0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Taxibolagena satsade på gasolbilar och gasoltankställen byggdes, det var frid och fröjd, ett tag. Sedan höjdes skatterna och det blev dyrare att köra gasolbil än bensinbil. Det blev droppen för Taxi som fick ta en stor smäll ekonomiskt. Vad hände? Taxi böt tillbaka till bensin och mackägarna som investerat i gasoltankar fick väl ta en liten smäll också....och där dog den miljövänliga satsningen ut....
HejÄr RME-dieseln död ?MVH/Gano
Det allra bästa för miljön är naturligtvis att cykla ....
Citat från: aryan skrivet 02 oktober 2009, 13:28:29Det allra bästa för miljön är naturligtvis att cykla .... Cykel drar, om man räknar om det till bensin, ungefär 0,05 L/mil. Jag räknade då med att 1 kWh energivärde i form av mat drar ungefär 10 kWh i form av fossil energi för odling, distribution och annat, en siffra som jag läste någonstans men kommer inte ihåg var. Innan pensioneringen brukade jag cykla till arbetet så fort det var varmare än -2 och snöfritt. Jag märkte tydligt att jag behövde äta mer under cykelsäsongen.
Citat från: Roland skrivet 02 oktober 2009, 19:16:03Citat från: aryan skrivet 02 oktober 2009, 13:28:29Det allra bästa för miljön är naturligtvis att cykla .... Cykel drar, om man räknar om det till bensin, ungefär 0,05 L/mil. Jag räknade då med att 1 kWh energivärde i form av mat drar ungefär 10 kWh i form av fossil energi för odling, distribution och annat, en siffra som jag läste någonstans men kommer inte ihåg var. Innan pensioneringen brukade jag cykla till arbetet så fort det var varmare än -2 och snöfritt. Jag märkte tydligt att jag behövde äta mer under cykelsäsongen. Denna post måste du väl ändå även själv anse är trams, folk joggar och springer på gym, skulle dom istället cykla till jobbet och skita i gymet /joggingen är det ju dubbel miljövinst.
Men Aryan håller då äntligen med om att Biogas-fordonet är det bästa alternativet (av de listade), bättre än etanol?
Detta trots att man i den översikt han hänvisade till inte har tagit hänsyn till att produktionen av etanol är miljövidrig medan produktionen av biogas är rena miljövinsten i sig.
Hans tillägg att det bara är under förutsättning att det finns en biogas-mack i närheten är väl tämligen självskrivet och det gäller ju även etanolfordonen eller hur? Etanolfordonen är ju knappast koldioxidneutrala om de körs på bensin heller?
Oj det var ord som heter duga. Hur menar Ridax (alias vad då?) att jag eller Torbjörn skriver incognito?..Det lider ingen som helst tvivel att Naturvårdsverket slutsats är att biogas ger mindre klimatpåverkan än E85. Men det är tyvärr i praktiken omöjligt att endast köra på biogas med en gasbil eftersom biogasen blandas till hälften med naturgas hos våra gasmackar.
Citat från: aryan skrivet 02 oktober 2009, 22:06:09Oj det var ord som heter duga. Hur menar Ridax (alias vad då?) att jag eller Torbjörn skriver incognito?..Det lider ingen som helst tvivel att Naturvårdsverket slutsats är att biogas ger mindre klimatpåverkan än E85. Men det är tyvärr i praktiken omöjligt att endast köra på biogas med en gasbil eftersom biogasen blandas till hälften med naturgas hos våra gasmackar. Du är vice ordförande och Torbjörn är ledamot i styrelsen för etanol.nu som har ägnat sig åt KRAFTIG LOBBYING för etanolbränslet och har skrivit ett flertal lobbying-inlagor till ett flertal myndigheter. Ni är alltså i högsta grad en lobby-organisation för etanolbränslet. Jag anser att det är signifikant att veta när ni skriver.
Det du skriver om biogasen är en lögn. Det finns ett flertal mackar där man tankar absolut enbart Biogas utan någon som helst inblandning av naturgas ( de ställen som är listade som enbart Biogas i länken här). Det måste du vara medveten om, som är så insatt i ämnet, så det måste vara en medveten lögn?
AGA Gas AB levererar biogas till 10 biogasstationer i Stockholmsområdet. I Stockholm finns ingen naturgasledning som kan hjälpa till när produktionen av biogas inte räcker till, som det finns i exempelvis Malmö och Göteborg.AGA köper in biogas från alla producenter i närområdet samt en mindre del från Trollhättan. Vår målsättning är att leverera nära 100% biogas men då marknaden växer snabbt och det ibland blir produktionsstörningar hos våra producenter fyller vi på med naturgas från vår anläggning i Knivsta, så vi inte blir utan gas på tankstationerna.Naturgas ger lika låga utsläpp av partiklar och andra skadliga ämnen men skillnaden är att koldioxiden som uppkommer vid förbränning inte ingår i kretsloppet.Under 2007 var biogasanleden 94% och under 2008 var den 82%. Orsak till ökningen av naturgas var att marknaden växte med 30% utan att ny biogasproduktion startade.Under 2009 kommer ökade biogasvolymer ut på marknaden samtidigt som marknaden växer snabbt. Vi siktar på att hålla en mycket hög biogasandel även fortsättningsvis.Det finns stora fördelar med att ha naturgas som "back-up" till biogasen. Nya produktionsvolymer av biogas som kommer till marknaden kan direkt köpas upp och det blir därmed ekonomiskt intresant att starta ny biogasproduktion i Stockholmsregionen.