0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Känns som att varje sommar går det rätt mycket åska så nu undrar jag hur känsliga luftvärmepumpar är för det!?Allt annat sliter man ju ut ur väggen när åskan går! Finns det något inbyggt skydd i pumparna?
Men åskan kommer ju alltid när man är borta
Det går att säkra huset hyfsat men det kräver att alla ledningar och rör in i huset alla går in på ett och samma ställe.Där sätter man gasurladdningssystem som sedan kompletteras med ytterligare skydd, detta klarar det mesta men inte många hus är byggda på det här sättet (vilket de borde vara).Jag har varit med om en utredning på en vårdcentral där samtliga elektroniska system slogs ut tre gånger under två månader.Där gjorde man som jag beskrev, man flyttade all inkommande kablage och rör till en punkt och satte åskskydd.Det har gått tio år nu och mig veterligen har ingenting gått sönder sedan dess.
Citat från: Mike skrivet 21 maj 2009, 00:29:18Det går att säkra huset hyfsat men det kräver att alla ledningar och rör in i huset alla går in på ett och samma ställe.Där sätter man gasurladdningssystem som sedan kompletteras med ytterligare skydd, detta klarar det mesta men inte många hus är byggda på det här sättet (vilket de borde vara).Jag har varit med om en utredning på en vårdcentral där samtliga elektroniska system slogs ut tre gånger under två månader.Där gjorde man som jag beskrev, man flyttade all inkommande kablage och rör till en punkt och satte åskskydd.Det har gått tio år nu och mig veterligen har ingenting gått sönder sedan dess. Det är alltid bättre i tätbebyggt område som en stad. Ledningar är nedgrävda mm. Ju längre bort från tätbebyggelse ju mer hängledningar. Ju mer hängledningar desto mer ordentliga ned slag. Då är det inte alltid som gassäkringar håller tätt.Bästa försäkringen är att koppla ur kabalge till utrusning som man är rädd om när åskan är framme.
Självklart men opraktiskt och de flesta av oss är borta från hemmet stora delar av dagen så det är inte så lätt att hantera...Dessutom är de flesta VP fast anslutna!Ta bara all elektronik som finns i ett kök idag, tror inte du vill dra ur spis, mikro, ugn, elektroniska kylskåp mm mm vid åska.
Slå av strömbrytaren räcker ej, måste dra ut kontakten, men inte heller då helt säker..
Citat från: Mike skrivet 21 maj 2009, 09:54:34Självklart men opraktiskt och de flesta av oss är borta från hemmet stora delar av dagen så det är inte så lätt att hantera...Dessutom är de flesta VP fast anslutna!Ta bara all elektronik som finns i ett kök idag, tror inte du vill dra ur spis, mikro, ugn, elektroniska kylskåp mm mm vid åska.Då är det bara att gilla läget och hålla tummarna när Tor är ute och åker.