0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Normcentral, snyggare och mindre, och säkrare, samt få rensa upp gammalt "jox"..
Stig, gav ett förslag! Normcentral, snyggare och mindre, och säkrare, samt få rensa upp gammalt "jox"..
När jag läste det så tänkte jag att han menade: Stig gav ett förslag. (jag ett annat) Normcentral, snyggare och mindre, och säkrare, samt få rensa upp gammalt "jox"..Men visst finns det stora möjligheter att misstolka detta, så jag redigerar inlägget.
Tycker inte att det där är så krångligt.Om vi antar att fjärrvärmen kostar dig ca 50 öre/kW och att elen kostar 1 kr/kW så skall du låta värmepumpen värma maximalt ned till det att COP på värmepumpen ligger på ca 2.0.Var den gränsen ligger beror på vilken värmepump du har, och hur den fungerar för dig, men generellt anser jag att gränsen för COP 2.0 på en luftvärmepump, inkl avfrostningar, ligger nånstans vid -10 till -15 grader.Låt alltså värmepumpen gå för fullt till (exemeplvis) ca -12 grader, stäng alla termostater på radiatorerna i de rum som värmepumpen orkar värma, och låt övriga radiatortermostatrer vara inställda på önskat värde. (kurvan i reglerdatorn skall vara intrimmad för att fjärrvärmen på egen hand kan hålla rätt temp i hela huset oavsett utetemp och oavsett om du kör med eller utan värmepumpen)När det blir kallare än -12 grader ute, stäng av luftvärmepumpen helt och öppna radiatortermostaterna.Tycker du att det känns "fel" att stänga av värmepumpen, även om det är det mest ekonomiska alternativet, så kan du öppna radiatortermostaterna, och sedan sänka börvärdet på värmepumpen med 1-2 grader så att den bara går på lågfart./Rickard
Vi har lätt att få lite kallare golv vid -10gr, i köket som är lite avigt till och vinkel från pumpen, hade vart bra med fjärrvärme och "förvärma" kallraset från fönster, eller sänker du kurvan på centralen, eller som föregående sa, justera varje rum på rad´en så det blir jämn temp, med dagens bra termostatventiler så reglerar den lite själv med../A.
Jag vill påstå att detta inte är ett riktigt lika enkelt optimeringsproblem som det kan verka