etanol.nu, men varför göra ett bränslealternativ som biogas med bra hälsoegenskaper vid förbränning till ett bränsle med sämre hälsoegenskaper (etanol)?
När det gäller ditt påstående om pajkastning så tycker jag bara det är rena sanningen att etanolproduktionen är under all kritik och bara etanolfantasterna som inte vill inse det. FN inser ju detta, varför kan inte etanolanvändare förstå det? Ni försöker både äta kakan och ha kvar den, men det går inte. Använder ni areal som tidigare användes för att producera mat till att "odla" etanol, så konkurrerar ni de-facto med matproduktionen och risken är också överhängande att grödor som majs prissätts för etanoltillverkning till en nivå som inte är gångbar för matförsörjning. Naturvårdsverkets argument ÄR precis samma argument som man använder för att försvara kokainodling. Det är lönsamt att odla så då måste det vara bra...
Citat från: Ridax skrivet 03 oktober 2009, 18:50:33Naturligtvis var du för pessimistisk. Avfall har vi ganska gott om och det finns stora resurser att ta ur än så länge och i ett internationellt perspektiv så finns det väldigt mycket resurser av "avfall". Biogasproduktionen utökas ju kontinuerligt och andelen biogas kontra naturgas ÖKADE alltså från 2007 till 2008 tvärtemot vad man skulle kunna tro när man läste ett av dina inlägg. Men det är väl din uppgift att vara pessimistisk över alla andra alternativ än etanol?Tydligen har du fortfarande lite svårt att diskutera sakfrågor utan att gå till personangrepp...
Naturligtvis var du för pessimistisk. Avfall har vi ganska gott om och det finns stora resurser att ta ur än så länge och i ett internationellt perspektiv så finns det väldigt mycket resurser av "avfall". Biogasproduktionen utökas ju kontinuerligt och andelen biogas kontra naturgas ÖKADE alltså från 2007 till 2008 tvärtemot vad man skulle kunna tro när man läste ett av dina inlägg. Men det är väl din uppgift att vara pessimistisk över alla andra alternativ än etanol?
Gasbilarna utgjorde därmed endast 0,5% av nybilsförsäljningen, med en sådan marginell ökning av antalet gasbilar i bilparken (de skrotades dessutom också några) och alla miljoner i subvention på biogasanläggningar och gastankställen så vore det väll väldigt konstigt om andelen biogas i fordonsgasen inte ökade.I år har under augusti och september redan fler nya gasbilar blivit sålda än underhela 2008, vilket tveklöst leder till att naturgas och eller bensinandelen i gasbilernas tankningar måste ökas eftersom biogasproduktionen inte alls kan hänga med i samma akt.
Alternativet för att ofullständiga förbränning i en bilmotor är INTE att släppa ut gaseni luften, utan att förbränna den till 99,999% fullständigt under kontrollerade former i t ex ett värmekraftverk. Då slipper man alltså metanutsläpp från avgasröret och metanutsläpp vid uppgradering till fordonsgas. Det handlar inte om de små mängder som du nämner, reningen (vattenskrubbningen) ger ca 2% metanläckage och därtill kommer bilens utsläpp som kan vara mångdubbelt större visar Vägverkets undersökningar, så du får väll beskylla de för strundprat eller att de liksom Naturvårdsverket att också är med i etanollobby.
Lite svårt blir det ocså när all etanol dras över en kam, precis som att inte all biogas är lika bra så är inte all etanol det heller, men att amerkansk majsetanol inte har varit särskild lyckad alla gånger kan vi nog snabbt enas om. Den etanol som vi idag tankar här i Sverige är i huvudsak sockerrörsetanol från Brasilien som är bra på många sätt, varken hotar matpriser eller regnskogen
Hur vore det om representanterna för etanol-lobbyisterna nu också kunde förklara hur etanolen kan vara så miljövänlig när den tillverkas på ett så miljövidrigt, oetiskt och osolidariskt sätt där regnskog skövlas, där globala matpriser för baslivsmedel drivs upp och tillgången på livsmedel minskar? FÖRKLARA DET ÄR DU SNÄLL! Och kom då inte med några nonsensförklaringar att sockerrör inte odlas på skövlad regnskogsmark för det förstår minsta barnunge att det bara är att blunda för sanningen.
Skit samma hur etanolen produceras jag anser att det största problemen är de enormt höga avgasutsläppen vintertid!I Brasilien är Etanol jättebra i Sverige inte alls bra så enkelt är det.
Hoppas på Gas och laddhybrid i kombination det vore kanon!
Citat från: aryan skrivet 06 oktober 2009, 21:31:34Gasbilarna utgjorde därmed endast 0,5% av nybilsförsäljningen, med en sådan marginell ökning av antalet gasbilar i bilparken (de skrotades dessutom också några) och alla miljoner i subvention på biogasanläggningar och gastankställen så vore det väll väldigt konstigt om andelen biogas i fordonsgasen inte ökade.I år har under augusti och september redan fler nya gasbilar blivit sålda än underhela 2008, vilket tveklöst leder till att naturgas och eller bensinandelen i gasbilernas tankningar måste ökas eftersom biogasproduktionen inte alls kan hänga med i samma akt. Det där vet du ju egentligen ingenting om, eller hur? Den totala fordonsgasförsäljningen ökade i volym från ca 53 milj Nm3 2007 till 58 milj Nm3 2008, vilket alltså var ca 10% ökning och trots detta en ökad andel av biogas. Det spelar ju i detta sammanhang ingen som helst roll hur stor andel av NYBILSFÖRSÄLJNINGEN som gasfordonen utgjorde. Det är totalt irrelevant och visar bara att det såldes en förskräcklig massa fordon av andra slag.
