Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur kombinera fjärrvärme med befintlig luft-luft-värmepump på bästa sätt?  (läst 20390 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Vi ska renovera vårt badrum i vår, och med elgolvärme så krävs jordfelsbrytare, byter hela centralen mot en ny med automatsäkringar, samt att man får rensa och märka upp allt på nytt, föregående ägare har strukit över och gjort pilar mm, ej förståeligt.

Sen detta med fjärrvärme så ville inte energibolaget ha tillbaka varmt vatten på returen, men ett väl trimmat system löser detta.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Fjärrvärmedrabbat

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
Stig-H har upfattat rätt.

På papperet har vi höga lönningar i Danmark, men höga energi- och fördonskostnader.

Förlåt att jag skriver på dansk, jag hoppas att ni förstår ändå.
Toshiba RAS13SKVP-E

Utloggad Leopold

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
Vi ska renovera vårt badrum i vår, och med elgolvärme så krävs jordfelsbrytare, byter hela centralen mot en ny med automatsäkringar, samt att man får rensa och märka upp allt på nytt, föregående ägare har strukit över och gjort pilar mm, ej förståeligt.

Sen detta med fjärrvärme så ville inte energibolaget ha tillbaka varmt vatten på returen, men ett väl trimmat system löser detta.

Japp, det är såna här litet större jobb som triggar igång behov att se över elsystemet och rensa upp bland alla snabbfixar och småfusklösningar som förekommit genom åren.

Ang fjärrvärmen, måste säga att jag inte riktigt begriper hur man ska ställa in kurvor osv. Kanske jag kan ha hjälp att följa diskussionerna på de andra delforumen som handlar om vattenburen värme. Min anläggning är inte alls intrimmad ännu, tex saknas fortfarande utegivare så systemet går säkert extremt oekonomiskt just nu (det blev igångsatt i fredags efter att hantverkarna blev klara med konverteringen).

Returvattnet till fjärrvärmesystemet känns onödigt varmt, uppåt en 45-50 grader skulle jag tro (man kan hålla i röret men det är på gränsen att det bränns i näven). Detta trots att returvattnet från radiatorsystemet är i princip rumstempererat dvs känns kallt. Detta verkar inte normalt men vad vet jag. Ursäkta "tråd-driften" men det är väl ofrånkomligt att man halkar in på dylika frågor också. Om det hjälper så är fjärrvärmecentralen är en Alfa Laval Cetetherm mini med Siemens reglercentral. Tror det kommer en kille inom kort och förklarar mer i detalj hur man kan joxa med inställningarna men om någon vill förklara litet är det välkommet!

Hittade faktiskt några siffror på dellast-COP från Statens Provningsanstalt publicerat i Råd & Rön 2006, det är IVT-pumpen i huvudtabellen som jag har: http://www.radron.se/Documents/Tester%20med%20annat%20betygssystem/tabeller/060816_kompl_3_luftluftvarmepump_a.pdf

Det framgår att COP vid dellast 50% är 4.9 vid +7, och 3.5 vid +2. Det ger litet ledtrådar i alla fall.

Typ som idag är det utetemp -1, pumpen går på ca 25% last eller 350W. Kanske det handlar om ett COP på ca 4 vilket betyder att värmen jag får från pumpen är ungefär hälften så dyr som den jag får från fjärrvärmesystemet (ca 0.50 kr/kWh för fjärrvärmen, drygt 1 kr/kWh för elen). Värmepumpen skulle då ligga på ca 1.4 kW i avgiven värmeeffekt i detta driftsläge, motsvarande en besparing på 0.25 kr * 1.4 per timme dvs drygt 8 spänn om dygnet mellan tummen & pekfingret...

Verkar inte vara någon större besparingspotential vid temperaturer under nollan med andra ord.

Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Stig-H

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
Leopold. Var på din vakt. Jag kanske låter negativ men detta skrev jag tidigare (fast sent lördagnatt eller tidig morgon) men skickade det inte för jag var rejält snygg sexig och intelligent  av kb vätska...haha!!!
_______________________
Om elekrikerna påstår att du ska ha jordade uttag i kontakter och tak/fönsterbelysningar och kanske jordfelsbrytare är du körd i botten ekonomiskt.

