0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har en bil som jag startar 25 dagar per år i minus 30. En självklarhet att den skall fungera. Bilen är nu 15 år gammal.
Jag tackar för alla synpunkter i denna fråga som jag startat.Jag har en bil som jag startar 25 dagar per år i minus 30. En självklarhet att den skall fungera. Bilen är nu 15 år gammal.Jag har en frysbox med kompressor (värmeväxlare) som nu har funkat sen 1965 utan serviseJag har i forumet kommit till insikt att:Det finns inga moderna L-L -V-pumparDeltagarna i detta forum är teknikamatörnördar som tar på sig bristerna i nuvarande teknik genom egna insatser och åsikterBorde det inte nu vara dax att ställa krav på leverantörerna? Hur formulerar vi kraven på nästa generations värme pumpar.
Man köper i dag en mätare för ingående effekt för en hundring på ÖoB. Att mäta temp och luftflöde borde gå att få till på ett bra sätt ( fläkten är ju åxå en pump) och bygga in det i V-pumpen.Finns det verkligen ingen v-pump som är lite mer intelligent. Då köper jag den. Ja, jag kan även bli återförsäljare
Jag har en bil som jag startar 25 dagar per år i minus 30. En självklarhet att den skall fungera. Bilen är nu 15 år gammal.Jag har en frysbox med kompressor (värmeväxlare) som nu har funkat sen 1965 utan servise
Jag har en 5 år gammal luft/luft FOMA. Jag har en känsla för att verkningsgraden har minskat men det är svårt att avgöra. Jag vet heller inte när det är dax att slå ifrån den när ute tempen sjunker. Den bara går och går och visserligen kommer det varmluft men...Finns det någon pump som har inbyggd mätare av verkningsgraden ? Och slår ifrån sig själv när den börjar tära.
Citat från: vipp skrivet 14 september 2009, 21:17:54Jag har en 5 år gammal luft/luft FOMA. Jag har en känsla för att verkningsgraden har minskat men det är svårt att avgöra. Jag vet heller inte när det är dax att slå ifrån den när ute tempen sjunker. Den bara går och går och visserligen kommer det varmluft men...Finns det någon pump som har inbyggd mätare av verkningsgraden ? Och slår ifrån sig själv när den börjar tära.Jag uppfattar MR Vipps inlägg som att han vill ha en funktion i pumpen som stänger av den om förslitningen har blivit så stor att den inte gör sitt jobb.... och sedan om det finns en pump med cop-mätare.Tar inte Mr Vipp i försvar... men tråden vek av lite .... (Blev han avstängd?)