Citat från: aryan skrivet 06 oktober 2009, 21:31:34Statoils leverantör har problem att leverera biogas till våra stationer till följd av stillestånd i produktionen.Under den kommande veckan, 2-10 oktober, väntas Statoil i Veddesta och Skärholmen periodvis att stå utan biogas.Vi ber om ursäkt för de problem detta skapar för våra kunder. Suck.... en mack (eller 2) som har driftsproblem under 1 vecka... Ojojoj då. Tycker du att detta är att hålla en debatt på saklig nivå? Titta... ojojojoj då... se vad jag hittade....1. Jag tar bilen för att åka och tanka, men svär lite när jag ser att etanolpumpen är ur funktion2. Det är Autotank i Sundsvall som har installerat pumpen och tanken. Före jul stod pumpen där. Men med ett skydd på munstycket och texten tillfälligt ur funktionEnda skillnaden skulle väl i så fall vara att biogasförsäljarna bad om ursäkt medan etanolförsäljarna inte tycker det är nödvändigt...
Citat från: Ridax skrivet 03 oktober 2009, 18:50:33Alternativet för att ofullständiga förbränning i en bilmotor är INTE att släppa ut gaseni luften, utan att förbränna den till 99,999% fullständigt under kontrollerade former i t ex ett värmekraftverk. Då slipper man alltså metanutsläpp från avgasröret och metanutsläpp vid uppgradering till fordonsgas. Det handlar inte om de små mängder som du nämner, reningen (vattenskrubbningen) ger ca 2% metanläckage och därtill kommer bilens utsläpp som kan vara mångdubbelt större visar Vägverkets undersökningar, så du får väll beskylla de för strundprat eller att de liksom Naturvårdsverket att också är med i etanollobby.Jamen, då kan man ju precis lika gärna säga att alternativet till etanolen är att förbränna den totalt i ett kraftvärmeverk där den förbränns till 99.999% och utsläppen kan renas med avancerad reningsteknik istället för att förbränna dem i fordonsmotorer där de bara förbränns delvis och dessutom genererar en mängd cancerogena avgaser. Tillika kan jag då säga att etanolen INTE är koldioxidneutral för ALTERNATIVET till att odla sockerrör (som tar upp koldioxid) är inte att dessa odlingsarealer skulle stå tomma utan att det skulle planteras något som upptog ÄNNU MER koldioxid än sockerrören.Vi har ett problem. Vi "behöver" ett (eller snarare flera) drivmedel till våra fordon. Det vi diskuterar är vilket drivmedel som då är bäst av de alternativ som finns nu. Du kan ALLTID hitta på någon ALTERNATIV användning för SAMTLIGA fordonsbränslen, där detta bränsle används på ett bättre och miljöriktigare sätt. Detta är en självklarhet eftersom det i princip är en mycket enklare process att förbränna något för att framställa värme jämfört med att framställa rörelseenergi och dessutom kan ett kraftvärmeverk ha tonvis med reningsutrustning för att ta hand om restprodukter vilket inte ett fordon kan släpa runt på.Detta gäller PRECIS på samma sätt för alla fordonsbränslen jag kan tänka mig. Bensin, diesel, etanol, biogas, naturgas. De förbränns ALLA effektivare och renare i ett kraftvärmeverk. Men eftersom du är vice ordförande i etanol.nu antar jag att du inte vill propagera för att avskaffa bilismen totalt? Alltså är vi fortfarande ute efter att hitta ett fordonsbränsle, och att i det sammanhanget varje gång dra upp att det finns ett bättre alternativt utnyttjande av detta bränsle är föga produktivt och tillika på intet sätt unikt för biogas utan gäller då i ännu högre grad för etanolen.Istället för att leta efter andra sätt att använda bränslena på så borde du koncentrera dig på att analysera miljöaspekterna för framställning av respektive bränsle och miljöaspekterna för användning av respektive bränsle. Sluta att se de förnyelsebara bränslena som en bestämd mängd bränsle som du kan disponera på annat sätt. Det är förvisso sant att mängden bränsle som kan framställas är begränsad för både biogas och etanol, men vi har långt ifrån kommit dithän. Analysera istället vad konsekvenserna blir av att vi utökar produktionen av respektive bränsle och utökar användningen av respektive bränsle till fordon. Börjar du titta på hur du kan använda bränslena på ett bättre sätt i stället, så kan du lika gärna börja planera för bilismens avvecklande.
Citat från: Ridax skrivet 03 oktober 2009, 18:50:33Lite svårt blir det ocså när all etanol dras över en kam, precis som att inte all biogas är lika bra så är inte all etanol det heller, men att amerkansk majsetanol inte har varit särskild lyckad alla gånger kan vi nog snabbt enas om. Den etanol som vi idag tankar här i Sverige är i huvudsak sockerrörsetanol från Brasilien som är bra på många sätt, varken hotar matpriser eller regnskogen Hahaha.... jag visste väl att jag skulle få se dig dra det där argumentet om sockerrörsodlingen i Brasilien och att det inte hotar regnskogen. Sockerrörsodlingen i Brasilien tar vanlig traditionell lantbruksareal/bete i anspråk. Regnskogen i Brasilien skövlas för att göra plats åt traditionell lantbruksareal. Detta tar etanolförespråkarna som intäkt för att sockerrörsodlingarna (=etanolodlingarna) inte är skuld till regnskogens skövling? Alltså, jag säger bara det här... Den typen av människor som argumenterar och resonerar på detta sätt är helt enkelt inte intresserade av miljön så varför överhuvudtaget kämpa med etanol....
Att gasbilsboomen alltså kommer att öka efterfrågan på naturgas är därför lika säker som att biogasandelen nu åter kommer att minska.