0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,Låter som en himla avancerad tank, finns den att köpa? Jag kör ju med vp ihop med solpaneler, Bt25 sitter i nedre delen av tanken. I övre delen av tanken bereder jag vv och Bt? "kommer ihåg givarnamnet" Så när solen ger energi till tanken och tempen är högre än vad som är inställt i vp, startar inte vp. När tempen i övre delen blir lägre än vad vv är intällt på startar vp och gör vv. Efter tanken sitter det två motor shuntar dessa kommer ifrån nibe ECS 41. Dessa stryrs via vp. Så jag kör klimatsystem1 mot tanken med utegivare, jag sätter detta system på tex 50 ºC. De två schuntarna stryrs via innegivare, värmekurvan och ute givaren. det ända att tänka på är att klimatsystem 1 (tanken) måste vara tillräckligt värm så att de andra två klimatsystemen får det dom behöver.Pumpen går med flytande kond, och detta funkar än så länge. Solen har ju inte laddat jätte mycket än. Nu har jag inte kört med detta system mer än i tre månader. Tiden får väl utvisa om det dyker upp några problem, som man inte tänkt på. När vi installerade detta system sa rörkrökarn att,, hmmm undra om det är såhär man skall koppla jag stod på mig, det hela slutade med att han ringde Nibe och dom sa att det absolut funkar på detta vis,, Så rörkrökarn fick rådet att,, koppla som din kund säger, han har helt rätt
Hur ska du bereda vv man kan koppla övre delen av tanken som vv del med högre temp och nedre delen som arbetstank. Det är riktigt dåligt att köra tex 50 grader i hela tanken när du har golvvärme i huset. Men vill du absolut köra fast kondensering så sätt en extern givare Bt 25 i dykrör i tanken så startar inte tanken om den är tillräckligt varm men tänk om tänk flytande kondensering eller åtmindstonde nån typ av halvflytande med ett börvärde lite högre än den framledning du vill ha så får shunten strypa bort nån grad om du nu vill att shunten ska styra men det blir inte lika bra ekonomi som flytande kondensering.
Tja, plint X6 på ingångskortet är ju en idé. Den kan man använda till blockering av kompressor/tillsats. Men är inte 1145 en onödigt avancerad (läs dyr) VP om du bara vill ha en dum kompressor som jobbar när den blir tillsagd? inte vet jag, men det borde väl finnas grejjor utan styrningen och all lull-lull...
Just detta var det jag eftersökte. Räcker det med blockering av kompressor och tillsats? Kan något bli fel när AUX-ingångar blockeras? Nibe 1145 är kanske inte helt optimalt, inte heller kostnadseffektivt, men den ingick i huset. Bättre att använda än att bara låta den stå.