Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
svårt val - tyst och bra luftrening är viktigt.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
3
4
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: svårt val - tyst och bra luftrening är viktigt. (läst 15240 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
luftisen
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 26
Karma +0/-0
luftisen
SV: svårt val - tyst och bra luftrening är viktigt.
«
Svar #15 skrivet:
24 februari 2009, 20:22:08 »
Citera
Ok tack!
Inte nog med att man har svårt att bestämma sig mellan 3 modeller så svängde jag förbi electrolux home och kikade på deras EXH12HXI
. Den var riktigt tyst, även när man körde fläkten på hög nivå. Gillade inte att det bara fanns 3 fläktsteg dock.
Säljaren sa att "den trycker luft riktigt bra, 12 meter innan luften börjar stiga". Jaha tänkte jag...måste vara på maxfläkt och då sa han "nä, auto".
Så min undran, är det det *stor* skillnad mellan pumpar hur effektivt dom trycker ut luft?
Just nu så lutar det åt Toshiban, för att den var 3000 billigare än IVTn jag först fick offert på.
Återstår att kika på Mitsubishi.
Någon annan modell som ni tycker jag ska ta med i åtanke innan man slår till?
//Tackar
Loggat
Zelda
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1273
Karma +0/-0
A++ SCOP 4,8
Zelda
«
Svar #16 skrivet:
24 februari 2009, 21:27:55 »
Citera
ME FD25/35 godkända av norges astma och alergi förbund.
http://www.naaf.no/no/Tjenester/produktguiden/Produktavtaler/
Tidligere er godkjent Toshiba og Daikin varmepumper. Som for disse gjelder også for Mitsubishi at varmepumpen anbefales såfremt den er riktig plassert og godt vedlikeholdt.
«
Senast ändrad: 24 februari 2009, 21:29:33 av Zelda
»
Loggat
manche
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 123
Karma +0/-0
manche
«
Svar #17 skrivet:
24 februari 2009, 21:39:27 »
Citera
Hej.
Har kollat runt lite på dem pumpar du nämner.
Luftflödet är olika på alla pumparna.
Electrolux (EXH12HXI): 504-678m3/h
IVT (12 JHR-N): 342-672m3/h
Mitsubishi Kirigamine (MSZ-FD35 VABH): 282-750m3/h
Toshiba (RAS-13 SAVP-ND): ?-640m3/h
Jag är ingen expert, men skulle jag välja någon av dem pumpar du nämner skulle jag välja Mitsubishin eller Toshiban efter vad jag har läst mig till på detta Forum!
Mvh/ Manche
Loggat
Enplansvilla i närke på 140kvm med 4 meter takhöjd i vardagsrummet.
Sanyo SAP-CRV123EHN installerad dec 2004(har själv bott i huset sen hösten 2007)
Förbrukning 2008- 14500kwh
Ny elmätare inst. 2008-11-25
Förbrukning 081125-091125 12951kwh
MGKea
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2376
Karma +0/-1
Konsult på stort IT-bolag.
MGKea
«
Svar #18 skrivet:
24 februari 2009, 22:22:08 »
Citera
Mitsubishi Electric!
Loggat
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.
Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)
luftisen
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
luftisen
«
Svar #19 skrivet:
24 februari 2009, 23:46:24 »
Citera
Det där med I-See, funkar det bra? Hur långt ser "ögat"? Är den duktig nog att se förbi dörröppningar tex?
I mitt fall så vore det perfekta senariot att den känner av rummet pumpen står i (8m*5m). Värmer rummet till rätt temp, ser ut genom dörröppningen
håller riktningen ganska länge där skulle jag tro för att få ut luft till resten av huset och sen köra en ny vända i rummet....osv osv...
Fixar den detta så är det Thumbsup. , annars så kan man ju lika gärna vara utan och ställa riktingen mot dörren hela tiden känns det som.
|-----------|
| |
| |
| |
pump dörr->hall
| |
| |
| |
|-----------|
Några kommentarer? Erfarenheter?
Loggat
Apan
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 4193
Karma +0/-2
Apan
«
Svar #20 skrivet:
25 februari 2009, 08:03:19 »
Citera
Tycker högt luftflöde är viktigt, i alla fall för oss som har 1,5 plan, vår pump har över 800kbm, men bara 3 lägen, går ofta på Auto eller fläkt 3 i kallare väderlek, sen läge 1 på natten.
Loggat
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.
luftisen
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
luftisen
«
Svar #21 skrivet:
25 februari 2009, 09:34:35 »
Citera
800, vilken pump har du? Vi har också 1.5 plans hus.
Loggat
luftisen
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
luftisen
«
Svar #22 skrivet:
25 februari 2009, 13:28:45 »
Citera
Fått intrycket att det här med luftflödet är viktigt för att slunga iväg luften så det sprider sig ordentligt i huset och inte bara värmer lokalt, MEN det står i relation till hur mycket det väsnas också.
Tex, Toshiba ras 13 skvp pumpen har jag lyssnat på och den är ok i steg 1-3. Steg 4 är märkbart högre medan 5 är oanvändbart tycker jag. Interpolerar man luftflödet på de olika stegen så blir det nått i stil med ->
Toshiba
300 ok
385 ok
470 ok
555 hög
640 för hög
Var som sagt och kikade på Electrolux pumpen och tyckte att alla lägena lät ganska lite faktiskt (måste lyssna en gång till känner jag)....den har 3 fläktlägen ->
504/600/678
Jämför man det med toshibans luftflöde, då ligger Electroluxens samtliga steg i nivå med Toshibans två maxlägen
... Det kanske ligger sanning i det som försäljaren sa till mig
Varför ska man va så undersökande b00k, känns som att man aldrig kommer till sak --/...hade varit så mycket lättare om man haft läggningen att bara köpa en pump o vara glad. Jaja, man är som är.
