0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
måste man krånga till det så jag ser det så här:vid normal förbrukning av vv så räcker det 45-50 gradiga vettnet i beredaren. men när vv når 44grader (i mitt fall 40) så startar ju pumpen & växelvantilen skiftar. det är ju inte fören då vi behöver dom extra graderna som värme växlaren ger.eller har jag fel nu igen
Citat från: CarMan skrivet 13 mars 2005, 20:48:30måste man krånga till det så jag ser det så här:vid normal förbrukning av vv så räcker det 45-50 gradiga vettnet i beredaren. men när vv når 44grader (i mitt fall 40) så startar ju pumpen & växelvantilen skiftar. det är ju inte fören då vi behöver dom extra graderna som värme växlaren ger.eller har jag fel nu igen Om nu vattnet i VVB sjunker till 44(40gr) vid tappning av mycket varmvatten så startar VP. Så långt är jag med.Vartefer som VV tappas så kmmer tempen i VVB att sjunka ytterligare om inte VP hinner med att ladda med nytt VV.Det som den externa genomströmningsberdaren skulle göra är att toppa upp VV till en högre temp efter det att det lämnat VVB. Toppningen sker då med hjälp av framledningen på värmebäraren.Borde kunna fungera under följande förutsättning. Och det är att värmepumpen klarar att höja eller åtminsånde hålla samma temperatur på VV under hela VV tappningen. Klarar VP inte de har du inte vunnit något med denna koppling om jag teoretiserat rätt:/JOHAN
Jag funderade på an annan lösning. En normal kamrörs beredare har ju VV slinga. Skulle man inte kunna vända på steken och ha en VB slinga istället? Det gäller att den är tillräckligt effektiv på att avge värmen till VV så att man inte drabbas av VB retur för tidigt. Om VB går in i toppen och ut i botten så borde detta inte störa skiktningen. Nu hjälper det ju inte för dom som har för lite med VV men kanske kan vara en bättre lösning än att indirekt värme med mantelvatten då "kontaktytan" med VV är relativt lliten. Med en kamslinga för VB borde man få en "kontaktyta" som är mångdubbelt större./Johans
HejKollade just värmemätaren för fjärrvärme.När det tappades upp ett bad så gick det åt 55KWför att värma upp vattnet från 5 grader till 50 grader,så att kunna tappa och värma on the flymed en värmepump är nog en omöjlighetMVH L-Å
55KW