0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vi ska renovera vårt badrum i vår, och med elgolvärme så krävs jordfelsbrytare, byter hela centralen mot en ny med automatsäkringar, samt att man får rensa och märka upp allt på nytt, föregående ägare har strukit över och gjort pilar mm, ej förståeligt.Sen detta med fjärrvärme så ville inte energibolaget ha tillbaka varmt vatten på returen, men ett väl trimmat system löser detta.
Hej igen..Nej men gör man om badrummet och lägger golvvärme med elslingor är det lag på jordfelsbrytare, bättre att köpa en normcentral med inbyggd jordfelsbrytare, än att bygga in den i kapsel på sidan om den gamla centralen.Vidare så vill då jag ha jordfelsbrytare i kök samt badrum, men i ett vardagsrum lite onödigt, skulle räcka med badrummet samt köket, men ogärna på kyl och frys.Har man behörigheten, så byter man den, inga hantverkare..
Leopold. Var på din vakt. Jag kanske låter negativ men detta skrev jag tidigare (fast sent lördagnatt eller tidig morgon) men skickade det inte för jag var rejält snygg sexig och intelligent av kb vätska...haha!!!_______________________Om elekrikerna påstår att du ska ha jordade uttag i kontakter och tak/fönsterbelysningar och kanske jordfelsbrytare är du körd i botten ekonomiskt. Om en elektriker går in i ett (1) rum för att åtgärda ett problem i en lyskontakt, så skall detta rum anpassas efter dagens regler. Vilket innebär jordade uttag i alla kontakter. Så ger du en elektrikter fria händer så byter han ut ditt elsystem som i sig kanske är bra, men inte nödvändigt. En ny elcentral med nya säkringar ser bra ut, men inte ens detta behövs för att kunna leva ett normalt liv. Det är inte ofta en säkring löser ut utan anledning, så vad ska du göra med en ny elcentral om några veckor??? Gamla hus har många lösningar på många små tillkopplade elcentraler. Och oavsett om ägaren varit elektriker och tagit genvägar så är beviserligen i dag dessa funktionsdugliga. Ännu i dag är det många hus med kuloledningar under en massa tapetlager som fungerar. Vadå ? Skruva i en ny propp för att man missat kupevärmaren på maxfart eller vippa på en dyr evighetssäkring som ändå dör med tiden? Hur ofta händer det?__________________________________Men det är klart, att få bort lite Lost feeling's kan vara bra och döda lite kablage som ingen vet vad det gör. Jag kan för mitt liv inte förstå varför man ska ha jordade kontakter över fönster? Eller ens i taklampor. 2 trådar och en sockerbit har fungerat i många år och de som fått elskador av detta är inte många.
Jo men Stig, om hela centralen är från början av 70´talet, samt en fin oreda, sätter jag in JFB så byter jag centralen, sätter inte en separat kapsling på sidan om, men det går, men vill ha detta frächt, och kostar inte heller mycket ca 2000kr..
Citat från: Apan skrivet 14 mars 2009, 19:38:28Jo men Stig, om hela centralen är från början av 70´talet, samt en fin oreda, sätter jag in JFB så byter jag centralen, sätter inte en separat kapsling på sidan om, men det går, men vill ha detta frächt, och kostar inte heller mycket ca 2000kr..Citat från: Apan skrivet 08 mars 2009, 21:44:35Hej igen..Nej men gör man om badrummet och lägger golvvärme med elslingor är det lag på jordfelsbrytare, bättre att köpa en normcentral med inbyggd jordfelsbrytare, än att bygga in den i kapsel på sidan om den gamla centralen.Vidare så vill då jag ha jordfelsbrytare i kök samt badrum, men i ett vardagsrum lite onödigt, skulle räcka med badrummet samt köket, men ogärna på kyl och frys.Har man behörigheten, så byter man den, inga hantverkare..På detta svarade jag att det handlar inte om ditt badrum Apan. Och tillägger NU att inte heller din önskelista på hur du vill ha det gör någon skillnad för Leopold. Dessutom kostar det mer för honom som inte är behörig att utföra detta själv. Behöver man en jordfelsbrytare och har en äldre panel så sätter man dit en på utsidan. Nog fasen kan man väl lägga pengarna på annat som är betydligt viktigare? Dessutom om man börjar rota i elen kostar det betydligt mer än BARA! 5-10 BARA, blir i slutändan rätt mycke pengar då man lägger ihop dom.