«
Senast ändrad: 25 februari 2009, 21:44:39 av luftisen
»
Loggat
Apan
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-2
Apan
«
Svar #23 skrivet:
25 februari 2009, 15:10:57 »
Citera
Beror på lite vart pumpen sitter med, vi har vår ovanför ytterdörren, långt till köket och till vardagsrum, så får den gå för fullt på dagen, sen natten läge 1.
Men håller med, vill inte ha jätteflöde om den sitter när jag vistas, men jag tycker 640kbm är nästan lite, men har inte testat, vet inte vad vår pump ger på läge 1 samt 2.
Loggat
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
MGKea
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2376
Karma +0/-1
Konsult på stort IT-bolag.
MGKea
«
Svar #24 skrivet:
25 februari 2009, 15:28:51 »
Citera
Toshiban är mindre!
Loggat
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.
Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)
luftisen
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
luftisen
«
Svar #25 skrivet:
25 februari 2009, 17:05:42 »
Citera
För den som undrar, så har jag markerat med rött där vi tänke sätta pumpen (bilden i föregående post). Huset (bottenplanet är 8x15 meter) och det är fri sikt från pumpen (via dörröppningen in i hallen och sen vidare till köket.
Luftis.
Loggat
Mike
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2598
Karma +4/-2
Panasonic LZ25
Mike
«
Svar #26 skrivet:
25 februari 2009, 18:11:02 »
Citera
Det är nog en bra montering för värmespridning men om du som jag sitter och tittar på TV i det stora rummet så kan du bli allvarligt störd av pumpen, hur det låter i en butik eller visningslokal har inget med hemmamiljlö att göra, du har mycket tystare omkring dig hem och då upplevs pumparna som betydligt mer störande.
Loggat
Apan
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-2
Apan
«
Svar #27 skrivet:
25 februari 2009, 18:20:35 »
Citera
Skulle nog hellre sätta den ovanför, det jag tror är ytterdörren, samt att du bra flöde även på övre plan, samt att vardagsrum och kök är rum där man vistas ofta.
Vet min mormor och morfar satt sin pump, i deras 1plans villa på 112kvm, längst bort i vardagsrummet, blir för långt spann, luften kommer långtifrån till köket i andra änden, samt att ljudnivån vid hög hastighet blir jobbigt, de kör sin pump i "silence", med väldigt lågt flöde, och ger då väldigt lite.
Loggat
luftisen
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
luftisen
«
Svar #28 skrivet:
25 februari 2009, 20:41:21 »
Citera
Dom två alternativen som finns är i vardagsrummet eller i hallen ovanför ytterdörren. Kollar man runt i området så verkar det som att alla placerat den i hallen.
Pump i hallen
+ Mer värme till andra våningen om pumpen kan trycka luft uppåt.
+ Inget störande ljud i vardagsrummet
+ Varm hall
+ Behöver inte så luftflödes stark pump kan jag tänka mig
- Varmt i sovrummet...men vi vill ha kallt.
- Inte fri sikt till vardagsrum/kök. Hur blir det med spridningen till dom rummen?
- Om värmen ska sprida sig till vardagsrummet/köket så måste det ske genom "allmänt" drag i huset eller? Känns som att det kommer blir stora temp skillnader mellan hall och vardagsrum/kök.
Pump i vardagsrummet
+ Varmt o skönt när man kollar på film eller relaxar.
+ Om man har en pump som trycker på bra (samtidigt som den är tyst!) så tänker jag mig att det blir bra spridning till hall/kök och indirekt till ovanvåningen (varmluft stiger) samt indirekt till sovrum på bottenplanet.
- Störande ljud när man slappar och kollar på film (om man inte ställer ner hastigheten då)
Apan, just därför jag är inne på luftflödet i kombination med ljudnivån hos olika pumpar. Men det kan vara så att det inte finns något tillräckligt bra alternativ. Jättesvårt det här...om man bara har siffror och genom att känna på trycket hos pumpar i affärer/visninglokaler.
Mike, man kan ju alltid sänka hastigheten när man ska kolla på film...men jag fattar vad du menar...ska man göra det varje dag så blir det kanske jobbit, eller så vänjer man sig.
Det är mitt resonemang. Men jag tackar så mycket för alla kommentarer och mottager gärna mer input.
Btw, vi har en projektor i vardagrummet...jag vet inte om det är till en fördel eller inte? Kanske blir det mer oljud eller så maskeras den ena av den andra....
Luftisen
Loggat
Apan
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-2
Apan
«
Svar #29 skrivet:
25 februari 2009, 21:26:22 »
Citera
Ja det är svårt, Men går ju att ha dörren lite på glänt till sovrummet, vår pump sitter ovanför ytterdörren, rakt fram hallen, och trapphuset direkt innanför dörren, sen vardagsrummet rakt fram, datarum till vänster från hallen och köket til höger från hallen, vi har varmast i hallen, sen runt 20-21 ca över hela nedre plan, sen alla 3 sovrum på övre plan, ligger runt 18.5gr utan element.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
3
4
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
svårt val - tyst och bra luftrening är viktigt.
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1939
dolda: 0
användare: 13
Användare online
:
Larsmaja
macman
Anders 1963
wandenis
Pen
dan3051
G Bergström
Zyberdude
Smurfen.
Börje__
krambriw
danne824
RobertG
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info