0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Ubbe0! Måste erkänna att jag känner inte alls till de ev tekniska alt fysikaliska begränsningarna som finns för luftvärmepumpar men jag har bestämt för mig att jag under förra värmesäsongen uppmätte ca +62 ºC med samma pump, men jag kommer inte alls ihåg vilket slags väder eller vilken utetemperatur som rådde vid det tillfället. Så det finns väl all anledning för oss alla här att återkomma lite längre fram i vinter tycker jag, jag har ju dessutom ännu inte kollat upp någon utblåstemperatur på min ND-pump i källaren. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 11 september 2009, 22:40:23Hej Ubbe0! Ja på förekommen anledning så kollade jag också kortvarigt upp lite på min pump i bostadsvåningen nu ikväll och vill härmed då sända en liten hälsning från "kungen" av luftvärmepumpar. Pumpen i min bostadsvåning är då en Toshiba RAS 10 GKVP-E, dvs den lite äldre modellen av Daiseikai (Daiseikai 2). Startade igång den och ställde in tempen på +30 ºC och 4:ans fläktläge (ej high power), utetemperaturen var ca +12 ºC och innetemperaturen ca 21,5 ºC, och jag höll från start till stopp näst intill en kontinuerlig koll på min voltcraft elmätaren m.a.p pumpens elförbrukning. Körde pumpen i totalt ca 15-16 minuter men mätte inte utblåstemperaturen förrän efter ca 10 minuter efter det att pumpen hade stegat upp färdigt. Mätte alltså utblåstemperaturen under de sista ca 5-6 minuterna och den låg då och pendlade runt ca +60 ºC med en högsta uppmätta utblåstemp på +60,4 ºC och därtill då till en högsta uppmätta elförbrukning på pumpen av 388,6 watt enligt min voltcraftmätare. Mvh Raffen. jaha då är ras 10an slagen med HELA tio grader av nocrian ni kanske hade lika termometrar ? kjell
Hej Ubbe0! Ja på förekommen anledning så kollade jag också kortvarigt upp lite på min pump i bostadsvåningen nu ikväll och vill härmed då sända en liten hälsning från "kungen" av luftvärmepumpar. Pumpen i min bostadsvåning är då en Toshiba RAS 10 GKVP-E, dvs den lite äldre modellen av Daiseikai (Daiseikai 2). Startade igång den och ställde in tempen på +30 ºC och 4:ans fläktläge (ej high power), utetemperaturen var ca +12 ºC och innetemperaturen ca 21,5 ºC, och jag höll från start till stopp näst intill en kontinuerlig koll på min voltcraft elmätaren m.a.p pumpens elförbrukning. Körde pumpen i totalt ca 15-16 minuter men mätte inte utblåstemperaturen förrän efter ca 10 minuter efter det att pumpen hade stegat upp färdigt. Mätte alltså utblåstemperaturen under de sista ca 5-6 minuterna och den låg då och pendlade runt ca +60 ºC med en högsta uppmätta utblåstemp på +60,4 ºC och därtill då till en högsta uppmätta elförbrukning på pumpen av 388,6 watt enligt min voltcraftmätare. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 11 september 2009, 23:05:23Hej Ubbe0! Måste erkänna att jag känner inte alls till de ev tekniska alt fysikaliska begränsningarna som finns för luftvärmepumpar men jag har bestämt för mig att jag under förra värmesäsongen uppmätte ca +62 ºC med samma pump, men jag kommer inte alls ihåg vilket slags väder eller vilken utetemperatur som rådde vid det tillfället. Så det finns väl all anledning för oss alla här att återkomma lite längre fram i vinter tycker jag, jag har ju dessutom ännu inte kollat upp någon utblåstemperatur på min ND-pump i källaren. Mvh Raffen. Jo, mer mätningar kan nog behövas för att kunna avgöra detta slutligt.Toshiba har ju vunnit rond 1 (låg värmeavgivning innan dyr(?) on/off inträder) men vi övriga (iaf jag) ska försöka ge "Kungen" en match i högsta utblås hoppas jag.
