0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Det var hemskt vad det blev liv i denna tråd.1. Precis som Anders skriver, den bara går och går. "Sedan den byggdes 2002 med en begagnad kompressor från en förpackningsmaskin har jag inte rört en skruv på den. den bara går och går. Vilket kanske inte alla vp ägare kan säga tyvärr."Lägg till alla era reparationskostnader så får ni en verklig kalkyl på era maskiner. När ni sedan tvingas byta så lägg till den kostnaden med. Ispinne bygger ju på principen att den skall vara så enkel som möjligt och då kan ju så lite som möjligt gå sönder. Allt är för övrigt byggt av standardprylar. Så om den går sönder kan den alltid lagas. Går företaget omkull, kan den alltid lagas.2. Runt kuster och här nere i söder så avfrostar den ju sig själv i stort sett varje dag. Allt över nollan innebär ju att isen smälter bort av sig själv. Den är alltså fulladdad igen. Ingen elektrisk energi har använts för att frosta av. Inget värmetråg etc. som kan hänga sig. Inget borrhål eller markslinga som blir kallare och kallare under säsongen. 3. När det inte frostas av så byggs det upp is runt omkring, men den fungerar ändå. I fjol hade jag 0 timmar tillskott. Förväntade mig det då det var riktigt kallt i ca en veckas tid. Men det brydde sig pinnen inte om, den tuffade på i alla fall. I år har jag lagt till 50 meter markslinga, så nu förväntar jag mig ännu mer effekt och klarar således ännu mer och längre kyla. Och vips när dagen kommer och det blir över nollan, ja då frostar den av igen även i Norrland.4. Alla som hela tiden kommer med alla motargument att det inte fungerar etc., ni får gärna fortsätta med det. Men det förändrar ändå inte att jag är väldigt nöjd med mitt val. Frågan är om alla ni andra är det?// Kim
Beträffande avisningen så är det enkal svaret att det behövs inte så varför installera det?Det är klart Rickard att den är bättre i klimat där det inte är jättekallt såsom alla L/V vp, det är ingen skillnad påstår jag. Inte ens jag skulle installera en L/V vp i Norrlands inland.Dock inte av kanske den anledning du tror utan av följande:Vid minusgrader bildas inte kärnis på den utan kristaller som mer liknar snö, eftersom dessa innehåller en del luft så kan man förmoda att de isolera värmetramsmissionen en del. Om pumpen går kontinuerligt så ombildas dessa snöliknande kristaller till kärnis vid plusgrader och eftersom is leder värme bättre än vatten så verkar det som om driften inte påverkas så värst mycket. se min bild tidigare med ca 500 kg is på förångaren.Alltså vid samma utetemp så producerar den i stort sett samma effekt oavsett om förångaren är utan is eller om den är täckt med 500kg.Aledningen till att det fungerar i detta fall är att man kan inte jämföra förångaren med en som har lameller med kanske 5 mm lamellavstånd i detta fall så belir den tät för luftransport och fungerar därmed inte, det är alltså inte isen i sig om de tär kärnis.Detta är min erfarenhet, hade jag märkt att den la av med värmeproduktion så hade jag givetvis inte låtit den gå i 3 månader kontnuerligt det hade ju varit att kasta pengar i sjön.Mvh ////AndersA
Och Rikard - igen - jag skulle vilja påminna dig om vad AndersA skrev i samma veva i denna tråd: Återigen: is på Ispinnen tycks inte påverka funktionen menligt. Hur (bort-?) förklarar du det?SP:s första test (och även Råd & Röns berömda test) av Ispinnen gjordes av folk som inte begrep konstruktionen (alternativt av folk som direkt eller indirekt astroturfade åt andra VP-tillverkade, det kan ju inte uteslutas), vilket tillverkaren har påvisat. Där har du exempel på skitsnack - från föregivet "objektiva" granskare! SP har gjort nya test 2006, nu av Ispinnen hybrid, som Octopus visar på sin hemsida. Jag har lagt ut hela testet på denna tråd, i ett tidigare inlägg. Det är kanske på sin plats att klargöra att jag själv inte har någon Ispinne i dagsläget, och ingen annan VP heller. I pannrummet står en NIBE EVC 13 elpanna, okänt årtal, och smörjer elbolagen.Mitt intresse för Ispinnen väcktes när de tilldelades denna utmärkelse: http://www.climatesolver.org/show.php?id=1316917. Rikard: varför tror du WWF delar ut pris till Ispinnen? Vilka andra VP-tillverkare kan skryta med detta?Angående kvalitet på VP: Euronoms VP (http://www.euronom.se/12_Varmepumpar) ser tämligen gedigna ut, precis som Ispinnen. Ännu en "underdog" på marknaden?
