0 medlemmar och 16 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: Strip skrivet 21 oktober 2010, 21:36:43Citat från: smurfen72 skrivet 21 oktober 2010, 21:27:18Med den externa kontakten vill jag blockera värme samt cirkpump.Pumpen har försökt fått upp tempen till 55 grader i beredaren först med kompressor sen med el men med 0 i installerad effekt borde den fatta att det inte går med el och växla över till värme istället för att vänta 5 timmar på att tempen ska stiga( det stog nåt i displayen att den försökt bränna legionella i 5 tim och misslyckas)Diagrammet visar ju att framledning varit över 60 grader?Ej heller har det producerats värme under natten, det är väl lyckat då? Gradminuterna har ju uppenbarligen tickat på utan att pumpen producerat varken VV eller värme. Det ser ut som du gick upp och slog på värmen strax efter fem?Pumpen har varit på hela tiden har ej provat extern kontakt mer än ett par minuter att framledningen varit hög beror på att den gör vv det är samma givare.
Citat från: smurfen72 skrivet 21 oktober 2010, 21:27:18Med den externa kontakten vill jag blockera värme samt cirkpump.Pumpen har försökt fått upp tempen till 55 grader i beredaren först med kompressor sen med el men med 0 i installerad effekt borde den fatta att det inte går med el och växla över till värme istället för att vänta 5 timmar på att tempen ska stiga( det stog nåt i displayen att den försökt bränna legionella i 5 tim och misslyckas)Diagrammet visar ju att framledning varit över 60 grader?Ej heller har det producerats värme under natten, det är väl lyckat då? Gradminuterna har ju uppenbarligen tickat på utan att pumpen producerat varken VV eller värme. Det ser ut som du gick upp och slog på värmen strax efter fem?
Med den externa kontakten vill jag blockera värme samt cirkpump.Pumpen har försökt fått upp tempen till 55 grader i beredaren först med kompressor sen med el men med 0 i installerad effekt borde den fatta att det inte går med el och växla över till värme istället för att vänta 5 timmar på att tempen ska stiga( det stog nåt i displayen att den försökt bränna legionella i 5 tim och misslyckas)
vilken sida tar man ut mekaniken ur en 1245... vilken sida bör man vara beredd att man kan komma behöva öppna?
fast i instruktionen står det väl att det ska vara en halvmeter fritt på sidorna eller något?kan jag med gott samvete ställa den mellan ett hörn och ett skåp? skåpet går ju att ta bort i värst fall
har en ny-installerad 1245-8 och jag brukar lufta den när jag skruvat bort fronten- räcker det eller ska man lufta någon annanstans också? Jag har vattenburen golvvärme och luftar ju det också naturligtvis.
Det här var lite intressant gällande avluftning av beredaren. I manualen står följande text som jag inte riktigt förstår. Någon som kan förklara för en amatör som inte förstått konstruktionen? "Röret från slingan i kärlet måste tömmas på vatten innan luft kan avlägnas. Detta innebär att systemet inte nödvändigtvis är avluftat trots att det kommer vatten då avluftningsventilen QM22 öppnas."
Hejsan .Ny här så vi skall se om det blir rätt nu med första inlägget Har nyligen instalerat en Nibe 1245 med 8kW Comp , pillar och justerar .Finns ju en hel del värden som verkar bra att ligga innom då man läser manualen b00k samt flera inlägg här .Men ett jag funderar på och inte hittat , man kan ju justera pump hasigheten för värmen , men även för varmvattnet , står nu på 40% , men hittar inte något rekomenderat eller vad som kan vara bra för det ? . Någon som ?
Okej .Då kan man sluta fundera på varmvatten inställningen då Thumbsup .Har fått till på köldbärar sidan så diffen är ligger på 3 ºCHåller fortfarande på för att få till temp diffen mellan värmen in/ut där jag ligger på (vid compressor drift) ca retur på 34 ºC och framledning på 54 ºC ,,, pumpen på 80% nu , så det är väll att avakta ett tag , vet inte hur lång tid det tar innan det stabiliserar sig riktigt ..