0 medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.
Fattar inte varför de inte skulle ange det högre värdet som erhålles vid 600Watt....
Intressant det där med den norska länken som anger att det högsta COP:et är vid 1500 W avgiven värme. För mig antyder det att COP sedan går ner när pumpen avger ytterligare lägre värme. Jag antar att det därmed följer en brytpunkt där det egentligen inte lönar sig att köra maskinen vid lägre avgiven effekt utan är bättre ekonomiskt att köra den i on/off men med mer idealt varvtal. Denna brytpunkt beror säkert en hel del på kompressortyp & -kvalitét (hur snabbt läckage i procent av flöde ökar med sjunkande varvtal) samt styrningen. Sedan har vi smörjningen, som flera har påpekat i forumet, att vid en lägre effekt/varvtal/flöde kan smörjningen bli för dålig för kompressorn och därmed sätta begränsningen.Detta säger inte på något vis något om Toshiba utan skulle bara vara en förklaring till varför vi ser så olika min-effekter. Som så mycket annat skulle den satta min-effekten kunna vara en reflektion av vad man prioriterar för finesser: Så lite on/off körning som möjligt / största ekonomi / största felmarginal till för dålig smörjning. Hela tiden med ganska så olika förutsättningar om man har olika hård- & mjukvara.då Allt detta kanske var självklart för er andra men känns lite som en "uppenbarelse" för mig... Eller så har jag helt enkelt fel Vad gäller standard COP är det standardiserat genom Eurovent med +7 / +20 vid effekt relaterat till maxeffekten (kommer inte ihåg om det var 100% kompressoreffekt eller någon annan procent). Detta är ju också till stor del förklaringen till de högre COP:en jämfört med den gamla (lägre max effekt) som Bosse påpekade i det första inlägget.
Har då pratat mycket med installatören (samma båda gånger) som faktiskt likt andra har svårt att förstå Toshibas politik i storlekarna som nu kommer.Varför förkasta ett vinnande konsept, verkar nojigt ju...