0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Jag tycker det är synd om en stor del av det du sparar på solen bränns bort tack vare fast kondensering. Frågar igen hur tänker du bereda vv ? Hittade ett installations förslag hos Nibe http://www.nibeonline.com/pdf/M10812-2.pdf som bör funka fast skillnaden är att du kör med en egen shuntstyrning men det bryr sig inte vp om. Om du tänker köra vp på tex 30 grader hela året blir det nog bra cop men dåligt med vv men om den tvingas jobba på 50 grader så du kan få hyffsad vv temp blir det inte bra framförallt inte i ett hus som har golvvärme som kan få riktigt bra cop med flytande kondensering varför bygga en hyffsad anläggning när du har förutsättningar för en kanon anläggning. Ja jag vet att jag är tjatig men jag har en 1245 kopplad mot 2m3 acktank och vedpanna och kör flytande och det funkar bra och jag funderar på komplettera med solpaneler fast jag vet att jag inte kommer att tjäna in dom på många år
Det bör räcka om jag fattar manualen rätt. Kan inte riktigt se vad som skulle kunna bli galet med det.Har du nån ritning på din tank? Antar att shunten till golvvärmen inte tar sitt vatten från toppen? Din TVA är rimligen kopplad mot toppen av tanken? Man skulle kanske kunna tänka sig en växelventil mot olika skikt i tanken, men det komplicerar ju hela systemet...
Tänkte bara meddela att Nibe numera har deras senaste firmware för nedladding på hemsidan.http://www.nibe.se/Support/programvara/Som jag har väntat... :-)/Johan
Farsan har en 1145 inkopplad till nibe beredare 300/500, jag är inte insatt i exakt modell.Jag har en 1245 som är hur enkel som helst att förstå men hans är mycket komplicerad. Gradminuterna står ständigt på (+)100, framledningen är ungefär densamma som vattentemperaturen. Tror röris menat att han ska schunta ut på golvvärmen. Spelar ingen roll vilken värmekurva man väljer eftersom GM är 100. Den tar värmen från samma tank som varmvatten om jag förstår rätt. Pumpen är kopplad så att den alltså alltid gör varmvatten, aldrig värme. Kan någon mer insatt förklara för mig hur man tänker här, hur ska pumpen kunna reagera på utetemperaturen? Jag är nybörjare på detta system så jag kan ha missuppfattat kopplingen men pumpens förmåga att styra inomhusklimatet verkar inte fungera med denna koppling?
fast kondensering typ. den kanske jobbar mot en tank som i sin tur värmer VV via en slinga. Från den tanken shuntar han ut den temp han ska ha. Inte ekonomiskt försvarbart anser jag.