0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Till saken hör att man inte FÅR installera en billighetspump med så kallad quick connect själv heller. Sen att ingen bryr sig om det ändå, det är en annan femma...
Citat från: cheetah1 skrivet 11 september 2009, 00:47:29Till saken hör att man inte FÅR installera en billighetspump med så kallad quick connect själv heller. Sen att ingen bryr sig om det ändå, det är en annan femma...Som jag har förstått det efter att ha läst tidigare inlägg här så är själva installationen OK att göra och då med den medföljande stickproppen. (Har man elbehörighet kan man ju göra på annat sätt om man tycker det är bättre iofs.)Vad man sedan inte får göra enligt lagar och förordningar är att släppa på kylmediet om man inte har erforderlig kyl/VP-behörighet.Obs, rätta mig om jag har fel så jag inte framför något tokigt nu, men det är iaf så jag har uppfattat det hela.
Tycker det är konstigt med rekomendation av säkringar på dessa pumpar, På Atlasen på 6kw så skulle den ha 16A, På Boschen står det 10A och den ger även 6kw, men väldigt overkill att köra 16A på en pump som ger 6kw, förbrukar som max 1500-2000kw./A.
Om det är en stickpropp så är det inte en fast installation elmässigt.Sen att pumpen sitter fast och knappast kommer att flyttas innan den är död är en annan sak.Min Nocria levererades med stickkontakt och den får nog vara kvar tillsvidare, känns bättre att kunna dra ur den vid åska.Hade annars tänkt montera strömmen fast via brytare för att det egentligen är en bättre installation.
Citat från: GammelMan skrivet 13 september 2009, 20:17:37Om det är en stickpropp så är det inte en fast installation elmässigt.Sen att pumpen sitter fast och knappast kommer att flyttas innan den är död är en annan sak.Min Nocria levererades med stickkontakt och den får nog vara kvar tillsvidare, känns bättre att kunna dra ur den vid åska.Hade annars tänkt montera strömmen fast via brytare för att det egentligen är en bättre installation.Jo men vilka levereras med färdigmonterad kabel med stickkontakt? Hade inte installatören skruvat på stickkontakten på din Fujitsu?
Tror att på Atlasen stog det 2000kw som mest i förbrukning, och COP 2.92, blir kul att se denna vinter med Boschen som har COP på 5.4, tror inte riktigt att den är såå mycket effektivare./A.
OK.Då har man lärt sig något igen:)Så jag ska bara glömma att göra det själv för att hålla nere kostnaden, och det är bara billighets pumpar utan kvalitet som har quick connect?MVH/