Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nya Toshiba Polar2, Officiell tråd  (läst 57687 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Nya Toshiba Polar2, Officiell tråd
« Svar #90 skrivet: 29 september 2009, 23:55:48 »
Ja jag förstår fortfarande inte riktigt vad du menar med att du vill ha ett reglage som begränsar pumpens effekt.  
Jo  Raffen..! Jag vet att jag ofta uttrycker mej "grumligt" o tar en massa saker för givet, även fast jag anstränger mej...
Anledningen till att jag vill begränsa max-effekten, är för att förhindra att pumpen att gå med dålig verkningsgrad efter en natt-sänkning, när pumpen ska jobba upp temperaturen igen. Får pumpen göra som den vill kommer den att gasa på allt den har, eftersom tempen i huset då är flera grader under inställt värde. Och sonm du vet: Full effekt = dålig COP  -  Halv effekt = bra COP.  Jag vill alltså kunna köra på max halv effekt, eftersom det ofta räcker. Låter man pumpen gå med full fart, är en något snabbare uppvärmning det enda man uppnår, på bekostnad av sämre verkningsgrad. Eftersom pumpen kan starta på timer gör den extra tiden för långsammare uppvärmning ingenting, och då är det slöseri med energi att köra på full fart.

Det handlar alltså inte på något sätt om att jag vill syra pump-effekten manuellt på nåt sätt. Pumpen ska fortfarande reglera effekten i pumpen efter värmebehovet o termostatinställningen som vanligt, bara med en begränsning i hur hög maximal effekt den får använda för att uppnå önskad temperatur. Man skulle kunna jämföra det med att ha en pump-modell som man med en knapp kan välja om den ska funka som en SRK20, SRK25 eller SRK35... Allt i samma pump.

Jag har inte gjort någon noggrann analys på besparingar o förluster pga. låg COP. Men när jag tittar på mina loggade kurvor på effektförbrukningen, känns det som att pumpen förbrukar mer el än den borde behöva vid återstarten efter en nattsänkning.


att sedan jobba upp temperaturen kräver färre kilowatt än vad som hela tiden läcker ur huset.
Och Hej Oskar P ..!
Jag vet inte om jag missförstår dej här, o jag vet inte om du läste min förra post. Men jag får kännslan av att du tror att du måste spara mer energi som resultat av temperatursänkningen, än vad som går åt för att värma upp husets värmmagasin till "normaltemperatur" igen, innan man kan räkna hem en totalbesparing av sänkningnen. Det är inte fallet. I ett strikt värmeenergi-perspektiv, är "energiåtgången" vid återvärmingen, en del i ett noll-summespel. All värmeenergi du stoppar in för återvärmning efter en temperatursänkning, har du redan fått tillbaka (eller "tagit ut", eller tjänat...) när du sänkte temperaturen, genom att huset håller värmen ett tag helt utan tillförd värmeenergi. Återvärmnings-energin kan du alltså bortse ifrån, och då är besparingen alltid en funktion av minskad temperturdiff och tiden för sänkningen. När det gäller förluster, är i princip det enda som spelar någon roll här, är med vilken verkningsgrad du kan tillföra den nödvändiga värmeenergin. Och det är här som VPns egenskaper med sämre COP vid högre effektutag kommer med i bilden.

När det gäller att begränsa effekten... Så funkar det med att skruva ner fläkten som du sa - på min pump (och dom flesta andra), men inte på Toshibas, som ju den här tråden ska handal om... (Jag känner mej lite skyldig till att ha kidnappat den här tråden.) Dessutom blir värmespridningen kass med låg fläktfart. Den blir inte bara långsam. Det blir varmt nära pumpen o kallt längre bort, oavsett hur länge man väntar.
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad MatsGBG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: Nya Toshiba Polar2, Officiell tråd
« Svar #91 skrivet: 30 september 2009, 08:16:27 »
Hej pi.r,

Har inte Toshiba något "eco-" "economy-" eller "silent-" läge? Har inte intresserat mig så mycket för dessa lägen men de borde väl funka genom att sänka maxeffekten och därmed förbättra COP.
Vet att min pump har både ett "silent-" och ett "economyläge" där det senare funkar så att max in effekt begränsas, borde väl ge exakt de resultat du önskar (ingen aning dock till vilken % den begränsar, kan man säkert läsa sig till någonstans).

