0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Hokanp! Ja du har ju alltså fått en helt felaktig och dessutom rent olaglig information från berörda, dessutom har du väl minst sagt blivit utsatt för vilseledande marknadsföring. Sen varför man skulle kunna tolka texten i Naturvårdsverkets bestämmelser på 2 olika sätt det vet jag inte var du får ifrån, ej heller var du har fått ifrån att det bara finns kylmedel (gas) i den ena delen av dessa pumpar, mig veterligen så är ju alltid både pumparnas innerdel och utedel färdigvaccumerade från fabrik och förfyllda med gas när det gäller de här olika slags quick connect-pumparna. Det är ju bara på de mer rekorderliga pumparna som gasen finns placerad enbart i utedelen, vilka sedan monteras med riktiga rör och kopplingar och vaccumsugs på plats innan gasen släpps på. Mvh Raffen.
Det som du kallar för skräppump innehåller faktiskt många gemensamma saker som finns i de dyra där man betalar 3 gånger mer får samma produkt. Sedan är det rent sviner i att betala 6000:- för 2 timmars arbete vilket vilken normalbegåvad person gör lika bra. TS Comfort skrev något om koning av rör, behövs inte med quick connect. Tycker det är mer än tråkigt om nu bestämmelserna är sådana. Detta innebär att man är tvungen att betala ett ockerpris för både installation om utrustning. Det vitesförekliggande som du skrev om gäller bara företagare. Hoppas att de som säljer quick connect står på sig då detta är en mycket smart lösning.
Det mesta tillverkas i Kina! Tror nog att Raffens proffspump är mig stora delar även från Kina, och Raffen, QC funkar lika bra, och varför skulle de ha sämre verkningsgrad??? Kina kommer starkt, de plagierar utan skämmas, till mycket lågt pris...
Det blir spännande att se om vi klarar oss även när det blir kallare ute eller om vi måste installera en takfläkt som drar upp den varma luften.