Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nya Toshiba Polar2, Officiell tråd  (läst 57658 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Nya Toshiba Polar2, Officiell tråd
« Svar #75 skrivet: 28 september 2009, 00:42:06 »
Hej Pir!  Om man nu har en pump som är kraftfull om man behöver det, och samtidigt kan gå ned till en låg värmeavgivning samtidigt som man har full flexibilitet att helt kunna reglera fläkthastigheten helt efter ens eget behov när det gäller värmeavgivning/värmespridning till huset, så uppnår ju precis det som du efterfrågar här nämligen det bästa värmeutbytet till den bästa verkningsgraden och därmed billigaste driftskostnaden för pumpen. Och då behövs det faktiskt inga energisparlägen eller effektbegränsare på pumparna överhuvudtaget, och om man isf skulle införa dylika så kommer man ju direkt in på olika slags inprogrammerade styrparametrar istället som ett alternativ, och det är absolut inte bra alltså.
Sen det här med att hålla på och stänga av pumpen på vissa tider för att spara energi det behöver man ju heller inte tänka på om man har en pump som går riktigt effektivt, detta eftersom den ev besparing som sker under tiden när pumpen är avstängd kommer den att förbruka med ränta när den väl startar igen och skall ta igen tempfallet som uppstått.  :)

Mvh Raffen.  
« Senast ändrad: 28 september 2009, 01:02:56 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad MatsGBG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: Nya Toshiba Polar2, Officiell tråd
« Svar #76 skrivet: 28 september 2009, 08:17:11 »
Citera
kommer den att förbruka med ränta när den väl startar igen och skall ta igen tempfallet som uppstått.

Raffen, det där kommer du aldrig få mig att tro på utan att backa upp det med lite fakta. Att man skulle förlora energi på att sänka tempen under en längre del av dygnet.... Själv är jag övertygad om att det blir en besparing att sänka tempen ett par grader men att denna blir mycket liten pga det extra som sedan behövs för att få upp tempen. Givetvis blir det då en minsta tid som tempen måste hållas lägre (då besparingen tickar) för att det ska ge något, hur lång denna blir vet jag ej. Borde ligga på åtminstone ett par timmar.
Är själv förvånad över att inga andra tillverkare än Daikin har fixat en veckotimer (ingen av-/påtimer utan kan ställa temp & driftläge fyra gånger per dygn varje veckodag). Är redan övertygad om denna funktion själv men mer av komfort än besparings skäl.
pi.r: Daikin är knappast något för dig dock som jagar mineffekt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35839
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nya Toshiba Polar2, Officiell tråd
« Svar #77 skrivet: 28 september 2009, 09:46:20 »
Nackdelen med tempsänkning är att värmepumpen, när den skall värma upp huset igen antagligen går på maxeffekt i någon timme, maxeffekten påverkar COP negativt, och kan nog i extremfallet (om man inte håller tempen låg i flera timmar) innebära högre kostnad.
Titta t.ex. på de riktigt kraftfulla värmepumparna, de har som regel lägre COP, just för att de producerar en högre uteffekt med samma storlek på förångare och kondensor som deras mindre syskonpumpar.

En 6 kW VP som får gå på 50% effekt i 8 timmar går nog lika billigt som en 6 kW Vp som står i 3 timmar, för att sedan gå på max i 3 timmar för att värma upp huset igen (sista två timmarna går den åter på 50%.

Jag skulle tro att COP kan bli så mycket som 30-40% lägre vid kall väderlek om du jämför 50% effekt och 100% effekt.