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Nya Toshiba Polar2, Officiell tråd
« Svar #92 skrivet: 30 september 2009, 08:27:06 »
Måste vara nog slags reglerkurva på detta, vår pump går inte max, trots att den startar kl 5 på morgonen med 17gr på nedervåningen, håller runt 700-900w.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Nya Toshiba Polar2, Officiell tråd
« Svar #93 skrivet: 30 september 2009, 10:53:21 »
Hej pi.r,
Har inte Toshiba något "eco-" "economy-" eller "silent-" läge? Har inte intresserat mig så mycket för dessa lägen men de borde väl funka genom att sänka maxeffekten och därmed förbättra COP.
Vet att min pump har både ett "silent-" och ett "economyläge" där det senare funkar så att max in effekt begränsas, borde väl ge exakt de resultat du önskar (ingen aning dock till vilken % den begränsar, kan man säkert läsa sig till någonstans).

Hej MatsGBG!  När det gäller min nyare modell av Toshiba ND:n så finns det inget "eco-" "economy-" eller "silent-" läge, och det behövs ju inte alls heller eftersom man själv ställer in pumpen i den innetemp och fläkthastighet som man önskar, och då fungerar ju pumpen ändå helt automatiskt på effektivaste möjliga sätt. ;) På min lite äldre GKVP-E-pump så finns det faktiskt en ECO-knapp som jag aldrig har använt, och i beskrivningen står det för denna under överskriften "Ekonomisk drift": När du trycker på ECO-knappen under kylning, värmning eller i A-läget startar följande drift: Fläktens hastighet kontrolleras automatiskt! Sc:,h  Och eftersom jag inte kan se att detta skulle ge någon mer ekonomisk drift alls ifh till manuellt inställd fläkt så har jag heller aldrig använt denna funktion givetvis, och på den nyare ND-modellen har man helt frångått denna funktion. Detta var då ytterligare ett bevis egentligen på något helt onödigt krims-krams som då med all sannolikhet gjorde driften mer olönsam istället. :-\ Lite samma sak med HI Power-läget egentligen på sätt och vis, för när vi hade riktigt kallt i början av januari i år (ned till -18-20 ºC) så prövade jag att trycka in Hi Power-knappen och kollade på elmätaren, inte alls för att jag behövde något extra värmetillskott eftersom det redan var fullt tillräckligt varmt utan bara för att se om pumpen ev gasade på lite extra. Men det hände inte ett smack på elmätaren vilket då givetvis visade att pumpen redan gick för fullt, och sköter därmed även denna bit helt automatiskt om behovet nu skulle finnas, så jag tolkar även denna funktion som ytterligare en helt onödig funktion egentligen. ;) :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad MatsGBG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: Nya Toshiba Polar2, Officiell tråd
« Svar #94 skrivet: 30 september 2009, 13:29:45 »
Citera
man själv ställer in pumpen i den innetemp och fläkthastighet som man önskar, och då fungerar ju pumpen ändå helt automatiskt på effektivaste möjliga sätt.

Allt hänger på vad man är ute efter. I ditt fall kommer ju pumpen ge maxeffekt om den tycker att det behövs. Nu va ju pi.r ute efter att tvinga pumpen att gå på lägre effekt och därmed bättre COP (givetvis med nackdelen att den inte kan ge max värmeeffekt om den behöver driva upp tempen med följd att det tar längre tid som han ju påpekar).

Som jag ser det är han ute efter att kunna göra en "7°-strypning" oavsett temp vilket ju då ger ett högre COP.
Om man sedan har ett "ECO-läge" som bara ger en sänkning i fläkthastighet, utan att ändra styrningen nån annanstans kan det ju knappast kallas ekonomiskt.... Monstret ska ju ha en strypning i maxeffekt i sitt "ECO-läge" och då är det ju just ett ekonomiskt läge. (Om man nu faktiskt skulle få monstret att ge maxeffekt annars...)