Det är precis det intrycket jag fått!Tillverkaren säger samma sak. Tom att ju mer is, desto bättre pga att arean på pinnen ökar!Och det är sant att porös is isolerer isf att leda värme/kyla. Det vet vi alla. Tung, halvt smällt snö på taket, marken är en perfekt isolator.
1. Folk köper mycket märkliga saker.2. Hybriden kan man väl säga är jordvärme som trimmas med en luftväxlare utan rörliga delar som kan öka COP när det är varmt ute?3. Jag har å andra sidan aldrig heller påstått att luft/vatten-värmepumpar av konventionell typ är särskilt bra när det blir kallt ute.
Och Rikard - igen - jag skulle vilja påminna dig om vad AndersA skrev i samma veva i denna tråd: Återigen: is på Ispinnen tycks inte påverka funktionen menligt. Hur (bort-?) förklarar du det?SP:s första test (och även Råd & Röns berömda test) av Ispinnen gjordes av folk som inte begrep konstruktionen (alternativt av folk som direkt eller indirekt astroturfade åt andra VP-tillverkade, det kan ju inte uteslutas), vilket tillverkaren har påvisat. Där har du exempel på skitsnack - från föregivet "objektiva" granskare! SP har gjort nya test 2006, nu av Ispinnen hybrid, som Octopus visar på sin hemsida. Jag har lagt ut hela testet på denna tråd, i ett tidigare inlägg. Det är kanske på sin plats att klargöra att jag själv inte har någon Ispinne i dagsläget, och ingen annan VP heller. I pannrummet står en NIBE EVC 13 elpanna, okänt årtal, och smörjer elbolagen. I vardagsrummet står en Keddy-kassett, i den öppna spisen.Jag har varit i kontakt med Daikin, Octopus, Thermia och funderat över alternativ (berg, jord, luft, sol, pellets). Min undran är om jag skulle bli (lika) nöjd med vilken som, dvs. oavsett tillverkare/alternativ. Man kan ju alltid oroa sig för att gräset kanske är grönare på någon annan sida, när man väl gjort sitt ångestfyllda val. Jag kan inte säga att jag känner ett starkt förtroende för någon VP-tillverkare.Mitt intresse för Ispinnen väcktes när de tilldelades denna utmärkelse: http://www.climatesolver.org/show.php?id=1316917. Rikard: varför tror du WWF delar ut pris till Ispinnen? Vilka andra VP-tillverkare kan skryta med detta?Angående kvalitet på VP: Euronoms VP (http://www.euronom.se/12_Varmepumpar) ser tämligen gedigna ut, precis som Ispinnen. Ännu en "underdog" på marknaden?
Tung, halvt smällt snö på taket, marken är en perfekt isolator.
Till 1: Alla VP kan väl ses som "märkliga" saker. Maskiner med halvtaskig prestation. Inget slår riktigt bränsle, givet att bränslet är billigt.Till 2: Du har väl själv jordvärme, i Norrland (?), som väl snart drabbas av permafrost. Vore det fel att trimma din jordvärme?Till 3: Vad rekommenderar du?
Har du en Ispinne?
Jag kollade på Daikins Altherma idag. En mycket plastig konstruktion. Thermia Atria, det är väl också en massa plast i utedelen?