0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: hplp skrivet 12 september 2009, 12:19:39Hade det varit 61,2m3 så verkar det rimligare, Cop ca 2,2. Hej Hplp! Jaså du menar alltså att en Toshiba RAS 10 bara skulle kunna avge ett Cop på 2,2 vid en utetemperatur på +12 ºC Enligt specen så avger ju RAS 10:an ca 600 watt vid minsta värmeavgivning till en energiförbrukning av ca 120 watt och det får jag väl ändå till ett Cop på ca 5, eller då som specen säger kanske 5,08. Mvh Raffen.
Hade det varit 61,2m3 så verkar det rimligare, Cop ca 2,2.
Nåt är fel på dina siffror Raffen...Mäter jag min gamla Toshiba kan jag få ut över 60 ºC också men det vid en ineffekt på 2300W!De formlerna som anges ovan är korrekta och sätter jag in mina siffror får jag helt rimliga siffror.
Så pardon pardon, jag ber er alla så väldigt mkt om ursäkt här.
Hej Mike & övriga!! Javisst var det något fel med mina siffror. Jag har ägnat en del av eftermiddagen åt att ta reda på orsaken och har funnit att det har hänt något med min ena volcraftmätare som jag då hade till pumpen i bostadsvåningen och som jag också redovisade siffrorna ifrån. Jag har kört några race till med nämda pump på samma sätt men tog direkt innan jag startade den i em och bytte till den voltcraftmätare som jag har till källarpumpen istället, och då blev det ju helt andra siffror när det gäller wattförbrukningen för pumpen ifråga alltså. Första körningen kom den upp till +60,8 ºC med +16,0 ºC ute och ca 21,5 ºC inne och en högsta wattförbrukning på 1524 watt, och andra körningen kom den upp till 61,9 ºC med +15,5 ºC ute och ca 22,0 ºC inne och en högsta wattförbrukning på 1556 watt, och båda gångerna då på 5:ans fläktläge. Så pardon pardon, jag ber er alla så väldigt mkt om ursäkt här. Mätaren ser faktiskt ut att fungera som vanligt men något fel har uppstått med den när det gäller högre förbrukningar såvitt jag kan förstå, och faktum är att jag tidigare har testkört båda dessa voltcraftmätare mot en Enermetmätare som jag har skaffat från Rickard och då hade de en mkt liten felvisning alltså. Men så är väl livet kanske att man inte helt kan lita på någon slags utrustning längre, och det är väl klart att ett COP på 22,3 var ju i högsta grad orealistiskt. Mvh Raffen.
kjellevar snäll med raffe tänk på att du endast har panasonic-pumparmvh