0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: kåke skrivet 13 mars 2005, 22:01:06HejKollade just värmemätaren för fjärrvärme.När det tappades upp ett bad så gick det åt 55KWför att värma upp vattnet från 5 grader till 50 grader,så att kunna tappa och värma on the flymed en värmepump är nog en omöjlighetMVH L-ÅHej Är ditt bad som mina värde 300l. Vilken hastighet tappar du med. Jag låter mitt bad fyllas under 15 min.<Jag jkan annars använda dina värde att fylla ett bad till 40 grader kostar 55kW värme.>Det betyder att min VP måste gå i ca 10 timmar endast för ett bad.Absolut fel. MIN VP GÅR 2 timmar per dygn till VV och resten till värme.JANNE
HejKollade just värmemätaren för fjärrvärme.När det tappades upp ett bad så gick det åt 55KWför att värma upp vattnet från 5 grader till 50 grader,så att kunna tappa och värma on the flymed en värmepump är nog en omöjlighetMVH L-Å
För att höja temperaturen på 1 kg vatten med en grad behövs ca 4186 Ws eller 0.0012 kWh
55Kw under 15 min ger 14Kwh.Med min 4Kw pump skulle det ta 3,5 timmar att värma den mängden vatten.Stämmer bra. Janne menar du att din pump bara ger 1,4Kw ?
Tänk i stället på hur stor energi mängd är lagrad i 500l tank. Den volymen sjunker till 35 grader från 50.Under 2 timmar VP drift gör min VP ca 12.14 kWh värme. det blir Varm vatten. Att värma 300l vatten från 10 till 40 grader är diff 30 gr. Det är samma som 600l som sjunker med 15 grader.Min VP laddar VV med 10 grader diff och 500l under 1 timme. Alltså på 2 timmar laddar den 500l med 20 grader diff.DEt gör att mina 15 grader som tanken sjunker klarar VP med glans under 2 timmar.Resten 22 timmar används till att värma bostaden. Till sin rums temp 22 grader.Detta är min logiska slutsats.Jag går och tappar upp mitt bad. det kostar mig 2 timmar x 2,3kW=4,6kw. Jag anser att det harjag råd med. Men 10 timmar och 2,3 kW Det ger mig 23KWh förbrukning i energi.Det blir för dyrt, då hoppar jag över mitt bad. Och utan VP Kostar det 55kWh. DET MÅSTE VARA FELJag ser att ni Har bevisat med beräkning allt "TACK"JANNE
hmm...jätte intressant tråd!En annan sak helt off-topicJanne EL-energi: Jag ser att du ofta redigerar dina inlägg i efterhand.Jag personligen tycker att man bör skriva "nya" inlägg om man vill tillföra någon mer.Handlar det dock om små rättningar sekunden efter att man postat, då kan det ju vara ok att ändra på ett befintligt.Det blir lite svårt att följa tråden annars, man får hoppa fram och tillbaka hela tiden!Kanske bara jag som tycker detta?
Jag har just installerat badkar(ca400L) och märkte att varmvattnet inte räcker på långa vägar.Röris tror att 150L el-vvb med c-pump mellan vp och el-vvb kan vara lösningen.Vad tror ni,finns det bättre lösning. Tacksam för svar/funderingar
Ökad kostnad extra cirk peridsvis beräknad energiförbr 250kWh/år.