Dock håller jag med om att en timer kan vara vädigt bra ur komfortsynpunkt, och antaglien under perioder när det inte krävs så mycket effekt för att värma upp huset igen.
En luftvärmepump har INTE maximal COP när den går på minvarv, då gör det inre läckaget i kompressorn att COP faller, så ett effektuttag någonstans i mitten av registret (typ 35-60% av maxeffekten) ger antagligen bäst total COP.
Jag tror också att det är en av anledningarna till att många tillverkare inte släpper ned vartalet på sin maskiner så lågt, lågt varvtal = stort inre läckage i kompressorn = låg COP.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Nya Toshiba Polar2, Officiell tråd
« Svar #78 skrivet: 28 september 2009, 10:06:13 »
Hej MatsGBG!  Ja det här med att stänga av pumpen helt under vissa tider på dygnet som jag kommenterade i mitt inlägg var då med tanke på under vintertid och med ett större värmebehov i huset, och då påstår jag att man inte sparar någon energi alls på helheten eftersom pumpen då när man startar den igen skall jobba upp innetempen i huset igen inkl alla ytor (tak,väggar,golv) som då har blivit avkylda. Samma sak gäller även med temporära tempsänkningar på pumpen under vissa timmar på dygnet och då med samma förutsättningar att det är vinter och ett större värmebehov i huset, så sparar man heller ingen energi på detta alltså, om man nu inte under längre tider dvs flera dygn eller t.ex en hel vecka stänger av pumpen helt alt sänker innetempen med ett antal grader, för då sparar man energi isf.
När det däremot gäller årstider med ett lägre värmebehov i husen (som t.ex vår och höst) så sparar man givetvis energi om man stänger av pumpen under vissa tider på dygnet.
Samma sak om man skulle göra en tempsänkning vid dessa årstider med lågt värmebehov så sparar man också energi givetvis, även om detta med tempsänkning inte är särskilt vanligt förekommande under den del av värmesäsongen som det finns ett lågt värmebehov utan då brukar folk stänga av pumpen helt istället. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 28 september 2009, 10:08:13 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad MatsGBG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: Nya Toshiba Polar2, Officiell tråd
« Svar #79 skrivet: 28 september 2009, 10:28:59 »
Ok det köper jag, både Rickards exempel när så lång gångtid behövs för att få upp tempen samt Raffens vinter, vilket ju blir samma sak som Rickards exempel.
Det man behöver, för att få en besparing är alltså att neddragningen i temp (och därmed i effekt) är lång i förhållande till den tid pumpen måste gå med högre effekt för att få upp tempen.
Som du, Raffen, var inne på så nu i dessa "ljumma" dagar behövs en väldigt kort tid och med högre effekt för att nå upp till temp. Speciellt om neddragningen varit över den varmare dagen, inte natten.
Har själv varit inne på att använda timern på så sätt att neddragningen i temp får vara mindre ju kallare det blir (när man gör det för att spara) vilket ju borde ge denna önskade effekt med kortare "högeffektsdrift".
Egentligen borde man ju mäta och räkna lite på detta för att veta hur man kör optimalt. Men just nu är jag bara glad över min fina komfort och orkar inte bry mig..... *vinkar*

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Nya Toshiba Polar2, Officiell tråd
« Svar #80 skrivet: 28 september 2009, 22:56:17 »
Eller så gör man det till en sport att se hur långt man kan komma...
Den enda faktorn som motverkar energibesparingen med natt/dag-sänkning, är som Rickard (och jag) tidigare skrev att pumpen går med sämre COP om den går med högre effekt (över 50%) vid återuppvärmingen. Om man då kan få pumpen att inte gasa på fullt när den startar så går det utmärkt att spara energi. Återuppvärmingen tar då givetvis längre tid, så den totala tiden med temp-sänkning (när man spar energi) blir kortare. På min nuvarande Mitubishi Heavy finns den möjligheten indirekt genom att dra ner fläkthastigheten. Tyvärr vill jag gärna ha lite fart på fläkten för spridningens skull. Speciellt efter en temp-sänkning... Därför vore ett separat reglage som begränsar max-effekten till någonstans 50-70% användbar här.

Sen vill jag nog hävda att man i princip inte kan tillämpa natt/dag-sänkning alls när det blir kallt (då Raffen säger att det inte lönar sej). I alla fall med min pump, så räcker effekten inte till att jobba ikapp inom rimlig tid. Så då är man så illa tvungen att hälla pumpen igång. Men dom flesta av oss bor ju inte i Norrland, så större delen av vintern är temperaturen bara några minusgrader. Och då är effektbehovet inte så högt i förhållande till pumpkapaciteten.