Om en elektriker går in i ett (1) rum för att åtgärda ett problem i en lyskontakt, så skall detta rum anpassas efter dagens regler. Vilket innebär jordade uttag i alla kontakter. Så ger du en elektrikter fria händer så byter han ut ditt elsystem som i sig kanske är bra, men inte nödvändigt. En ny elcentral med nya säkringar ser bra ut, men inte ens detta behövs för att kunna leva ett normalt liv. Det är inte ofta en säkring löser ut utan anledning, så vad ska du göra med en ny elcentral om några veckor??? Gamla hus har många lösningar på många små tillkopplade elcentraler. Och oavsett om ägaren varit elektriker och tagit genvägar så är beviserligen i dag dessa funktionsdugliga. Ännu i dag är det många hus med kuloledningar under en massa tapetlager som fungerar. Vadå ???? Skruva i en ny propp för att man missat kupevärmaren på maxfart eller vippa på en dyr evighetssäkring som ändå dör med tiden? Hur ofta händer det?
__________________________________

Men det är klart, att få bort lite Lost feeling's kan vara bra och döda lite kablage som ingen vet vad det gör.

Jag kan för mitt liv inte förstå varför man ska ha jordade kontakter över fönster? Eller ens i taklampor. 2 trådar och en sockerbit har fungerat i många år och de som fått elskador av detta är inte många.



Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Hej igen..

Nej men gör man om badrummet och lägger golvvärme med elslingor är det lag på jordfelsbrytare, bättre att köpa en normcentral med inbyggd jordfelsbrytare, än att bygga in den i kapsel på sidan om den gamla centralen.

Vidare så vill då jag ha jordfelsbrytare i kök samt badrum, men i ett vardagsrum lite onödigt, skulle räcka med badrummet samt köket, men ogärna på kyl och frys.

Har man behörigheten, så byter man den, inga hantverkare..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Stig-H

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
Hej igen..

Nej men gör man om badrummet och lägger golvvärme med elslingor är det lag på jordfelsbrytare, bättre att köpa en normcentral med inbyggd jordfelsbrytare, än att bygga in den i kapsel på sidan om den gamla centralen.

Vidare så vill då jag ha jordfelsbrytare i kök samt badrum, men i ett vardagsrum lite onödigt, skulle räcka med badrummet samt köket, men ogärna på kyl och frys.

Har man behörigheten, så byter man den, inga hantverkare..


Som sakt! Bättre än!!!??? Detta handlar inte om ditt badrum APAN!  Och inte heller om hur du vill ha det!  Kan du förstå detta? Vad är det för fel med en jordfelsbrytare på sidan om? Som endast innefattar det man behöver? Varför ska man byta hela terminalen endast för en jordfelsbrytare?
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Leopold

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
Leopold. Var på din vakt. Jag kanske låter negativ men detta skrev jag tidigare (fast sent lördagnatt eller tidig morgon) men skickade det inte för jag var rejält snygg sexig och intelligent  av kb vätska...haha!!!
_______________________
Om elekrikerna påstår att du ska ha jordade uttag i kontakter och tak/fönsterbelysningar och kanske jordfelsbrytare är du körd i botten ekonomiskt.

Om en elektriker går in i ett (1) rum för att åtgärda ett problem i en lyskontakt, så skall detta rum anpassas efter dagens regler. Vilket innebär jordade uttag i alla kontakter. Så ger du en elektrikter fria händer så byter han ut ditt elsystem som i sig kanske är bra, men inte nödvändigt. En ny elcentral med nya säkringar ser bra ut, men inte ens detta behövs för att kunna leva ett normalt liv. Det är inte ofta en säkring löser ut utan anledning, så vad ska du göra med en ny elcentral om några veckor??? Gamla hus har många lösningar på många små tillkopplade elcentraler. Och oavsett om ägaren varit elektriker och tagit genvägar så är beviserligen i dag dessa funktionsdugliga. Ännu i dag är det många hus med kuloledningar under en massa tapetlager som fungerar. Vadå ???? Skruva i en ny propp för att man missat kupevärmaren på maxfart eller vippa på en dyr evighetssäkring som ändå dör med tiden? Hur ofta händer det?
__________________________________

Men det är klart, att få bort lite Lost feeling's kan vara bra och döda lite kablage som ingen vet vad det gör.

