0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Finns det verkligen ingen här som har slängt på en värmemätare och elmätare påen ispinne och kan presentera lite siffror från verkligheten?
1. Även en halvtaskig värmepump slår alla andra bränslen.2. Permafrost? Det blir bara varmare och varmare för vart år som går, vilken planet kommer du ifrån? Jordvärme är precis lika effektivt som bergvärme, och ju längre norrut man kommer desto bättre är jordvärme i förhållande till bergvärme.3. Bergvärme är nog den säkraste anläggningstypen som finns, med generellt sett väldigt hög årsmedel-COP och med riktigt bra prestanda även när det är som kallast ute.En annan viktig sak att ha med i beräkningarna, i vart fall i bakhuvudet, är vilken typ av anläggning som ger störst värdeökning på fastigheten som sådan.Och där skulle jag vilja påstå att man kan ranka anläggningarna som följer:1. Bergvärme2. Jordvärme3. Luft/vattenvärmepump4. Luft/luft-värmepump
Min största farhåga är fortfarande, över tid, hur oljeåterföringen fungerar i ett så pass stort och utspritt köldmediesystem.Och den, logiskt sett, låga COP anläggningen får när det blir kallt ute, alltså så kallt att den aldrig avfrostar sig.
Ja Ecozon är som ATEC och ECOAIR och alla andra på det sättet.Men ATRIA och Qvantum har bara en fläkt mer ute än ispinnen. Och jag sätter 1000 spänn på att dessa funkar bättre än en igloo när vi vill ha värme Men jag gillar ispinnen för det, tro inte att jag inte gör det. Man måste gilla en sån skapelse
Ja Ecozon är som ATEC och ECOAIR och alla andra på det sättet.Men ATRIA och Qvantum har bara en fläkt mer ute än ispinnen. Och jag sätter 1000 spänn på att dessa funkar bättre än en igloo när vi vill ha värme
Måste vara lite av en rekordtråd detta!Jag dissade ispinnen i Stockholm av samma anledning som Rickard, låg cop när det behövs som bäst.Berg jord eller sjö är tveklöst bäst cop när det är riktigt kallt, om det är rätt utfört förståss.
Smurfen , undrar varför du behöver 180m borra till din 8kW.
Här finns lite exempel:1. http://www.octopus.tm/referenser.htm (klicka på "Mätningar" till höger) 2. http://www.energiknut.com/referenser.html
Oljeåterföring... det får du förklara för en okunnig.
Villan i ödeshög hade förbrukat lika mycket till eltillskott som elförbrukningen för kompressorn för helåret.Om jag hade en värmepump som genererade lika mycket eltillskott som drivenergin till värmepumpen skulle jag vara grymt besviken.Även på den andra villan jag kollade var det lika mycket elpatronkostnader som kompressor-elkostnader under de kallaste månaderna.Visst funkar värmepumpen, och bidrar med lite gratisvärme även när det är kallt, men jag vidhåller att den inte är effektiv när det är minusgrader ute.