0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hm, jag kanske är sömnig men 23driftstimmar under 6dygn! då har du ju inte gjort av med mer än 240kw på nästan en vecka! Hur har du räknat?din pump kan aldrig dra mer än max 40kw/dygn även om den går dygnet runt (om inte elpatron stöttar)
Du bör ha många tillskottstimmar på vp:n (om du inte har det kallt inne ), kan du se hur många?Du har inga larm på vp:n?
Du har inga larm på vp:n?
Har du innegivaren inkopplad?Det verkar som att det är akvariet eller något annat som värmer huset till stor del.Om det är akvariet som är boven så borde det gå att värma det med värmepumpen?
Citat från: Barkis skrivet 15 december 2009, 22:36:49hm, jag kanske är sömnig men 23driftstimmar under 6dygn! då har du ju inte gjort av med mer än 240kw på nästan en vecka! Hur har du räknat?din pump kan aldrig dra mer än max 40kw/dygn även om den går dygnet runt (om inte elpatron stöttar)Mina avlästa timmar är totalförbrukning läst på elmätaren för huset. Jag hittar ingenstans där jag kan läsa av faktisk elförbrukning av pumpen. elpatronen har gåt 0,3 h.
Vad är verklig förbrukning på er F1145 låt säga vid 40graders framledning.Så jag kan motivera mig själv att byta min gamla vp som förbrukar cirka 4,5kW.
Hej!Nibe 1145-10, 42gr, 2,3 kW.//Lars
Du får ju inte mer varmvatten i 1145 samt VPB 200 än med 1245 an.Båda systemen ger ca 250 liter bad & duschtempererat varmvatten.1145 an och delat system använder vi bara när takhöjden i PC är för låg.
Filterfel har att göra med frånluftmodulen och är ett sk. "påminnelselarm". Dock var det en bugg i tidiga programvaruversioner som medförde att man fick detta larm oavsett om man hade en frånluftsmodul eller inte Du kan i pumpen ställa in vid vilken yttertemperatur som elpatronen skall blockeras. Den är dock inte blockerad om den behövs vid legionellakörningen. Märkligt att h*n från NIBE inte hade koll på det. Anledningen till att du har höga värden för framledningstemperaturer (men inte i verkligheten) nu tror jag beror på att du inte har något värmebehov i huset och då stängs cirkulationspumpen av för värmekretsen och pumpen producerar bara varmvatten. Efter att den kört varmvatten så cirkuleras inget vatten förbi givaren och därför får du värdet från senaste varmvattenkörningen. Framledningsgivaren sitter nämligen före växelventilen (värme/vv) och visar därför egentligen temperatuen på det vatten som pumpen producerar och inte bara "framledningstemperaturen" för radiatorvattnet. Det blir samma fenomen på returen eftersom det inte cirkulerar något radiatorvatten.Du kan kolla på det i höst när det föreligger värmebehov igen. Kolla på framledningstempen när pumpen gör VV så ser du att den ökar tills VV-temp är uppnådd.Allt är med andra ord som det ska vara