Jag kan för mitt liv inte förstå varför man ska ha jordade kontakter över fönster? Eller ens i taklampor. 2 trådar och en sockerbit har fungerat i många år och de som fått elskador av detta är inte många.





Tack för varningen, jag förstår vad du menar. När köket och badrummet gjordes om med golvvärme etc sattes det dit en extra central med jordfelsbrytare, systemet är alltså delvis helt ok och up to date vilket utförts av elektriker. Det är de äldre delarna av systemet som är litet olustiga att ha att göra med (tycker även de elektriker som varit här), det som är kopplat via dessa märkliga elektromekaniska gamla system, mätare etc.

Jag har inga som helst behörigheter för att gräva i detta så min gräns har jag dragit ungefär där, vid elcentralens hölje. Jag kan tillräckligt för att dra tråd av lämplig kaliber och koppla in vägguttag och diverse typer av brytare på fackmannamässigt vis, koppla in flerfasutrustning etc men jag nöjer mig med att i princip byta ut och ersätta befintliga prylar som gått sönder. Om ingrepp i elcentralen är nödvändigt så låter jag elektrikern fixa. Det har iofs hänt att jag dragit dit någon jordtråd som saknats ibland men det är det ingen som skulle märka.

Nu vill jag ha rubb och stubb genomgånget och kvalitetssäkrat, meggat och hela baletten.
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Leopold

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
Möjligen har jag upptäckt ett problem med att köra pumpen långa perioder på låg dellast, typ som nu kring eller strax under nollan, ca 25% last.

Det blir extremt långa driftscykler vilket tycks medföra att frostpålagringen inte sker lika jämnt som vid normal (hög) belastning vid dessa utetemperaturer, här brukar det annars avfrostas ett par gånger i timmen vilket gör att pumpen får joba litet extra för att ta igen tappet.

Resultatet är att det bildas en isremsa längst ner på utedelen någon mm ut från förångaren som en liten sköld, is med grova kristaller som jag inte kan påminna mig att jag sett tidigare. Själva förångaren är ren efter avfrostningen men den kommer inte åt att smälta utan fysisk kontakt med isen.

Kanske har det andra orsaker typ gasbrist fast det tror jag inte med tanke på hur bra värme den ger. Idéer är välkomna om det här fenomenet eller felet.
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Leopold

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
Problemet jag pratade om ovan verkar ha varit en engångsföreteelse, nu funkar allt normalt i ungefär samma temperaturer kring nollan och ungefär samma låga dellast. Kanske är det dags att blåsa ur innedelen också efter ett par tre år som i detta fall, det lär inte skada i alla fall.

Helt klart är att åtminstone en varelse i hushållet uppskattar värmepumpen - våran hund. Det är en rätt rustik sort så hon brukar bli rätt blöt och kall när hon är "i drift", så vad kan vara mysigare än att sitta i trappan under värmepumpen och torka till mellan varven  :)

Värmepumpen verkar alltså fortfarande ha en viktig funktion att fylla även om man kanske inte tjänar några enorma pengar på att ha den igång under nollan.

Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Jo men Stig, om hela centralen är från början av 70´talet, samt en fin oreda, sätter jag in JFB så byter jag centralen, sätter inte en separat kapsling på sidan om, men det går, men vill ha detta frächt, och kostar inte heller mycket ca 2000kr..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Stig-H

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
Jo men Stig, om hela centralen är från början av 70´talet, samt en fin oreda, sätter jag in JFB så byter jag centralen, sätter inte en separat kapsling på sidan om, men det går, men vill ha detta frächt, och kostar inte heller mycket ca 2000kr..

Hej igen..

Nej men gör man om badrummet och lägger golvvärme med elslingor är det lag på jordfelsbrytare, bättre att köpa en normcentral med inbyggd jordfelsbrytare, än att bygga in den i kapsel på sidan om den gamla centralen.