Att inget händer när man trycker in "HiPower" när maskinen redan går max är väl knappast märkligt. Den är väl till för att snabbt få en förändring när styrningen annars skulle välja att göra förändringen långsamt. T.ex. ändra tempen ett par grader bara.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Nya Toshiba Polar2, Officiell tråd
« Svar #95 skrivet: 30 september 2009, 13:57:43 »
Det jag undrar mest över är om det finns nåt vettigt sätt att begränsa effekten på pumpen?

Jag kan inte svara för Toshiba, men min Mitsubishi Electric GA25VAH fungerar så att effektstyrningen beror på tempinställningen. Om man kör på 18-19 grader och fullt fläktblås så ligger den alltid på 400-550 W i förbrukning, och om man kör så vid +2 grader så får man ett COP på 4,2. Ruggigt bra. Enda sättet är nog att kolla om det är så på Toshiba också, med tångamperemeter eller energimätare.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Nya Toshiba Polar2, Officiell tråd
« Svar #96 skrivet: 30 september 2009, 22:49:25 »
Har inte Toshiba något "eco-" "economy-" eller "silent-" läge?
Hej MatsGBG..!

Jag plöjde igenom servicemanualen för nya Polar2, i stort sett från pärm till pärm...
 - Hittade ingenting sånt... så det finns nog inte... Och som Raffen åxå sa, så verkar det inte finnas i "gamla" Polar heller (läste användarmanualen).

Min Mitsubishi Heavy har ett "Eco"-läge och som sagt tidigare: strypt fläkt=strypt effekt. Ett koncept som många (dom flesta..?) pumpar/märken har.
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Nya Toshiba Polar2, Officiell tråd
« Svar #97 skrivet: 01 oktober 2009, 14:31:03 »
Hej

Jo, strypt fläkt ger ju strypt effekt. Men COP kan bli lidande då kondensortempen går upp.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Nya Toshiba Polar2, Officiell tråd
« Svar #98 skrivet: 02 oktober 2009, 00:08:59 »
Det jag undrar mest över är om det finns nåt vettigt sätt att begränsa effekten på pumpen?
Jag kan inte svara för Toshiba, men min Mitsubishi Electric GA25VAH fungerar så att effektstyrningen beror på tempinställningen. Om man kör på 18-19 grader och fullt fläktblås så ligger den alltid på 400-550 W i förbrukning, och om man kör så vid +2 grader så får man ett COP på 4,2. Ruggigt bra. Enda sättet är nog att kolla om det är så på Toshiba också, med tångamperemeter eller energimätare.
MVH/Gano

Hej Gano!  Ja det är precis samma sak med Toshibas pumpar att man reglerar/styr effekten med tempinställningen givetvis, möjligtvis med den skillnaden då kanske att man oavsett vilken värmeeffekt som pumpen ger ifrån sig så avgör man ju själv vilken fläkthastiget man vill ha. Så t.ex vid en låg värmeeffekt och ca 130-150 watts driftsförbrukning så ligger utblåstemperaturen vid 5:ans fläkthastighet på ca +28-29 ºC vid en utetemp på ca +5-7 ºC. Och t.ex just nu inatt ca kl 00:00 så ligger pumpen i bostadvåningen på ca 300-305 watt i driftförbrukning och gav vid mätningen av utblåstemperaturen +33,4 ºC på 4:ans fläkthastighet och med en utetemp på -0,5 ºC och en innetemp på mellan +20,5-21 ºC. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 02 oktober 2009, 00:11:24 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Knasen17

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • TOSHIBA RAS-13 SKVP-ND
SV: Nya Toshiba Polar2, Officiell tråd
« Svar #99 skrivet: 04 oktober 2009, 15:44:44 »
Hej Raffen,

