0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
kommer den att förbruka med ränta när den väl startar igen och skall ta igen tempfallet som uppstått.
Eller så gör man det till en sport att se hur långt man kan komma...Den enda faktorn som motverkar energibesparingen med natt/dag-sänkning, är som Rickard (och jag) tidigare skrev att pumpen går med sämre COP om den går med högre effekt (över 50%) vid återuppvärmingen. Om man då kan få pumpen att inte gasa på fullt när den startar så går det utmärkt att spara energi. Återuppvärmingen tar då givetvis längre tid, så den totala tiden med temp-sänkning (när man spar energi) blir kortare. På min nuvarande Mitubishi Heavy finns den möjligheten indirekt genom att dra ner fläkthastigheten. Tyvärr vill jag gärna ha lite fart på fläkten för spridningens skull. Speciellt efter en temp-sänkning... Därför vore ett separat reglage som begränsar max-effekten till någonstans 50-70% användbar här.
Citerakommer den att förbruka med ränta när den väl startar igen och skall ta igen tempfallet som uppstått.Raffen, det där kommer du aldrig få mig att tro på utan att backa upp det med lite fakta. Att man skulle förlora energi på att sänka tempen under en längre del av dygnet.... Själv är jag övertygad om att det blir en besparing att sänka tempen ett par grader men att denna blir mycket liten pga det extra som sedan behövs för att få upp tempen. Givetvis blir det då en minsta tid som tempen måste hållas lägre (då besparingen tickar) för att det ska ge något, hur lång denna blir vet jag ej. Borde ligga på åtminstone ett par timmar.Är själv förvånad över att inga andra tillverkare än Daikin har fixat en veckotimer (ingen av-/påtimer utan kan ställa temp & driftläge fyra gånger per dygn varje veckodag). Är redan övertygad om denna funktion själv men mer av komfort än besparings skäl.pi.r: Daikin är knappast något för dig dock som jagar mineffekt.
Inte mycket till ventilation heller, eller? Vi skulle med all säkerhet ha liknande temp som Apan vid dessa ute temperaturer.