Vidare så vill då jag ha jordfelsbrytare i kök samt badrum, men i ett vardagsrum lite onödigt, skulle räcka med badrummet samt köket, men ogärna på kyl och frys.

Har man behörigheten, så byter man den, inga hantverkare..

På detta svarade jag att det handlar inte om ditt badrum Apan. Och tillägger NU att inte heller din önskelista på hur du vill ha det gör någon skillnad för Leopold. Dessutom kostar det mer för honom som inte är behörig att utföra detta själv. Behöver man en jordfelsbrytare och har en äldre panel så sätter man dit en på utsidan. Nog fasen kan man väl lägga pengarna på annat som är betydligt viktigare? Dessutom om man börjar rota i elen kostar det betydligt mer än BARA! 5-10 BARA, blir i slutändan rätt mycke pengar då man lägger ihop dom.
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Leopold

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
Jo men Stig, om hela centralen är från början av 70´talet, samt en fin oreda, sätter jag in JFB så byter jag centralen, sätter inte en separat kapsling på sidan om, men det går, men vill ha detta frächt, och kostar inte heller mycket ca 2000kr..

Hoppla, handlar det bara om ett par tusen? Trodde var var ungefär 5-10 ggr mer det handlade om. Kanske du menar bara materialkostnaden men det är ändå överraskande billigt tycker jag. Hur som helst jag ringer en elektrikare på måndag som får kika över den här skräckinstallationen, så här får det inte se ut längre.

Finns ju dessutom detta eminenta ROT-avdrag numera så det är bara att anlita folk och få gjort all den där gamla byken man aldrig fick ändan ur vagnen till innan. Ringde just in min rörmokare att byta de gamla gjutjärnsgolvbrunnarna i källarens tvättstuga som försäkringsbolaget inte gillade, han kommer redan på måndag kl halv åtta med värsta bilningsmaskinen i högsta hugg...

Så visst gör jag vad jag kan för att mildra effekterna av finanskrisen för våra älskade hantverkare :)

Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Leopold

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
Jo men Stig, om hela centralen är från början av 70´talet, samt en fin oreda, sätter jag in JFB så byter jag centralen, sätter inte en separat kapsling på sidan om, men det går, men vill ha detta frächt, och kostar inte heller mycket ca 2000kr..

Hej igen..

Nej men gör man om badrummet och lägger golvvärme med elslingor är det lag på jordfelsbrytare, bättre att köpa en normcentral med inbyggd jordfelsbrytare, än att bygga in den i kapsel på sidan om den gamla centralen.

Vidare så vill då jag ha jordfelsbrytare i kök samt badrum, men i ett vardagsrum lite onödigt, skulle räcka med badrummet samt köket, men ogärna på kyl och frys.

Har man behörigheten, så byter man den, inga hantverkare..

På detta svarade jag att det handlar inte om ditt badrum Apan. Och tillägger NU att inte heller din önskelista på hur du vill ha det gör någon skillnad för Leopold. Dessutom kostar det mer för honom som inte är behörig att utföra detta själv. Behöver man en jordfelsbrytare och har en äldre panel så sätter man dit en på utsidan. Nog fasen kan man väl lägga pengarna på annat som är betydligt viktigare? Dessutom om man börjar rota i elen kostar det betydligt mer än BARA! 5-10 BARA, blir i slutändan rätt mycke pengar då man lägger ihop dom.

Mycket bra synpunkter, värdefullt. Givetvis finns inget som säger att en normcentral med automatsäkringar nödvändigtvis skulle vara där jag landar. Det är bara det att det hela behöver saneras upp ordentligt så jag ska höra med en bra elektriker vad som kan vara vettigt att göra.
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Leopold

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
En liten uppdatering är väl på sin plats om denna iofs svagt relaterade elsystemsfråga. Tog hit en bra kille, han tyckte det skulle räcka att bara sanera bort det knepiga joxet, behålla elcentralen men komplettera med en ytterligare jordfelsbrytare. Han är redan igång med det, tar bara ett par timmar.
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Normcentral, snyggare och mindre, och säkrare, samt få rensa upp gammalt "jox"..
« Senast ändrad: 17 mars 2009, 09:20:13 av Rickard »
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!