0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har för mig att jag läst på forumet att man bara kan söka konverteringsbidrag om man inte får någon annan form av bidrag (i detta fall ROT-avdrag). Alltså antingen konverteringsbidarag eller ROT-avdrag. Nån som vet säkert?
Jag besökte IVT center idag och samtalade om ROT avdrag inför installation av en bergvp.ROT avdragsgrundande summa får vara max 30% av den totala installationssumman, gärna ngt lägre för att undvika granskning av Skv.Min installation går på ca 140.000 och rotavdraget blir 20,000:-
Är 100% säker på att du kan få konverteringsbidrag för distributionsdelen & ROT-avdrag för bergvärmeinstallationen. Jag har detta "svartpåvitt" på mail både från skatteverket & länstyrelsen. Det du inte kan göra är att få konv.bidrag & ROT-avdrag för arbetet (mao 30%+50%) på distributionsdelen.
OK,Då har jag fått en första offert från IVT. Vad säger ni?1. Installation av vattenburet system (9 radiatorer) samt IVT Premium Line X11 med vattenberedare DVB 200 FC. Borrhål på 150 m. Totalpris 233.000:- (exkl ev kampanjrabatt på 7000:- och exkl rotavdrag).2. Installation av vattenburet system (9 radiatorer) samt IVT Greenline HT+C6. Borrhål på 120 m. Totalpris 218.000:- (exkl ev kampanjrabatt på 7000:- och exkl rotavdrag).3. Installation av vattenburet system (9 radiatorer) samt IVT Optima 900. Totalpris 175.000:- (exkl ev kampanjrabatt på 7000:- och exkl rotavdrag).Ovanstående offerter utgår från att pumpen står i huset. Om jag vill dra en kulvert till uthuset och placera pumpen där samt installera 4 radiatorer i uthuset tillkommer 41.800:-. Just nu lutar det åt alternativ 2. Beställer vi innan sista juni får vi en kampanjrabatt på 7.000:-. Till detta kommer rot-avdrag och omställningsbidrag. Då kanske slutsumman kan komma ner till 170-180.000:-. De flesta jag talar med avråder från luft-vattenlösningen och rekommenderar istället bergvärme - mer effekt och mer driftsäkra.Tacksam för era kloka kommentarer!/DanielPS. En annan installatör inkommer med offert nästa vecka men de vill installera det vattenburna systemet på löpande räkning vilket låter som en farlig väg att gå...
Citat från: Shovelpower skrivet 24 juni 2009, 23:45:13Är 100% säker på att du kan få konverteringsbidrag för distributionsdelen & ROT-avdrag för bergvärme-installationen. Jag har detta "svartpåvitt" på mail både från skatteverket & länstyrelsen. Det du inte kan göra är att få konv.bidrag & ROT-avdrag för arbetet (mao 30%+50%) på distributionsdelen.Nu blev jag lite yr Menar du att mena kan dela upp det och göra ROT-avdrag för en del och konverteringsbidrag för en annan? Det är ju en lösning som kan passa om man överskrider maxbeloppet. Om man inte gör det borde det väl vara bättre att bara satsa på ROT-avdraget?
Är 100% säker på att du kan få konverteringsbidrag för distributionsdelen & ROT-avdrag för bergvärme-installationen. Jag har detta "svartpåvitt" på mail både från skatteverket & länstyrelsen. Det du inte kan göra är att få konv.bidrag & ROT-avdrag för arbetet (mao 30%+50%) på distributionsdelen.
När jag talade med kommunens energirådgivare sa han att jag absolut skulle ha sågspånet kvar då det var min fuktspärr.