Sen vill jag bara vara lite extra tydlig med att det inte finns någon energiförlust i energiåtgången för att återvärma husets värmemagasin i form av väggar, golv, möblemang mm, efter en temp-sänkning. Samma energimängd får man tillbaka igen när man stänger av värmen i nästa sänkning. - Om nu någon trodde något annat...
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Nya Toshiba Polar2, Officiell tråd
« Svar #81 skrivet: 28 september 2009, 23:12:20 »
Eller så gör man det till en sport att se hur långt man kan komma...
Den enda faktorn som motverkar energibesparingen med natt/dag-sänkning, är som Rickard (och jag) tidigare skrev att pumpen går med sämre COP om den går med högre effekt (över 50%) vid återuppvärmingen. Om man då kan få pumpen att inte gasa på fullt när den startar så går det utmärkt att spara energi. Återuppvärmingen tar då givetvis längre tid, så den totala tiden med temp-sänkning (när man spar energi) blir kortare. På min nuvarande Mitubishi Heavy finns den möjligheten indirekt genom att dra ner fläkthastigheten. Tyvärr vill jag gärna ha lite fart på fläkten för spridningens skull. Speciellt efter en temp-sänkning... Därför vore ett separat reglage som begränsar max-effekten till någonstans 50-70% användbar här.

Hej Pir!  Ja jag förstår fortfarande inte riktigt vad du menar med att du vill ha ett reglage som begränsar pumpens effekt. Sc:,h För på inverterpumpar så behövs ju inget separat reglage för att begränsa effekten på pumpen, detta eftersom detta reglage finns ju redan inbyggt i pumpen via inverterdriften som då automatiskt stegar upp eller ned värmeeffekten för pumpen utefter bl.a aktuellt värmebehov i huset, inställd temp mm. ;) Däremot så skulle det väl kanske vara till stor fördel om det fanns ett dylikt regage på on/off-pumparna isf, för hos dessa pumpar är det i princip antingen full fart eller också slår de av helt och hållet, och det är väl mera den problematiken du pratar om här då eller?? :)

Mvh Raffen.  
« Senast ändrad: 29 september 2009, 00:29:22 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Nya Toshiba Polar2, Officiell tråd
« Svar #82 skrivet: 28 september 2009, 23:38:58 »
Citera
kommer den att förbruka med ränta när den väl startar igen och skall ta igen tempfallet som uppstått.

Raffen, det där kommer du aldrig få mig att tro på utan att backa upp det med lite fakta. Att man skulle förlora energi på att sänka tempen under en längre del av dygnet.... Själv är jag övertygad om att det blir en besparing att sänka tempen ett par grader men att denna blir mycket liten pga det extra som sedan behövs för att få upp tempen. Givetvis blir det då en minsta tid som tempen måste hållas lägre (då besparingen tickar) för att det ska ge något, hur lång denna blir vet jag ej. Borde ligga på åtminstone ett par timmar.
Är själv förvånad över att inga andra tillverkare än Daikin har fixat en veckotimer (ingen av-/påtimer utan kan ställa temp & driftläge fyra gånger per dygn varje veckodag). Är redan övertygad om denna funktion själv men mer av komfort än besparings skäl.
pi.r: Daikin är knappast något för dig dock som jagar mineffekt.

jag är inne på samma tankegång som du, och jag gör likadant hemma, för varje minut som man håller 20 grader så läcker det ut en viss mängd värme genom väggar&tak, detta läckage blir större ju större tempdiff det är mellan inner&yttertemp, men om man låter innertempen sjunka ner till 15 grader på dagen när man är på jobbet så blir det konstanta värmeläckaget mindre och därmed har man inte gått miste om lika många kilowatt till kråkorna.
att sedan jobba upp temperaturen kräver färre kilowatt än vad som hela tiden läcker ur huset. om jag brassar på med pumparna när jag har 15 grader inne så går dom trekvart-en timme så har jag 22 grader.
nu gör inte jag så utan jag tänder i kamin&kakelugn när jag kommer hem och låter veden jobba upp tempen, SEN slår jag till pumparna som får arbeta med att hålla värmen uppe under kvällen&natten.

