0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HeiFinnes det en kyndig person/kuldetekniker som kan besvare følgende spørsmål:- Hvor mange grader kan man forvente seg på utblåsen fra en moderne varmepumpe med R410A?For eksempel ved -5 grader/ -10 grader/ -15 grader utetemperaturEn tommelfinger-regel sier at temperaturløft på over 20 grader C i utblåsen i forhold til innetemperatur tilsier at anlegget leverer tilfredsstillende varmemengde... Men dette er avhengig av utetemperatur!På de varmepumpene som jeg har montert (Panasonic/LG/Mitsubishi) har jeg målt alt fra 48-52 grader på utblåsen. Mitsubishi`en har høyest utblåstemperatur på de som jeg har montert (Kirigamine -VABH)Et tileggsspørsmål: Hvor mye varmetap kan man regne med på lange rørstrekk? 10 meter/15 meter??? MvhPumpemontør
På de varmepumpene som jeg har montert (Panasonic/LG/Mitsubishi) har jeg målt alt fra 48-52 grader på utblåsen. Mitsubishi`en har høyest utblåstemperatur på de som jeg har montert (Kirigamine -VABH)Mvh Pumpemontør
Citat från: pumpemontør skrivet 23 augusti 2009, 20:16:38På de varmepumpene som jeg har montert (Panasonic/LG/Mitsubishi) har jeg målt alt fra 48-52 grader på utblåsen. Mitsubishi`en har høyest utblåstemperatur på de som jeg har montert (Kirigamine -VABH)Mvh PumpemontørHej Pumpemontør! Förstår jag dig rätt om du här menar att din Mitsubishipump ger 52 ºC i utblåstemperatur?? Vid vilken utomhustemperatur och vilken fläkthastighet var detta isf?? Mvh Raffen.
Citat från: pumpemontør skrivet 23 augusti 2009, 20:16:38På de varmepumpene som jeg har montert (Panasonic/LG/Mitsubishi) har jeg målt alt fra 48-52 grader på utblåsen. Mitsubishi`en har høyest utblåstemperatur på de som jeg har montert (Kirigamine -VABH)Mvh PumpemontørHej Pumpemontør! Förstår jag dig rätt om du här menar att din Mitsubishipump ger 52 ºC i utblåstemperatur?? Vid vilken utomhustemperatur och vilken fläkthastighet var detta isf?? Mvh Raffen.Hei igjenMin Mitsubishi Electric FD-35VABH 6,6 kw gir 52 grader i utblås på høyeste viftehastighet og ved en utetemperatur på 10 grader. Synes dette virker veldig ok! Nå må det sies at måleinstrumentet mitt var et billig-thermometer og sikkert ikke veldig nøyaktig Kommer til å bli kjempefornøyd til vinteren hvis denne varmepumpen klarer å forsyne høy utblåstemperatur når det blir kaldt ute.Er spent på hvilke temperaturer andre oppnår med samme modellMvhPumpemontør
Nejdå, han har bakat in sitt svar i citatet.
Hade 70.2 i utblåstemp på Nocrian i tidigt våras i "highpower" läget. Mätt med digitaltermometer, funkar kanon som hårtork :-)Tyvärr så "kväver" den sig vid maxeffekt eftersom den fyller upp hela hallen med varmluft...R.
70 grader C i utblåstemperatur??? Må være feilmåling, ellers så er det noe veldig galt med din varmepumpe... Går ikke an å oppnå over 70 grader på utblås på L/L-varmepumper med R410A som kuldemedium!!! Tror du må kjøpe nytt termometer Pumpeemontør
Hej Ubbe0! Ja på förekommen anledning så kollade jag också kortvarigt upp lite på min pump i bostadsvåningen nu ikväll och vill härmed då sända en liten hälsning från "kungen" av luftvärmepumpar. Pumpen i min bostadsvåning är då en Toshiba RAS 10 GKVP-E, dvs den lite äldre modellen av Daiseikai (Daiseikai 2). Startade igång den och ställde in tempen på +30 ºC och 4:ans fläktläge (ej high power), utetemperaturen var ca +12 ºC och innetemperaturen ca 21,5 ºC, och jag höll från start till stopp näst intill en kontinuerlig koll på min voltcraft elmätaren m.a.p pumpens elförbrukning. Körde pumpen i totalt ca 15-16 minuter men mätte inte utblåstemperaturen förrän efter ca 10 minuter efter det att pumpen hade stegat upp färdigt. Mätte alltså utblåstemperaturen under de sista ca 5-6 minuterna och den låg då och pendlade runt ca +60 ºC med en högsta uppmätta utblåstemp på +60,4 ºC och därtill då till en högsta uppmätta elförbrukning på pumpen av 388,6 watt enligt min voltcraftmätare. Mvh Raffen.