0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad säljare och importör säger kan man inte alltid lita ¨på Om man vill vara säker kan man kontakta berörda myndigheter på tex Naturvårdsverket.När jag hade kontakt med dom för att försöka få klarhet i alla regeländringar så var inte Quick connect "lagligt" för en privatperson att installera själv längre med dom nya reglerna Möjligt att det har kommit nya uppgifter sen dess men ring och kolla för säkerhets skull.Vet inte om någon av er bryr er i och för sig då kunderna handlar dom för att komma billigare undan
Hej Hokanp! Det här med att ett ev vitesföreläggande bara skulle gälla företag var har du fått detta ifrån egentligen?? Såvitt jag jag kan se så gäller väl givetvis Naturvårdsverkets bestämmelser för alla medborgare i Sverige, och detta oavsett om man nu är företagare eller privatperson, annars så vore väl deras bestämmelser ganska betydelselösa egentligen eftersom det finns ju avsevärt flera privatpersoner än företagare i det här landet eller hur. Sen det här med pumpar med Quick Connekt-kopplingar rent generellt sett så har de ju egentligen inget berättigande överhuvudtaget så som jag ser det, detta eftersom de alltid har en klart mkt sämre både effektivitet och Cop-värde än motsvarande pumpar som man på ett riktigt sätt installerar med konade rör och vaccumsugs på plats. Dessutom så har de ju i allmännhet inget serviceuttag så man kan varken efterfylla dem med gas alt tömma dem på gas eller ens vaccumsuga dem, och dessutom så är det ganska ofta frågan om on/off-pumpar, så därför talar väl egentligen allting för att om de inte redan har fått ett marknadsförbud (med viss tidsförskjutning möjligtvis), så kommer det väl isf inom en snar framtid eftersom det egentligen inte finns någonting som är bra med dessa pumpar, inte ens för miljön. Mvh Raffen.
Beträffande miljöaspekten så är ju både Quick Connectpumparna och de övriga med koniska röranslutningar likvärdiga eftersom samma kylmedium används R410A.Om nu de billiga Quick Connectpumparna är så dåliga som Raffen påstår (han har väl en gedigen erfarenhet av dem kan man tänka) så lär de väl försvinna från marknaden snabbt som attan.
Citat från: Raffen skrivet 20 september 2009, 17:01:10Hej Hokanp! Det här med att ett ev vitesföreläggande bara skulle gälla företag var har du fått detta ifrån egentligen?? Såvitt jag jag kan se så gäller väl givetvis Naturvårdsverkets bestämmelser för alla medborgare i Sverige, och detta oavsett om man nu är företagare eller privatperson, annars så vore väl deras bestämmelser ganska betydelselösa egentligen eftersom det finns ju avsevärt flera privatpersoner än företagare i det här landet eller hur. Sen det här med pumpar med Quick Connekt-kopplingar rent generellt sett så har de ju egentligen inget berättigande överhuvudtaget så som jag ser det, detta eftersom de alltid har en klart mkt sämre både effektivitet och Cop-värde än motsvarande pumpar som man på ett riktigt sätt installerar med konade rör och vaccumsugs på plats. Dessutom så har de ju i allmännhet inget serviceuttag så man kan varken efterfylla dem med gas alt tömma dem på gas eller ens vaccumsuga dem, och dessutom så är det ganska ofta frågan om on/off-pumpar, så därför talar väl egentligen allting för att om de inte redan har fått ett marknadsförbud (med viss tidsförskjutning möjligtvis), så kommer det väl isf inom en snar framtid eftersom det egentligen inte finns någonting som är bra med dessa pumpar, inte ens för miljön. Mvh Raffen. Ja vi har ju olika uppfattning då det gäller quick connect och pris resp kvalitet på olika pumpa, nåväl. men kan du försvara 6000:- för att installera en luftvärmepump. Tänk om en elektriker skulle ta motsvarande för sina installationern eller en rörmockare även här så finns det förbud att göra för privatpersoner.
Citat från: KaptenHaddock skrivet 11 september 2009, 04:41:05Håller inte med dig. Billiga pumpar behöver inte vara av sämre kvalitet. Har kört 2 st nu i 3 och 4 år och de kommer från Kina. Fungerar mycket bra till en bråkdel av vad märkespumparna kostar. Den älsta pumpen kan jag byta ut nu och fortfarande tjänst stora slantar. Quick connect får du installera själv. Jag har frågat både säljare och importör.