och visst kan du begränsa pumpens effekt, ställer du fläkten på lägsta hastighet så blåser den inte ut lika många kilowatt och sänker kompressorvarvet då den tror att innertempen är högre än den är för luften kommer värmas upp fortast omkring pumpen, och så tar det tid innan varmluften sprider sig till huset.
men jag tror inte det blir effektivare än att låta pumpen gå på 100% i en halvtimme innan den börjar stega neråt i effekr.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35839
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nya Toshiba Polar2, Officiell tråd
« Svar #83 skrivet: 29 september 2009, 06:20:18 »
Vi blir alla saliga på vårt, och vi kan väl gemensamt konstatera att det inte går att få en gemensam uppfattning i denna fråga utan att Nutek, SP eller annan oberoende testorganisation gör ett test för att tydligt visa på huruvida det blir en besparing eller ej.
Otevetydligen är det så att man spar el om man stänger av värmepumpen och eldar med ved istället, men det var ju liksom inte det vi diskuterade.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Nya Toshiba Polar2, Officiell tråd
« Svar #84 skrivet: 29 september 2009, 10:58:47 »
Vi slår av pumpen på natten, och låter den starta på timer 1.5timme före vi stiger upp, sen står den hela dagen, och i natt var det ca 1gr varmt, på dagen värmer solen och tempen ökar, vid hemkomst kl 16 så är det runt 18gr inomhus och ca 10-12gr ute, låter pumpen gå ett tag då, den går på ca 500-700w och värmer huset till 21gr på ca 1timme, sen lagas mat mm, som även värmer, sen onödigt att fläkten och pumpen skall gå hela dygnet när det ej behövs, men är bara under hösten/våren detta funkar, annars sänks tempen till 18gr dagtid.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35839
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nya Toshiba Polar2, Officiell tråd
« Svar #85 skrivet: 29 september 2009, 11:26:26 »
Jag har inte startat upp mitt centralvärmesystem än, Piteå, -2 grader i natt. Vi har väl ca 22-24 grader varmt inne.
Men OK, vi har ju ett älvsbyhus, så det är ju lite bättre isolerat än de flesta.  ???
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Nya Toshiba Polar2, Officiell tråd
« Svar #86 skrivet: 29 september 2009, 18:26:56 »
Vart kommer då värmen ifrån? Är ni ett fotbollslag inomhus som sover? Tycker -2 utan värme borde det bli kallare än 24gr! Vi sover på överplan 4 personer, glömmer vi slå på pumpen på timer på morgonen i dessa dagar när det ligger runt 0gr så har vi runt 17gr inomhus..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35839
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nya Toshiba Polar2, Officiell tråd
« Svar #87 skrivet: 29 september 2009, 18:29:25 »
Vi är guldmedlemmar i hushållselförbrukning, jag har t.o.m vädrat ett par gånger idag.

Just nu, 5.4 grader ute, 22.4 i kök/matplats och 24.5 i TV-rum/vardagsrum.
3 TV-apparater, 3 datorer och tiotals Halogenlampor värmer bra.
« Senast ändrad: 29 september 2009, 18:31:11 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MatsGBG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: Nya Toshiba Polar2, Officiell tråd
« Svar #88 skrivet: 29 september 2009, 18:33:01 »
Inte mycket till ventilation heller, eller?

Vi skulle med all säkerhet ha liknande temp som Apan vid dessa ute temperaturer.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35839
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nya Toshiba Polar2, Officiell tråd
« Svar #89 skrivet: 29 september 2009, 18:41:00 »
Inte mycket till ventilation heller, eller?

Vi skulle med all säkerhet ha liknande temp som Apan vid dessa ute temperaturer.
Självdrag, och det börjar ju liksom inte fungera innan det blir några grader minus ute.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!