0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur shuntsystemet till golvvärmen funkar vet jag inte, men prova och se om det stämmer.Du kan ansluta en RG10 (rumsgivare) till VP:n som då justerar framledningstemp om innetemp avviker från den inställda.Luftomsättningen ska väl en ventilationstekniker fixa, man bör nog kunna mäta luftflödet så det blir rätt. Annars famlar man i blindo.
Gör man några inställningar i 31:an efter inkoppling av rumsgivare RG 10 ? Eller hur går det till ?
Citat från: SW skrivet 22 augusti 2009, 14:36:04Gör man några inställningar i 31:an efter inkoppling av rumsgivare RG 10 ? Eller hur går det till ?RG10:a kopplas in på plint 14 (jag tror det står i manualen till RG10 hur man gör), jag tror VP:n ska vara avstängd då den ansluts. Sen kollar man bara att man får värden i kanal 15 och 16 när man kör igång.
Du kan bygga den själv.http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,4140.msg40354.html#msg40354Denna kabeln borde funka.http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=55485229
Har nämligen kamin i huset och tänkte elda en del i vinter.. Då kan det vara smidigt med innegivare.. Eller?
Men om VP. är några år gammal så rekommenderar ja att du låter cirk.pumpen gå året om eftersom den kan kärva fast sen när du väl vill ha igång den (finns ingen inbyggd motionering av cirk.pumpen) .. Lycka till! /Danne
Jag har nu dragit ur elkabeln till "shuntboxen" och samtliga slingor blev varma när jag vred på vredet för ökat värmebehov.Jag undrar dock om jag behöver göra något annat för att 310:ans interna shunt skall ta hand om shuntningen efter vald kurva.Jag förstår inte hur shuntningen gick till när shuntboxen var inkopplad. Shuntade både Shuntboxen och 310:ans interna shunt ? Verkar konstigt i så fall. Det vore väl rimligare att den interna shunten var satt ur spel och att jag måste aktivera den nu ? Eller ....... ??HälsningarSW
Citat från: SW skrivet 30 augusti 2009, 09:33:49Jag har nu dragit ur elkabeln till "shuntboxen" och samtliga slingor blev varma när jag vred på vredet för ökat värmebehov.Jag undrar dock om jag behöver göra något annat för att 310:ans interna shunt skall ta hand om shuntningen efter vald kurva.Jag förstår inte hur shuntningen gick till när shuntboxen var inkopplad. Shuntade både Shuntboxen och 310:ans interna shunt ? Verkar konstigt i så fall. Det vore väl rimligare att den interna shunten var satt ur spel och att jag måste aktivera den nu ? Eller ....... ??HälsningarSWOm du öppnar underluckan på VP:n så ska det finnas en liten ställskruv bredvid shunten. Pekar den mot ett A är den i automatik, pekar den mot en hand så är styr man shuntningen manuellt. Se till att den står i läge A. Sen kan du kolla att temperaturerna i kanal 2 och kanal 10 följs åt någorlunda.Sen kan det vara så att VP:ns shunt är i auto men har en lite för hög kurva, det är bara att styra ner kurvlutning och ev också fininställningen om det blir för varmt inne.Tack CarlDu är en KLIPPA.hälsarsw