ser väldigt rörigt ut men det är inte så mycket rör ändå

Claese
hur många kwh är det/går det åt att värma i 5 liter vatten till 80 grader ??
är det så dålig solinstrålning att fågaren ej orkar dra upp solkretsen i tex 50-70 grader
så tror jag inte du förlorar väldigt många kwh
visst lite spill får man men jag tror inte att det är avgörande man kan ha betydligt värre effekt förluster på andra ställen i systemet ...tex i en förådsberedare
har ställt min termostat på 40 grader så allt över det laddas in i tanken om topp tempen i tanken är lägre,har även testat att botten ladda ,då det enkelt går att bygga så man växlar inladdnings ställe i tanken med plattvärme växlaren vinsten var dock inte så stor som jag trodde
nackdelarna med att tanken blev seg va mer irriterande....
säg att du en dålig dag laddar in 50grader under 4 timmar i ställert för att ladda in 40 grader under 6timmar allt går inte till spillo utan du laddar en kortare period,jag tror inte du tappar så många kwh på det...
jag tycker att det som tappas i effekt eller inladdadd effekt,bör va effekt förlusten i solfångaren pga lägre verknings grad med ökad temp..å med vacumrör är det ej så stor förlust om du räknar skillnaden i effekt i % ..mellan tex 40 å 55 grader...
visst vore det optimalt att kunna dra ner varenda fjuttig kwh .men skulle man göra det så vore nog enda sättet att ha en stoor tank på 2000 liter som alltid höll 30 grader i botten temp och
att man växlade in värmen med en stoor slinga i botten på tanken.
tyvär så skulle en sån tank praktiskt knappt va använbar då den skulle bli otroligt seg å förmodligen alldrig skulle orka att gå varm pga volymen som kyler
ska man då jiddra till det för att få en bra funktion med dubbla slingor så behöver man förmodligen nått som hällst klarar av att växla mellan den höga inladdnings slingan och den som sitter lågt,för att kunna värma tanken fort i topp vid bra solinstrålning
å för att växla ut all inladdad effekt i botten på tanken då det är sämmre väder
jag vet inte hur ett sånt systenm skulle se ut eller vilka styrdatorer som skulle behövas
då man förmodligen måste väga in solens instrålnings effekt dvs hur varmmt vatten som tillverkas + att man sen ochså måste ta hänsyn till hur varmtanken är och vart man ska skicka
värmen för att få så snabbt och effektvt system som möjligt + att man ochså måste välja vilken givare som ska styra start och stopp av systemet ..är det givaren i topp
eller givaren i botten på tanken som ska styra mm mm
lägg sen till att en tank på 50-60 grader med botten slinga inte häller slår igång förän du har högre solfångar temp än värme i botten på tanken....tyvär så skicktas inte en tank med slinga riktigt som folk tror då slingan värmer
så börjar vattnet att vandra i tanken å jag tvivlar på att ni får 90 i topp och 30 i boten på en sling tank som laddar för fullt..utan jag misstänker att den tanken är mer jämvarm typ 60-60 eller 50-50....
nää pust
jag gillar sfinix "termostatiska topp in laddning"...man behöver inte bry sig
är det bra solväder startar grejerna går solen i moln stannar det
å jag vet att jag alldrig pumpar in vatten i topp som är kallare än tankens topp temp
det sköter sig helt skälv ,,,även om det inte riktigt är helt optimerat
tanken blir snabbt varm i topp där jag tillverkar mitt varmvatten
finns det nog med solenergi laddas tanken full utan knussel