Citat från: kjell62 skrivet 11 september 2009, 22:57:51Citat från: Raffen skrivet 11 september 2009, 22:40:23Hej Ubbe0! Ja på förekommen anledning så kollade jag också kortvarigt upp lite på min pump i bostadsvåningen nu ikväll och vill härmed då sända en liten hälsning från "kungen" av luftvärmepumpar. Pumpen i min bostadsvåning är då en Toshiba RAS 10 GKVP-E, dvs den lite äldre modellen av Daiseikai (Daiseikai 2). Startade igång den och ställde in tempen på +30 ºC och 4:ans fläktläge (ej high power), utetemperaturen var ca +12 ºC och innetemperaturen ca 21,5 ºC, och jag höll från start till stopp näst intill en kontinuerlig koll på min voltcraft elmätaren m.a.p pumpens elförbrukning. Körde pumpen i totalt ca 15-16 minuter men mätte inte utblåstemperaturen förrän efter ca 10 minuter efter det att pumpen hade stegat upp färdigt. Mätte alltså utblåstemperaturen under de sista ca 5-6 minuterna och den låg då och pendlade runt ca +60 ºC med en högsta uppmätta utblåstemp på +60,4 ºC och därtill då till en högsta uppmätta elförbrukning på pumpen av 388,6 watt enligt min voltcraftmätare. Mvh Raffen. jaha då är ras 10an slagen med HELA tio grader av nocrian ni kanske hade lika termometrar ? kjell Hej Kjell! Ja du är väl alltid lite barnslig rent allmänt tycker jag, men jag bryr mig inte spec så du får gärna hålla på lite Kjell. Vad det gäller Nocrian så har jag personligen inga kommentarer, men det hade väl däremot Ace, och den killen vet ju vad han pratar om, och vad det gäller termometer så har jag även en rekorderlig sådan vet du av en infraröd variant. Du kan väl möjligtvis kolla upp Kjell vad Nocrian hade för elförbrukning vid sina uppgivna +70 ºC i utblåstemperatur och jämföra med mina ca +60 ºC vid fläkthastighet 4 och till en max elförbrukning av 388,6 watt. Vid det wattalet så hade ju min förutvarande Panasonicpump redan gått i off-läge alltså, så visst är det en enorm skillnad mellan pumparna. Mvh Raffen.
Hej Pumpemontør! Ja det hoppas jag verkligen att vi får rapporter även från dig givetvis, skall bli rlktigt spännande du. Thumbsup Vad är max viftehastighet på FD-pumparna?? Har de också 5 olika viftehastigheter som Toshiba har eller är det 4 st?? På Toshiba är högsta tempinställningen +30 ºC, och alldeles självklart så må bästa pumpen vinna givetvis Pumpemontør. Thumbsup Mvh Raffen.
Vill förklara varför jag får allergi av diskussioner runt inblåsningstemperaturer b00kom man tittar rent krasst på kylprocessen,så krävs två kriterier för att uppnå hög inblåsningstemperatur :höga kondenseringstryck samt höga hetgastemperaturer.....inget av dessa vill vi ha i den optimala processen dessa parametrar innebär "dyr värme"
Citat från: ace skrivet 12 september 2009, 08:47:09Vill förklara varför jag får allergi av diskussioner runt inblåsningstemperaturer b00kom man tittar rent krasst på kylprocessen,så krävs två kriterier för att uppnå hög inblåsningstemperatur :höga kondenseringstryck samt höga hetgastemperaturer.....inget av dessa vill vi ha i den optimala processen dessa parametrar innebär "dyr värme"Hej Ace! Hur menar du nu här när du säger att en hög utblåstemperatur också innebär en "dyr värme"?? Jag tycker väl då kanske att mina max uppmätta +60,4 ºC i utblåstemperatur ifh till min max uppmätta driftförbrukning på 388.6 watt för pumpen ter sig som väldigt billigt egentligen?? Och detta då givetvis sett ifh till den för tillfället rimliga utetemperaturen. Jag gjorde faktiskt samma övning för ca 1 vecka sedan med båda mina dåvarande pumpar (innan jag tog ned Panasonicen), och då iof med en lite högre utetemperarur på ca +15 ºC. Fick då med båda pumparna med tempinställningen +30 ºC och full fläkt (5:ans läge) en högsta utblåstemperatur på +59,6 ºC för Toshiban och +54,8 ºC för Panasonicen, högsta uppmätta elförbrukning för Toshiban var ej någon gång över 385 watt medans Panasonicen stegade upp till ca 1200 watt som högst och gick sedan tillbaka och låg och pendlade på mellan ca 950-980 watt i driftförbrukning. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 12 september 2009, 10:01:21Citat från: ace skrivet 12 september 2009, 08:47:09Hej Raffen !tyvärr är förhållandet mella luftflödet och temperatur alltid detsamma för att få ut samma effekt.Jag kan inte för mitt liv förstå hur de uppger suna luftflöden idag. Jag garanterar dig att formeln för effekt kontra luftflöden är bergsäker Effekt = luftflöde i m3/h X 0,36 X DeltaTVilket i ditt fall skulle innebära (om Toshiba hade varit ärliga med luftflödena):luft in :ca21 ºC - luft ut :60,4 ºC enligt dina mätningar.luftflöde enl Toshiba :612m3/hEffekt: 612 m3/h X 0,36 X 39,4 ºC DeltaT = 8680W ... WOW ännu mer förbluffande blir det med din uppmätta förbrukning :388,6W... skulle ge ett COP på 8680/388,6= COP 22,3 Sådana mätfel ger inte era mätningar...tillverkarna måste luras med luftflödena ordentlig Men kontentan kvarstår..hög inblåsningstemp innebär höga tryck... innebär
Citat från: ace skrivet 12 september 2009, 08:47:09
Hade det varit 61,2m3 så verkar det rimligare, Cop ca 2,2.