0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: GammelMan skrivet 29 december 2009, 22:13:32Citat från: Northkingen skrivet 29 december 2009, 22:03:15Citat från: mcrave skrivet 29 december 2009, 22:01:15En fundering eller två.När det börjar bli kallt ute och pumpen börjar ge mindre (ute temp vid minus 23 grader)Ska man höja börvärdet på pumpen eller är det bättre att låta den stå kvar på ex 25 grader.Visst jobbar pumpen max ändå? tycker då det inte blir någon skillnad ifall ja höjer till 30.Sen visst jobba pumpen bättre om den har varm luft inne att jobba med?Alltså när den börjar minska i värme återgivning att man startar upp ett eller två el-element för att få upp värmen.Har läst någonstans att blir det för kallt inne så ger pumpen ännu sämre än om det har varit hyfsad temp.Det blir som en ond cirkel..hoppas ni förstårMärkte idag då vi hade -29 grader ute att min Nocria ökade i fläkt då jag satte fläkten på Auto i stället för på manuellt fläktläge 4 //KristerJag tycker min går högre i läge 4 än manuellt, visserligen inte -29 då jag testade.Ok nej detta med fläkten har jag inte tänkt på förrän nu då det blev så här kallt.....kom in i garaget och tyckte att fläkten gick på låg hastighet trots att den var ställd på max så därför testade jag att köra fläkten på auto istället och då ökade den direkt i hastighet. Om det bara var en tillfällighet vet jag inte men jag hade inte tid då att testa mera utan jag lämnade fläkten på auto. Får testa mera sen men du kan ju gärna testa lite du oxå om ni får lite mera kyla.//Krister
Citat från: Northkingen skrivet 29 december 2009, 22:03:15Citat från: mcrave skrivet 29 december 2009, 22:01:15En fundering eller två.När det börjar bli kallt ute och pumpen börjar ge mindre (ute temp vid minus 23 grader)Ska man höja börvärdet på pumpen eller är det bättre att låta den stå kvar på ex 25 grader.Visst jobbar pumpen max ändå? tycker då det inte blir någon skillnad ifall ja höjer till 30.Sen visst jobba pumpen bättre om den har varm luft inne att jobba med?Alltså när den börjar minska i värme återgivning att man startar upp ett eller två el-element för att få upp värmen.Har läst någonstans att blir det för kallt inne så ger pumpen ännu sämre än om det har varit hyfsad temp.Det blir som en ond cirkel..hoppas ni förstårMärkte idag då vi hade -29 grader ute att min Nocria ökade i fläkt då jag satte fläkten på Auto i stället för på manuellt fläktläge 4 //KristerJag tycker min går högre i läge 4 än manuellt, visserligen inte -29 då jag testade.
Citat från: mcrave skrivet 29 december 2009, 22:01:15En fundering eller två.När det börjar bli kallt ute och pumpen börjar ge mindre (ute temp vid minus 23 grader)Ska man höja börvärdet på pumpen eller är det bättre att låta den stå kvar på ex 25 grader.Visst jobbar pumpen max ändå? tycker då det inte blir någon skillnad ifall ja höjer till 30.Sen visst jobba pumpen bättre om den har varm luft inne att jobba med?Alltså när den börjar minska i värme återgivning att man startar upp ett eller två el-element för att få upp värmen.Har läst någonstans att blir det för kallt inne så ger pumpen ännu sämre än om det har varit hyfsad temp.Det blir som en ond cirkel..hoppas ni förstårMärkte idag då vi hade -29 grader ute att min Nocria ökade i fläkt då jag satte fläkten på Auto i stället för på manuellt fläktläge 4 //Krister
En fundering eller två.När det börjar bli kallt ute och pumpen börjar ge mindre (ute temp vid minus 23 grader)Ska man höja börvärdet på pumpen eller är det bättre att låta den stå kvar på ex 25 grader.Visst jobbar pumpen max ändå? tycker då det inte blir någon skillnad ifall ja höjer till 30.Sen visst jobba pumpen bättre om den har varm luft inne att jobba med?Alltså när den börjar minska i värme återgivning att man startar upp ett eller två el-element för att få upp värmen.Har läst någonstans att blir det för kallt inne så ger pumpen ännu sämre än om det har varit hyfsad temp.Det blir som en ond cirkel..hoppas ni förstår
Snabbtestat nu, satte den på autofläkt och då gick den ner i läge 3.Satte den sen i läge 4 igen då går den upp på fullt igen.Kör ju min i ECO läge kan kanske ha nåt med det att göra visserligen.
Jo nu var det bättre fart på fläkten.....testade nu att ställa den på autofläkt igen och då drog den direkt ner fläkten.....men hur som helst så trots att den står på maxfläkt så går den ändå inte på maxfart som om det bara är typ -10 grader ute så på något vis så reducerar den automatsikt ner fläkthastigheten vid extrem kall utetemp av någon orsak.//Krister
Min funkar på samma sätt, igår morse var det drygt -25 ºC och den värmde som vanligt med 22 ºC och fläkten i auto läge...senare när jag kom hem var det ca -34 ºC och fläkten hade gått ner till typ läge 1 och gav inte mycket värme...Prövade öka fläkten till 3-4 men ingen nämnvärd skillnad märktes!Tror att brytpunkten går ngn vid -30 ºC.../A
men hur som helst så trots att den står på maxfläkt så går den ändå inte på maxfart som om det bara är typ -10 grader ute så på något vis så reducerar den automatsikt ner fläkthastigheten vid extrem kall utetemp av någon orsak.//Krister
anno69 klarar din nocria att värma helt själv vid -25 grader ute?isåfall vilken inställning har du?stort hus? välisolerat?Vet du hur mycket gas du har i pumpen?För min klarar inte själv att värma huset vid minus 22 till 25, där börjar den ge mindre värme och jag får starta ett par element.Men jag har inte så isolerat hus så det kan ju bero på det.
Jepp, den klarar av att värme huset vid -25 ºC, visserligen så stänger jag till hallen och har då "bara" ca 100kvm att värma...mot 133kvm i vanlig fall!24 ºC har jag det inställd på då, fläkten 3-4 eller auto...då håller den drygt 20-22 ºC på 80kvm och ca 18 ºC på 20kvm(sovrummet).Huset är Inte välisolerat, golvet är klart sämst..30cm spån från 60-talet ...vattnet fryser till ena badrummet vid temp under -25 ºC.Gasmängd...hmmm, ingen aning, tillräckligt antar jag !//A
hmm.. konstigt för då har vi i stort sett samma yta som ska värmas ochvid minus 25 så sjunker tempen till 17 -18 inne om jag inte startar element.Undrar om det kan vara för lite gas då eller dåligt vacumsugit? Kan ju också vara att den sitter i hallen som är avlång så den kanske inte får ut värmen fullt ut i hela huset. För i hallen så håller den över 22- 23 grader.
Kan vara så...skulle nog ha varit bättre om du hade haft pumpen monterad på kortidan av vardagsrummet, så att du hade haft "blåset" mot kök och hallen..hade du fått bra spridning i övriga rum oxå!//A