0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tyvärr inte, jag fick testet som pdf av tillverkaren. Bifogar hela testet här.http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=25829.0;attach=24790
Det finns bra saker för dig med Subtilis, OLJA eller FJV eller EL. Blir nog bäst så Sirius gör nog inte sämre saker än Ispinnen, skulle lätt välja Sirius DX för en ismaskin
Har läst testen igen, och kan inte någonstans se att de testat en ispinne, utan en 62 meters dx-slinga i vattentank med 4 resp 1.5 graders temp på vattnet.Att COP blir "bra" vid den typen av tester är väl inte konstigt.De borde vara ännu bättre kan jag tycka.Med en vanlig ispinne, som vi bör tala om i Luft/vatten-värmepumpsavdelningen så blir COP mer eller mindre obefintlig med SP:s sätt att prova utrustningen, alltså med en kontinuerlig drift av anläggningen för att utvärdera utrustningens prestanda vid maximal belastning vid olika driftssituationer.
Har läst testen igen, och kan inte någonstans se att de testat en ispinne, utan en 62 meters dx-slinga i vattentank med 4 resp 1.5 graders temp på vattnet.
De som har ispinnen hävdar att de sparar 50% eller mer. Firman skrev följande till mig:"Värmeförbrukningen är då ungefär 19 000 kWh/år.Med vår värmepump kan du sänka värmeförbrukningen med 60-70%, vilket blir 11000-13 000 kWh besparing om året.Så din framtida totala elförbrukning blir troligen 12 000-14 000 kWh/år, varav 6000 kWh är hushållsel och 6 000-8 000 kWh är värme."Är detta lögner och åter lögner?Man undrar då varför produkten i en eller annan form funnits så länge på marknaden och fortfarande säljer. Om det hade varit rent skräp som inte fungerar borde firman gått under för länge sedan.
Testet talar om köldanläggning utanför vattentanken. Det torde vara ispinnen.
Sirius: på deras sida står det att deras maskin är ett komplement till vedpanna. Det är ju inget att ha!
Problemet med alla VP är kanske att de egentligen fungerar bäst med lågtempererade golvvärmesystem. Vi som har hus från oljetiden göre oss kanske inte besvär, med mindre än att vi hugger upp golven och installerar golvvärme överallt i huset. Eller vad säger ni "experter", VP, Rikard, Smurfen och andra? Tala klart ur skägget!
Bergvärmepump är inte ett "surt äpple", tvärtom är det väl (tillsammans med mikrovågsugnen) den minst krånglande av all teknik man har i ett modernt hem!Nära nog servicefritt.