0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Förmodligen................Om jag dubblar antalet radiatorer i mitt hus, så innebär det inte att det går åt mindre energi för att värma huset, det enda är att jag kan sänka framledningstemperaturen, men jag får ju dubbelt så mycket vatten att värma upp.//Ronnie
Sitter givaren i retur-röret..dvs det med pumpen ??Ändra diff K till 8K , samt startfördröjning till 25 -30 min.ACE
Citat från: ace skrivet 26 mars 2009, 13:01:05Sitter givaren i retur-röret..dvs det med pumpen ??Ändra diff K till 8K , samt startfördröjning till 25 -30 min.ACEröret som givaren sitter i är ett insticksrör som sitter mitt i den nedre delen av tanken.
jojo helt rätt. men de betyder att om du har samma detaT så kommer minder mängd varmtvatten att shuntas ut till radiatorerna. vilket gör att du har mindre hjälp av radiatorkretsen när kompressorn värmer. så du har i stort sätt bara tanken att jobba i mot.i jämförelse med ett högtempssystem där shunten släpper ut mer och högre temp till radiatorerna.
HejTack för alla tips Thumbsup har nu ändrat Diff Start/stop till 8 grader och startfördröjning till 25 min och skall se hur det börjar påverka starterna.Har ej haft problem med vv vid normal duch, använder funktionen extra vv när frun skall tappa vatten i bubbelpoolen.
Är det så lyckat att sätta startfördröjningen till 25min, då hindrar du ju kompressorn att starta, när den egentligen ska starta. Då halkar panntemperaturen kanske ner under framledningens börvärde.Det är nog bättre att den får stå på 10min och hellre öka "Diff start/stopp" lit till om det är tätt mellan starterna.//Ronnie
Ju längre start-fördröjning du kan ha utan att behöva höja framledningskurvan för att hålla tempen inne...ju bättre.så prova dig fram.Jag hade definitivt provat att höja startfördröjningen till max fungerande...med en så överdimensionerad pump.När framledningsbehovet är så högt att det börjar närma sig starttemperaturen...är det så kallt ute att du förhoppningsvis inte har allt för många start/stopp per dygn.min personliga tro ,är att du bör klara någonstans mellan 15 och 25 min innan framledningen drabbas.... men jag kan ju ha fel !!Lycka tillmvh. ACE
startfördröjnig är inte det bästa sättet.de jag ser att problemet är, är att kompressorn för snabbt. och i stort sätt rakt i mot VP-givaren.vilket gör att den kommer upp i temp innan hela tanken hunnit bli varm. och temperaturen i tanken sjunker fort till en början.sjunker tempen lika fort om du kör en 55g körning?bästa sättet att lösa de problemet. tycker jag måste va att hitta en bättre placering utav givaren..(så som jag gjort) så att hela tanken hinner bli varm.eller öka på diff start/stopp. och på så vis lura pumpen att värma tex 8g. men den får upp tempen i tanken 5g.