Enligt ventlationsutveckling var det samma pris på polar och polar2  huvuddunk

Knasen17

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Nya Toshiba Polar2, Officiell tråd
« Svar #100 skrivet: 04 oktober 2009, 16:23:03 »
Tjenare Knasen!  Jaha ok, trodde faktiskt att polar2-modellerna skulle vara någon eller ev några tusenlappar dyrare, men jag har själv ännu inte kollat upp deras ordinarie riktpriser.
Vet du om det var deras ordinarie riktpriser eller var det lite introduktionspris på polar2-pumparna?? Frågan är väl kanske hur många polar2-pumpar som egentligen har sålts fram tills nu alltså?? Skulle väl tro att det inte är särskilt många sådana pumpar sålda alltså.
Sen kan man väl kanske säga att polar2-pumparna har ju fått en lägre maxeffekt ifh till de föregående polar-modellerna, så t.ex en RAS 13 polar2 motsvarar då en RAS 10 av polar-modellen, och en RAS 18 av polar2 har då en maxeffekt som ligger t.om något under RAS 13 av polarmodellen, och därmed kanske bara detta egentligen skulle motsvara ca samma pris då ev i bästa fall. ;) :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 04 oktober 2009, 18:30:18 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Nya Toshiba Polar2, Officiell tråd
« Svar #101 skrivet: 04 oktober 2009, 18:08:36 »
jag har läst nånstans att det skulle komma en RAS7:a också, stämmer det?

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Nya Toshiba Polar2, Officiell tråd
« Svar #102 skrivet: 04 oktober 2009, 19:41:52 »
Hej Oskar P!  Har personligen ingen aning ännu, men eftersom deras nuvarande polar2-serie fn börjar med den minsta RAS 10 på max 5,8 kw och den största RAS 18 på max 6,7 kw så skulle det inte förvåna mig det minsta om det kommer minst 1 st mindre modell och kanske t.om 1-2 st större modeller i förlängningen om man hyfsat skall kunna täcka upp de olika effektbehov som finns fn på luftvärmepumpsmarknaden. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Nya Toshiba Polar2, Officiell tråd
« Svar #103 skrivet: 05 oktober 2009, 15:19:31 »
jag har läst nånstans att det skulle komma en RAS7:a också, stämmer det?

Hej Oskar P!  Ja nu vet jag lite bättre vad som gäller här efter att ha kollat upp detta. ^-^ Det är alltså inte aktuellt med någon mera modellstorlek av pump av vare sig mindre eller större storlek av pumpar av den nya polar2-serien, och det behövs ju heller inte egentligen eftersom man redan har en riktigt liten pump i samtliga 4 st utföranden egentligen av dessa nya PAVP-ND-modeller, detta eftersom samtliga pumpar då går ned till en lägsta värmeavgivning på ca 300 watt. Sen är det ju bara maxeffekten som skiljer mellan de olika modellerna och där då värmeeffekten för RAS 10 =  0,3-5,8 kw, RAS 13 = 0,3-6,1 kw, RAS 16 = 0,3-6,5 kw och RAS 18 = 0,3-6,7 kw. ;) :)

Mvh Raffen. 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Nya Toshiba Polar2, Officiell tråd
« Svar #104 skrivet: 05 oktober 2009, 19:12:05 »
Hej Raffen,
Enligt ventlationsutveckling var det samma pris på polar och polar2  huvuddunk
Knasen17

Tjenare Knasen!  Ja det kanske var frågan om ett introduktionserbjudande då ev?? Sc:,h För nu när jag har kollat upp lite ordentligt vad som gäller rekommenderade riktprislistan så skiljer det väl då några tusenlappar ungefär som jag befarade, dvs när det gäller polar2-modellerna så kostar alltså RAS 10 = 23990:- kr, RAS 13 = 25990:- kr, RAS16 = 29990:- kr och
RAS 18 = 31990:- kr. De äldre modellerna av polar-serien har då riktpriset för RAS 10 = 21990:- kr, RAS 13 = 23990:- kr och RAS 16 = 25990:- kr, alla priser är då inkl moms, installation och 5 års helgaranti, men utan rotavdraget förstås. :)

Mvh Raffen.    
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!